آرشیو چهارشنبه ۱۹ امرداد ۱۴۰۱، شماره ۵۵۱۸
خبر
۲

آنلاین

ایران در مورد پادمان چه کند؟

رضا نصری، کارشناس مسائل بین الملل در توییتی نوشت: می گوییم مسائل پادمانی باید حل شود چون بعدا به مستمسکی برای اعمال فشار سیاسی تبدیل خواهد شد. اما آیا رفع یک مستمسک از میان ده ها مورد که بعدا می توانند از آن سوءاستفاده سیاسی کنند کافی است یا اینکه لازم است در یک فرآیند مذاکراتی جامع در بلندمدت با غرب به توافق «سیاسی» برسیم؟

ردپای تاریخ بر ماهواره ایران

محسن عبداللهی، استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی در توییتی نوشت: خیام نام شایسته ای است که روی این ماهواره گذاشته شده است. مشکل کنونی هویت در میان ایرانیان جز با «بازگشت به خویشتن» ایران پیش و پس از اسلام حل نخواهد شد.

شاید مذاکرات به درازا بکشد

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا در توییتی نوشت: اگر بر سر متن پیشنهادی اتحادیه اروپا هم توافقی حاصل نشود، مذاکرات مجددا از سر گرفته می شود. موضوع برجام راه حلی جز مذاکرات ندارد؛ حتی اگر مذاکرات، به درازا کشیده شود.

سومین ماهواره ایرانی با پرتابگر غیر ایرانی

محمد جهان پناه، روزنامه نگار حوزه فناوری در توییتی نوشت: خیام هشتمین ماهواره ایرانی در مدار و سومین ماهواره ای است که توسط پرتابگری غیر ایرانی پرتاب می شود. این ماهواره پس از سینای یک و زهره (و معدود پروژه های دانشجویی مشترک) سومین ماهواره رسما خریداری شده ایران هم به شمار می رود. در حال حاضر هیچ کدام از پرتابگرهای داخلی هنوز ظرفیت پرتاب ماهواره ای در این رده وزنی به مدار 500کیلومتری را ندارند. توان تولید ماهواره ای در این کلاس هم فعلا در ایران وجود ندارد و تمامی ماهواره هایی که ما می سازیم عملا آزمایشی و تثبیت گر فناوری هستند.

کاهش دوباره محبوبیت بایدن

محمد لطف اللهی، خبرنگار حوزه دیپلماسی در توییتی نوشت: براساس نظرسنجی جدید NPR محبوبیت بایدن به 36 درصد رسیده که در مقایسه با نظرسنجی مشابه در ماه ژوئن 4 درصد کاهش داشته است. محبوبیت او در میان دموکرات ها تنها 75 درصد است. ترامپ در بدترین شرایط خود حمایت دست کم 76 درصد جمهوری خواهان را داشت.

چرا جهاد تنها جنگید؟

سیاوش فلاح پور، کارشناس مسائل منطقه در توییتی نوشت: درگیری های اخیر غزه دو نکته بارز داشت: 1. ترورهای سازمان یافته عالی ترین فرماندهان نظامی جهاد در منازلشان (علاوه بر دستگیری شخصیت هایی در سطح بسام السعدی و...)؛ 2. معادله جداسازی واحدهای مقاومت از طرف مقابل؛ جهاد تنها جنگید و حماس تا آخرین ساعت ورودی به درگیری ها نداشت.