آرشیو پنجشنبه ۱۳ امرداد ۱۴۰۱، شماره ۱۰۳۷۷
سیاسی
۲

دولت و مجلس باید از حقوق اقشار ضعیف مراقبت کنند

گروه سیاسی: بهروز محبی نجم آبادی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با «رسالت» اظهار داشت: با شکل گیری ارز ترجیحی درسال 97، تورم 40 درصدی را تجربه کردیم. به سبب این ارز نه تنها هیچ یک از مشکلات اقتصاد و مردم حل نشد بلکه گرانی و تورم نیز کلید خورد. 

وی افزود: ارز ترجیحی پایه و اساس کارشناسی نداشت و با مبانی اقتصادی روز دنیا در تضاد بود. به طورمثال در ابتدای این ارز قیمت مرغ به ازای هرکیلو 7 هزار تومان بود که سپس به 30 هزارتومان رسید. 

محبی نجم آبادی تصریح کرد: انحراف شدید درروند پرداخت ارز ترجیحی موجب شد تا دولت تصمیم به حذف آن بگیرد. بنابراین مقرر شد تا یارانه به جای پرداخت به ابتدای زنجیره به ذینفع نهایی یعنی مردم پرداخت شود تا از این انحراف جلوگیری گردد. 

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: اعطای یارانه به صورت مستقیم به مردم ازنظر اقتصادی تفکر درستی است چراکه فضای رقابتی آزادی در این شیوه به وجود می آید و مردم از آن منتفع می شوند اما دولت و مجلس باید از حقوق اقشار ضعیف مراقبت کنند تا حق وحقوق آن ها  در شرایط سخت تورمی ایجادشده از بین نرود.

او متذکر شد: به موجب تصمیم اخیر دولت و شرایط فعلی، شیوه سوء استفاده ها و رانت های گزاف و میلیاردی ارز ترجیحی از بین برده شده است. متاسفانه ارز 4200 تومانی زمینه ای برای فساد و رانت برای عده ای خاص ایجاد کرده بود که به طورعمده مردم  از عواید آن بی بهره بودند.

وی در پایان این گفت وگو بیان داشت: بی شک با چنین شیوه ای فساد تا حد چشمگیری از بین رفته است اما در راستای تحقق اهداف ضرورت دارد قیمت کالاها کنترل و دهک بندی به گونه ای انجام شود که مردمی که به یارانه نیاز مبرم دارند،  شناسایی شوند.