آرشیو چهار‌شنبه ۱ تیر ۱۴۰۱، شماره ۶۲۴۳
ایران
۱۴
خبر

تبدیل زباله ها به مزرعه کمپوست در مازندران

چند سالی است که هرگاه نام یکی از دو استان شمالی گیلان و مازندران به میان می آید، در کنار بوی خوش دریا و سبزی و جنگل، بوی نامطبوع زباله و پسماند هم انگار از آن خطه شمالی به مشام می رسد.

سال هاست گفته می شود در آن مناطق که به دلیل ساحلی و بالا بودن سطح آب های زیرزمینی، ظرفیت دفع بیش از حد زباله را ندارند و اگر داشته باشند، نتیجه اش می شود، رویش کوه هایی از زباله در دل جنگل ها یا دشت های متعفنی در باریکه سواحل، تنها راه حل ممکن، استقرار کارخانه های زباله سوز، انجام تفکیک زباله از مبدا و تبدیل زباله به کمپوست است و بس؛ راهکارهایی که هرساله روی زبان مسوولان می چرخد و وعده روی وعده می شود و درنهایت بدون خروجی و بی سرانجام رها  می شود.

حالا اما معاون مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری مازندران از انجام یکی از این راهکارها یعنی اجرای موفق طرح مزرعه کمپوست خبر داده و گفته این طرح در دو روستا با موفقیت اجرا شده و لذا امسال 339 روستا را به عنوان پایلوت طرح با کمک دهیاران، بخشداران  و فرمانداران قرار دادیم.

سجاد رضایی افزوده که در حال حاضر از بین 3600 روستای استان بحث جمع آوری زباله در بین 1830 روستا در دستور کار قرار دارد و در بقیه روستاها به شکل سنتی زباله ها دفن می شود.

لازمه اجرای مزرعه کمپوست، اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا است و آن طور که مسوولان مازندران برنامه ریزی کرده اند این طرح باید طی چهار سال آینده تمام روستاهای استان را در بربگیرد که اگر چنین شود به گفته رضایی، با این طرح کاهش 70 تا 80 درصدی زباله را در روستاهای استان و سایت های جمع آوری زباله خواهیم داشت.

طبیعتا اگر این طرح به درستی اجرا شود می تواند به ایجاد درآمد پایدار روستایی هم کمک شایانی کند، برای همین معاون مدیرکل امور روستایی استانداری مازندران با درخواست از همه دهیاران برای بهره گیری از ابزارهای تشویقی گفته: تولید انرژی برق در پشت بام منازل از فواید دیگر اجرای این طرح است که آن هم می تواند موجب درآمدزایی در روستاها شود.