آرشیو چهار‌شنبه ۱ تیر ۱۴۰۱، شماره ۶۲۴۳
فرهنگ
۱۱

نمای نزدیک

ایرانیزه کردن مجسمه سازی

صالح موسویان، مجسمه ساز با بیان این که وقتی به سادگی زبان خراسانی پی بردم، سعی کردم ببینم آیا می توانم آن را در مجسمه سازی ایجاد کنم یا خیر، گفت: «در ادامه این نگرش بود که برای رسیدن به سادگی، برخی چیزها را از اثرم کم کردم.»  وی با بیان این که ادبیات بسیار برایم مهم بود، افزود: «هنر مجسمه سازی را بستری می دانستم که ادبیات به واسطه آن بتواند حرفش را بزند.»  وی با اشاره به اثری از خود در نمایشگاه سالانه چندنسل از مجسمه سازان ایران که نیم تنه ای است که سر آن مکعبی شکل بوده و از کاشی های ایرانی ساخته شده است، عنوان کرد: «من به دنبال این بودم که در مجسمه سازی به موادی جدیدتر دست پیدا کنم و در این باره جست وجوهای بسیار داشتم و این که دوست داشتم رنگ و بوی کارهایم را ایرانی کنم و برای رسیدن به این هدف، دنبال پیوندی بودم که ادبیات هم بخشی از آن بوده است. یعنی به دنبال پیوندی برای حل این چالش بودم که اگر مجسمه ای می سازم، آن اثر چگونه می تواند ایرانیزه باشد؟» / ایلنا

خرید کتاب، تنها به دلیل مد بودن!

اسماعیل امینی با بیان این که خرید کتاب در ایران در خیلی مواقع نه برای یادگیری بلکه جنبه نمایشی دارد، گفت: «گاهی شاعر یا نویسنده ای در جامعه برجسته می شود و شاهد آن هستیم برای جشن امضای کتاب او، ساعت ها مردم صف های طولانی می بندند و منتظرند کتابی با امضا و دستخط نویسنده دریافت کنند. آیا خرید این اثر واقعا با علم و از سر اطلاع بوده یا برعکس، آن جوان تنها به این دلیل که از همسالان و رفقای خود جا نماند، کتاب فلان شاعر یا نویسنده را خریده است؟» این طنزپرداز ادامه داد: «نظام تربیتی و آموزشی ما هم در این موارد ضعیف عمل کرده است؛ به شکلی که هیچ آموزشی در باره این که چطور بتوانیم آثار خوب را انتخاب کنیم، وجود ندارد. همه انرژی صرف تست و آزمون شده و مقوله کتاب و اهمیت آن به حاشیه رفته است. وضعیت به شکلی وخیم است که بعضا دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد هم توانایی استفاده درست از کتابخانه را ندارند. مثلا مخاطب می خواهد دیوان حافظ بگیرد اما او هیچ اطلاعی ندارد که کدام چاپ و تصحیح را ابتیاع کند.»/ فارس

رباعی، پرطرفدارترین قالب شعری می شود

یوسفعلی میرشکاک، شاعر و پژوهشگر ادبی در نشست نقد و بررسی گزیده رباعی «شمعدانی ها» به قلم میلاد عرفان پور تاکید کرد رباعی، اندک اندک جای دیگر قالب های شعری را در میزان علاقه مندی شاعران و مخاطبان می گیرد. وی با اشاره به نمونه های مختلف رباعی های زیبا در امثال طالب و بیدل دهلوی تصریح کرد: «در سیر رباعی از رودکی تا مشروطه و دوران معاصر متوجه می شویم رباعی محور عمودی داشته و گاه نیز در مصراع آخر گسسته می شود. این گسستگی در مصراع آخر نوعی دگرگونی است که دلیل آن ممتاز بودن مصراع آخر است که سایر مصراع ها نیز آن را قدرت می بخشند و در رباعی های عرفان پور نمونه های زیادی از آن دیده می شود.» میرشکاک تصریح کرد: «اوایل انقلاب که رباعی سرایی هایی را شاهد شدیم، برخی از جمله علی معلم ایرادهایی می گرفتند و این قالب مانا نشد ولی امروز شاهد رشد رباعی سرایی شده ایم.» این پژوهشگر با بیان این که امروز نمی توان انتظار جریان سازی در عرصه شعر داشت، گفت: «قالب اصلی شعر کهن فارسی ابتدا قصیده سپس غزل بود، ولی امروز رباعیات برای جامعه جاذبه دار شده اند و این قالب به زودی پرطرفدارترین میان شاعران و مخاطبان می شود.»/ ایبنا

دعوت رهبر ارکستر سرشناس جهان از علی رهبری

علی رهبری، بنا بر دعوت والری گرگیف، یکی از مشهورترین رهبران ارکستر جهان و مدیر هنری اپرای مارینسکی، در روز شنبه 18 تیرماه در شهر سن پترزبورگ با اجرای آثاری از شوستاکوویچ و کورساکف روی صحنه می رود. علی رهبری، رهبر و آهنگساز بین المللی ایرانی که از دوستان گرگیف است، در مصاحبه هایی از جمله در لندن از هنرمندان روسیه به شدت حمایت کرده و اعمال هر نوع تحریمی علیه هنرمندان و ورزشکاران این کشور را بیجا، نادرست، ناعادلانه و مردود خوانده است. رهبری در خصوص این که چرا غربی ها سیاست را وارد دیگر عرصه ها ازجمله هنر می کنند، گفت: «متاسفانه به رغم آنچه دولتمردان و سیاسیون اروپایی ادعا می کنند، ما نه تنها در مورد استاد گرگیف بلکه در موارد متعدد دیگر شاهد سیاسی کردن هنر توسط مسوولان اروپایی هستیم. مادامی که با شروع مناقشه روسیه و اوکراین شاهد بودیم اروپایی ها به استاد گرگیف فشار آوردند و زمانی که ایشان نپذیرفتند مسائل سیاسی را وارد حیطه کار و هنر خود کنند، او را مجبور به ترک ارکستر آلمان و مراجعت به روسیه کردند.»/ فارس