آرشیو سه‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱، شماره ۶۲۴۲
بین الملل
۱۸
خبر

پیروزی تاریخی چپگرایان در کلمبیا

با شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری کلمبیا، یک نامزد چپ گرا برای اولین بار در انتخابات ریاست جمهوری این کشور به پیروزی دست یافت. پیروزی یک نامزد چپگرا برای کلمبیا که پیش از این اغلب در اختیار راستگرایان بوده ، می تواند دوره جدیدی را در حیات سیاسی کلمبیا رقم بزند.

گوستاوو پترو در اولین واکنش به پیروزی خود در انتخابات در حساب توییترش خود آن را یک پیروزی مهم و تاریخی برای مردم کلمبیا خواند. برخی کارشناسان معتقدند این امر می تواند تحولات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایجاد کند. بر اساس گزارش ایندیپندنت، پترو وعده داده نظام اقتصادی کلمبیا را به کلی متحول کند و دست به گسترش برنامه های اجتماعی، توقف کاوش نفت و تغییر تمرکز کشور به سوی صنعت و کشاورزی داخلی بزند. او می گوید کاهش نابرابری در صدر برنامه هایش قرار دارد.

کلمبیا یکی از متحدان آمریکا در منطقه محسوب می شود با وجود این، پترو قول داده است در روابط تجاری میان دو کشور تغییراتی ایجاد خواهد کرد و همکاری دو کشور در مبارزه با مواد مخدر را به کلی تغییر خواهد داد. کلمبیا تنها کشور آمریکای لاتین بوده که عنوان شریک جهانی پیمان آتلانتیک شمالی را از آن خود کرده است. آرژانتین و برزیل نیز به ترتیب از سال های 1998 و 2019 متحدان خارج از ناتو محسوب می شوند. بر همین اساس، کلمبیا جایگاهی مرکزی برای سیاست ایالات متحده در منطقه آمریکای لاتین دارد.