آرشیو چهارشنبه ۱ تیر ۱۴۰۱، شماره ۶۲۴۳
سینما
۹
سینمای جهان

در این جشنواره را تخته کنید

کیکاووس زیاری

بحران اقتصادی و اعتراض گروه های مختلف اجتماعی و روشنفکران مصری دست به دست هم داد تا برگزاری جشنواره فیلم ال گونای مصر لغو شود.

مدیران این جشنواره خاورمیانه ای در حالی که درصدد برگزاری پرخرج این جشنواره در اواسط ماه اکتبر بودند، با اعتراض وسیع سازمان های مستقل اجتماعی و فرهنگی روبه رو شدند. این جشنواره که سال 2007 تاسیس و تا به حال پنج دوره اش برگزار شده، در شرایطی با ریخت و پاش فراوان و غیرضروری همراه بود که نتیجه و حاصل مثبتی برای صنعت سینمای کشور مصر به همراه نداشته است.

مدیران جشنواره از چند ماه قبل کار تدارکات دوره جدید آن را بدون توجه به اعتراضات گسترده اجتماعی آغاز کرده بودند و با این ادعا که برپایی آن کمک زیادی به تقویت سینمای ملی و گسترش صنعت توریسم کرده، خواهان اختصاص بودجه کلان دولتی برای آن شده بودند اما بحران اقتصادی گسترده کشور که در ماه های اخیر افزایش چشمگیری داشته و دولت السیسی را با مشکلات و بحران های متعدد اجتماعی و اقتصادی روبه رو کرده، برگزارکنندگان جشنواره را از کمک های دولتی محروم کرد. این در حالی است که برپاکنندگان جشنواره همیشه ادعای مستقل و غیردولتی بودن آن را داشته اند.

 ریخت و پاش برای هیچ

روشنفکران و نهادهای فرهنگی و اجتماعی از توقف فعالیت جشنواره ابراز خرسندی و اظهار امیدواری کرده اند که در آینده دوره دیگری از آن برپا نشود. مخالفان می گویند در حالی که مردم عادی با مشکلات عدیده اقتصادی قادر به تامین مایحتاج ضروری و اولیه خود نیستند، اختصاص میلیون ها دلار برای جشنواره ای که هیچ فایده و سودی برای آنها و هنرمندان کشور ندارد، خیانت به مردم و بیت المال است.  جشنواره ال گونا در کناره دریای سرخ که منطقه ای تاریخی و کهن است برپا می شد. معترضان به برگزاری جشنواره می گویند در پنج دوره قبلی این جشنواره پول بیت المال صرف ارائه خدمات به مهمانان رنگارنگ خارجی شده است./ ورایتی