آرشیو چهارشنبه ۱ تیر ۱۴۰۱، شماره ۶۲۴۳
ایران
۱۴
یادداشت

کشاورزان مازنی دلخوش به اجرای مصوبات سفر استانی

سجاد مرسلی

مازندران را باید یکی از قطب های بزرگ تولید محصولات کشاورزی و پروتئینی کشور در نظر داشت. جایی که در حال حاضر 12درصد پروتئین، 40درصد جوجه یکروزه، 50درصد مرکبات، 40درصد برنج و همچنین بسیاری از محصولات دیگر کشاورزی کشور را تامین می کند.

با این شرایط کشاورزی این استان طی سال های اخیر با چالش های زیادی مواجه بوده اند اما هربار که خواسته ها و مشکلات شان را عنوان کرده اند یا کسی صدای شان را نشنیده یا ترتیب اثری به آنها نداده اند. 

کاهش بارش ها و خشکسالی های متوالی، آفت های وقت و بی وقت و حضور دلالان در زمان برداشت محصول و قیمت هایی که خستگی یک سال کار و زحمت و تلاش را در تن کشاورز و باغدار باقی می گذارد ازجمله معضلات حوزه کشاورزی در مازندران است.

اما طی هفته های اخیر و بعد از سفر رئیس جمهور و هیات همراه به این استان، حالا کشاورزان چشم به اجرایی شدن مصوبات این سفر دوخته و دلخوشند تا شاید راهی برای رهایی از مشکلات و گرفتاری هایش باز شود.

در سفر هیات دولت به مازندران مقرر شد تا 20 هزار میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش به بخش تولید و کشاورزی مازندران اختصاص یابد که این رقم 27 درصد اعتبارات را شامل شده و می تواند روزهای خوشی را برای این صنعت به همراه داشته باشد.

آنچه نیاز امروز بخش کشاورزی مازندران است، توجه به زیرساخت ها و اجرای پروژه های زهکشی، آبیاری، تجهیز و نوسازی شالیزارها و آببندان ها و از همه مهم تر تامین نیاز کشاورزان از بذر و کود و سموم تا خرید تضمینی محصولات و کوتاه کردن دست دلالان از بازار است.