آرشیو پنجشنبه ۹ تیر ۱۴۰۱، شماره ۲۳۰۶۱
اخبار کشور
۳

بومی سازی رادار باروری ابرها توسط محققان ایرانی برای اولین بار در غرب آسیا

محققان ایرانی موفق شدند برای اولین بار در غرب آسیا، فناوری پیشرفته رادار باروری ابرها را بومی کنند. این فناوری، قدم بزرگی برای حل مشکل کم آبی است.

کم بارانی این چندسال، خشکسالی را تشدید کرده و همه را به تکاپوی پیدا کردن راه حلی برای مدیریت ماجرا انداخته است؛ طبق آمارها، میزان بارندگی در نخستین ماه سال آبی 1401-1400 حتی 20 درصد کمتر از پارسال بوده است. حالا محققان کشور در یک شرکت دانش بنیان، فناوری پیشرفته رادار باروری ابرها را بومی کرده اند که این مشکل را حل می کند.

به گزارش فارس، این فناوری آن قدر پیچیده و حساس است که تحریم شده و فرمول های اصلی اش را در هیچ کدام از پایگاه های علمی دنیا نمی شود پیدا کرد. اما به همت این شرکت دانش بنیان، کشور ما صاحب این رادار پیشرفته شده است و با این دستاورد بزرگ، می شود برای افزایش بارندگی و مقابله با کم آبی قدم های بزرگی برداشت.

با توجه به پیشرفته بودن این فناوری، ایران تنها کشور در غرب آسیا است که این رادار را بومی کرده است. 

این رادار ابتدا در یک منطقه جغرافیایی مناسب، مستقر می شود و در یک روز آفتابی و در شرایط آب و هوایی مساعد، شروع به اسکن و شناسایی بخش های مختلف منطقه مثل کوه، درخت و زائده های طبیعی می کند تا بتواند در روزهای ابری این موارد را از داده های دریافتی از منطقه حذف کند و وجود ابر را تشخیص دهد. 

 این رادار پیشرفته، سپس شروع به اسکن لایه های مختلف ابر به صورت عمودی و افقی می کند که این کار از طریق ارسال امواج، دریافت انعکاس آنها و پردازش داده های دریافت شده صورت می گیرد. فرآیندی که یک کالیبراسیون سنگین را به همراه دارد؛ چرا که قدرت امواج ارسالی در طول مسیر رفت و برگشت، دچار تغییرات مختلفی می شود. از طرفی، ابر طبیعتا در حال حرکت است و همین، کار را سخت تر می کند. 

 داده ها وقتی به سیستم پردازش مرکزی می رسد، آنجا پردازش می شوند و دقیقا طول و عرض و ارتفاع جغرافیایی منطقه ای که چگالی بخار آب بالاست را مشخص کند. حالا دیگر هواپیما یا پهپاد می داند مواد سرمازا را دقیقا کجا تزریق کند تا منجر به بارندگی شود.