آرشیو یکشنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۱، شماره ۱۰۳۵۲
اقتصادی
۴

آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی: چک صیادی اعتمادسازی به سیستم بانکی و فرد صادرکننده را افرایش خواهد داد

آلبرت بغزیان، کارشناس مسائل اقتصادی درتشریح مزایای چک جدید صیادی به خبرنگار «رسالت» عنوان کرد: چک صیادی سبب خواهد شد تا دسته چک و دارنده آن اعتبار پیدا کنند و اعتمادسازی به سیستم بانکی و فردصادرکننده نیز افزایش یابد. 

وی افزود: پیش از چک جدید صیادی یکی از معضلات جدی، مسئله عدم انجام اعتبارسنجی در زمان صدور دسته چک برای متقاضی بود که حال با چک جدید صیاد رفع شده و دیگر چک قابل انتقال نیست. بغزیان تصریح کرد: از امتیازات چک صیادی این است که به نام فرد صادر می شود و  دریافت کننده نیز از وصول رقم چک اطمینان دارد. به طورحتم با این روش از تعداد چک های بی محل کاسته خواهد شد.کارشناس مسائل اقتصادی همچنین خاطرنشان کرد: عدم انتقال چک و اعتماد نسبت به وصول چک زمینه اعتماد به سیستم بانکی و دارنده چک را فراهم خواهد کرد. پیش ازاین برخی افراد به منظور خوش خدمتی و رانت خود چکی را برای بانک صادر می کردند و درجایی هم به ثبت نمی رسید. با قانون جدید کلیه چک ها ثبت می گردد و دیگر امکان تخلف وجود نخواهد داشت.

 کاهش چک بی محل با چک جدید صیادی

او اضافه کرد: متاسفانه در سال های گذشته به دلیل بالا بردن آمار عملکرد، صدورچک برای افراد به آسانی صورت می گرفت و هرفرد بدون دارا بودن موارد لازم صاحب دسته چک می شد. به موجب این اتفاق چک گسترش یافت و سوءاستفاده از آن نیز به جریان افتاد. به منظور جلوگیری از بروز مجدد چنین اتفاقاتی نیاز بود تا بانک مرکزی و مسئولان مربوطه چاره اندیشی کنند. وی در پایان این گفت وگو گفت: براساس قانون، چک عندالمطالبه است و امتیاز مدت دار بودن فقط برای برات و سفته در نظر گرفته می شود، ولی به دلیل گسترش دادن استفاده از دسته چک افراد آن را مدت دار یا حامل می نوشتند و از یک فردبه فرد دیگری منتقل می شد که همین مسئله زمینه انجام سوءاستفاده هایی را فراهم کرد زیرا ممکن بود یک فقره چک بین افراد زیادی دست به دست شود، درنهایت هم وصول نشود و تمام افرادی که برای مدتی چک را در اختیار داشتند، مطالبه گر می شدند. خوشبختانه این عوامل دست به دست یکدیگر داد تا قانون چک اصلاح و تغییر یابد. بی شک با اجرای چنین رویکردی شاهد کاهش چشمگیر چک های بی محل خواهیم بود.