آرشیو پنجشنبه ۲ تیر ۱۴۰۱، شماره ۵۲۳۹
جامعه
۷
حقوق شهروندی

باز هم توفان خاک در گلوی مردم ایران

گروه اجتماعی: طبق گزارش های دریافتی ادارات کل هواشناسی و محیط زیست از استان های غرب، شمال شرق و جنوب غرب کشور، توفان های گرد و خاک در استان های آذربایجان غربی، خراسان، آذربایجان شرقی، شدت گرفته و هوای این استان ها برای شهروندان غیر قابل تنفس شده است. دیروز، رییس اداره حفاظت محیط زیست سردشت اعلام کرد که میزان غلظت گرد و خاک در هوای این شهرستان در وضعیت بحرانی بوده و به 11 برابر حد مجاز رسیده است. طبق اعلام خالد بایزیدی، بر اثر وقوع پدیده گرد و غبار، هوای این شهرستان در وضعیت بسیار ناسالم و خطرناک قرار گرفته است. مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی هم دیروز اعلام کرد که هوای تبریز به دلیل انتشار پدیده گرد و غبار در وضعیت خطرناک برای تمامی گروه های سنی قرار گرفته است.رییس گروه پیش بینی هواشناسی ایلام هم دیروز خبر داد که توده گرد و غبار از چهارشنبه وارد استان شده و مناطق مختلف را تحت تاثیر آلودگی خود قرار داده در حالی که این توده نسبتا غلیظ در بیابان های عراق تشکیل شده و بیشتر نواحی مرزی را درگیر کرده علاوه بر اینکه باتوجه به میزان غلظت آن، باعث کاهش افت کیفی هوا و دید افقی در نقاط مختلف استان شده است. 

کارشناس مرکز پیش بینی هواشناسی خراسان رضوی هم دیروز اعلام کرد که از امروز و در کل هفته آینده، وزش باد شدید در بیشتر نقاط استان همراه با گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا رخ خواهد داد.

هوای اولین روز تابستان برای 13 شهر استان خوزستان هم، موج غلیظی از گرد و خاک با آلاینده های بیشتر از حد مجاز بود بود علاوه بر اینکه دیروز هوای اکثر شهرهای استان کرمانشاه هم در وضعیت غیراستاندارد قرار گرفت چنانکه بر اساس داده های ایستگاه های سنجش آلودگی هوای سطح استان، شاخص کیفیت هوای شهرهای قصرشیرین و سرپل ذهاب تا صبح دیروز با عدد 500 در وضعیت خطرناک، قهوه ای و بحران قرار داشت و شاخص کیفیت هوا برای شهر اسلام آبادغرب نیز 268 و بیانگر وضعیت بسیار ناسالم، بنفش و اضطرار بود علاوه بر اینکه در شهر پاوه نیز با عدد شاخص 364، وضعیت بحران، قهوه ای و خطرناک گزارش شد و شهر کرمانشاه نیز با شاخص 237 هوای در شرایط بنفش، بسیار ناسالم و هشدار داشت.