آرشیو شنبه ۱ امرداد ۱۴۰۱، شماره ۴۳۳۲
جامعه
۷
یادداشت

معضل همیشگی ولایت پدر بر فرزند

پدر مجرم هم بر مادر اولویت دارد؟

دکتر سارا باقری (وکیل پایه یک دادگستری و فعال حوزه زنان)

یکی از مسائل مهم در عرضه شیر خشک های ضدحساسیت برای نوزادان، ثبت کد ملی پدر نوزاد جهت فروش شیر خشک ها در داروخانه هاست که به دلیل کمبود آن در عرضه، اقدام به ثبت کد ملی پدر، مشخصات نوزاد و سایر موارد می کنند.

نکته درخور توجه این است که بسیاری از نوزادان حاصل ازدواج هایی هستند که پدر آنها نامعلوم یا غیر قابل دسترس است یا برای آنها گواهی ولادت در بیمارستانی که متولد شده اند، صادر نشده و مادران آنها با مشکلات جدی و نداشتن هویت و شناسنامه برای فرزندنشان مواجه می شوند و عملا اخذ شیر خشک با شرایط فوق برای آنها امکان پذیر نیست.

در برخی موارد شاهد هستیم که پدر طفل در زندان است و مادری که نوزاد را به دنیا آورده، هنوز موفق به اخذ شناسنامه برای فرزندش با هویت پدر نشده یا پدر ایرانی نیست و مدارک اقامتی خود را آماده نکرده که در این صورت فرزند حاصل از این ازدواج نیز شناسنامه و هویتی ندارد تا بتواند از این طریق به شیر خشک ضدحساسیت دسترسی پیدا کند که عواملی از این دست، مشکلات متعددی را که با جان نوزادان ارتباط تنگاتنگی دارد، ایجاد می کند.

از طرفی به رسمیت نشناختن هویت مادران و ثبت کدملی آنان در این بین، دیدگاه سنتی مالکیت پدر بر فرزند را یادآوری می کند که در صورت نشناخته شدن پدر فرزند، این حق از مادر نباید سلب شود و حق طبیعی مادر نوزاد است که می تواند با ورود اطلاعات هویتی خود جان نوزاد خود را بهبود بخشد و مسائل حقوقی و بهداشتی و پزشکی به خاطر عدم دسترسی به پدر برای وی ایجاد نشود. خصوصا اینکه مراحل اخذ شناسنامه برای نوزادان در صورت عدم حضور پدر بسیار زمان بر و طولانی مدت است که خسران سنگینی را به سلامتی طفل  وارد می کند.