آرشیو پنج‌شنبه ۲ تیر ۱۴۰۱، شماره ۷۹۳۹
فرهنگی
۲۳

در نمایشگاه «مینی مالیسم و کانسپچوال آرت» رخ داد : 38 اثر برای اولین بار از گنجینه موزه هنرهای معاصر بیرون آمد

 آیین افتتاح نمایشگاه «مینی مالیسم و کانسپچوال آرت» عصر روز سه شنبه 31خردادماه با حضور محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و عبدالرضا سهرابی مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی، عبادرضا اسلامی کولایی مدیر موزه هنرهای معاصر تهران و جمعی از هنرمندان و هنردوستان در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.در این مراسم عبادرضا اسلامی کولایی مدیر موزه هنرهای معاصر گفت: «در این مدت هنرمندان بی شماری با ما تماس و ارتباط گرفتند؛ بویژه وقتی متوجه شدند قرار است گنجینه ای از موزه هنرهای معاصر به نمایش دربیاید، این ارتباطات بیشتر هم شد.»

او یادآور شد: «یکی از ویژگی های خوب این نمایشگاه، پیش آمدن فرصتی برای پژوهشگران است که بار دیگر به حوزه تاریخ هنر رجوع و دیدگاه های تازه را رصد کنند. در این نمایشگاه 38اثر برای اولین بار از گنجینه موزه هنرهای معاصر بیرون آمده و به نمایش گذاشته شده است. چند اثر از چیدمان درستی برخوردار نبودند که خوشبختانه با تلاش همکارانم، این آثار نیز از چیدمان صحیح و مناسبی برخوردار شدند.»اسلامی کولایی در بخش پایانی سخنان خود گفت: «امیدوارم تا پایان سال بتوانیم بخشی از گنجینه موزه هنرهای معاصر را به صورت دائمی افتتاح کنیم.»

ایجاد نقطه آغازی برای نمایش آثار گنجینه

در بخش دیگری از این مراسم، بهرنگ صمدزادگان کیوریتورنمایشگاه «مینی مالیسم و کانسپچوال آرت» گفت: «برای من اولین اهمیت این نمایشگاه، ایجاد نقطه آغازی است برای اینکه آثار گنجینه به نمایش درآیند و ما بتوانیم این آثار را زنده نگه داریم و احیا کنیم. بسیاری از جوانان و دانشجویان ما در حسرت دیدن چنین آثاری به سر می برند و ممکن است برای تماشایشان هزینه زیادی کنند و به خارج بروند تا بتوانند آنها را از نزدیک ببینند.»

صمدزادگان بیان کرد: «ما در جامعه هنری ایران با جریان زیباشناسانه هنر مدرن یا هنر انتزاعی و احساس گرا آشنایی بیشتری داریم اما آنچه کمتر با آن آشنا هستیم، جریان ضداستتیک است؛ جریانی که در میانه قرن بیستم به دلایل مختلف ایجاد شد و منجر به بروز انتقادات ضد زیبایی شناسی مدرن شد.» شکل گیری این جریان دو نتیجه مهم به دنبال داشت: «یکی ایجاد جریان مینی مالیسم که می خواست هنر را در قالب ساده ترین و بنیادی ترین عناصر خلاصه کند و دیگری شکل گیری جریان کانسپچوال آرت که شیء هنری را کنار می گذاشت و به ایده اهمیت می داد.»

او همچنین عنوان کرد: «جریان استتیک؛ تز، جریان ضداستتیک؛ آنتی تز و جریانی که اکنون در آن به سر می بریم، یک سنتز به شمار می آیند. پژوهشگران دوران کنونی را دوران «پست کانسپچوال» می نامند. هنر امروز، هم شامل زیبایی شناسی مدرن و هم شامل کانسپچوالیسم می شود؛ باوجود این، هیچ یک از این دو، هدفش نیست.»پس از پایان سخنان بهرنگ صمدزادگان، نمایشگاه «مینی مالیسم و کانسپچوال آرت» در میان استقبال پرشور مخاطبان به صورت رسمی افتتاح شد.

نمایشگاه «مینی مالیسم و کانسپچوال آرت» شامل بخشی از آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران است که در آن بیش از 120اثر از 34هنرمند به نمایش درآمده است.سل له ویت، جوزف کاسوت، جان بالدساری، اد راشا، یان دیبتس، دنیس اپنهایم، برنار ونه، شوساکو آراکاورا، مارسل دوشان، گیلبرت و جرج، دانلد جاد، رابرت اسمیتسون، میکله زازا، برند و هیلا بکر، گرفان الک، ژاکلین وینزور، تری اتکینسون و مایکل بالدوین، بورلی پپر، پیتر استرویکن، من ری، میشل آنجلو پیستولتو، رابرت موریس، مارسل بروتهرس، میشل استوارت، راجر ولش، دن فلاوین، کیت سونیر، اد راینهارد، اگنس مارتین، دیتر روث، کریستو و ژان کلود، فرانک استلا، گوردون ماتاکلارک و دنیل اسپوئری، ازجمله هنرمندانی هستند که آثارشان در این نمایشگاه به نمایش درآمده است.

علاقه مندان جهت بازدید از نمایشگاه «مینی مالیسم و کانسپچوال آرت» می توانند تا تاریخ 27شهریورماه سال جاری، همه روزه از ساعت 10 الی 18 به موزه هنرهای معاصر تهران مراجعه کنند.