آرشیو چهارشنبه ۱۹ امرداد ۱۴۰۱، شماره ۵۵۱۸
کسب و کار
۲۸

تازه های نشر

رهبر چابک حرفه ای

مهارت های رهبری چابک خود را تقویت کنید تا سازمانتان را به سمت تحول و رونق ببرید. کرت بیتنر و ران ارینگا در کتاب «رهبر چابک حرفه ای» راهکارها و الگوهایی عملی را به شما نشان می دهند که براساس آنها می توانید رهبر سازمان موفق در شکل دهی محیطی برای تیم های چابک باشید. سبک روایت کتاب، خواندن آن را آسان می کند و بارها خود را به جای شخصیت های کتاب خواهید گذاشت. سازمان ها برای بهره گیری از فرصت های بی شماری که ناشی از افزایش تغییر و تحولات جهانی کسب وکارهاست، نیازمند تیم هایی هستند که بتوانند به سرعت ایده های جدید را امتحان کنند، از تجربیات خود بیاموزند و براساس این آموخته ها خود را تغییر دهند. کمک به تیم های کاری نیازمند رهبرانی چابک است که به حمایت، الهام بخشی و تشویق کارکنان پرداخته و مهارت های سنتی مدیریت مانند هدایت، نظارت و پاداش و تنبیه را پشت سر بگذارد.

«رهبر چابک حرفه ای»، یک راهنمای واقع بینانه و عملی است که رهبران سازمانی چابک و کارکشته آن را نوشته اند تا به این طریق بتوانند تجربیات جمعی خود را برای کمک به دیگر رهبران سازمانی انتشار دهند. هدف آنها افزایش توانایی رهبران سازمانی برای ایجاد تیم های واکنشی و انطباق پذیر است. آنها درس های ارزشمندی از مطالعه موردی و دهه ها تجربه کمک به رهبران چابک برای دستیابی و حفظ دگردیسی های سریع ارائه می کنند. مهم تر آنکه به کلی گویی و اغراق بسنده نمی کنند و نشان می دهند که شیوه کارشان دقیقا به چه صورت است:

• سازمانی را که زمانی موفق بوده و راهش را گم کرده است، دوباره برانگیخته کنید.

• تیم هایی با چند کاربرد تشکیل دهید و آنها را با تعیین اهداف والا توانمند سازید.

• همزمان با افزایش مسوولیت پذیری تیم های خود، شیوه رها کردن را بیاموزید.

• در برابر نیروهایی که می خواهند شما را به «قوانین قدیمی» بازگردانند، مقاومت کنید.

• تمام سازمان را بازتنظیم کنید؛ چرا که مدل های کسب وکار چابک و سنتی نمی توانند برای همیشه همزیستی داشته باشند.

• به چالشی ترین هدف دست پیدا کنید؛ یعنی تغییر فرهنگ.

رهبران چابک بزرگ، به این صورت زاده نشده اند. آنها افرادی معمولی هستند که به شدت به کمک به دیگران برای دستیابی به اهداف مشترک و کشف شیوه ای جدید برای هدایت کارکنان و سازمان خود بها می دهند. هر نقشی که در سازمان خود داشته باشید، این کتاب راهنما به شما کمک می کند تا آن مهارت ها و ذهنیت ها را بسیار سریع تر فرابگیرید.

زمانی که آنها ببرند، تو می بری

اسطوره دره سیلیکون، راس لاراوی که هفت سال در پست های مدیریتی گوگل و توییتر فعالیت داشت و الهام بخش کتاب پرفروش «رک گویی رادیکال» بود، سه قانون ساده را برای ساختن تیم های شاد و مشارکت جو، ارائه کرده است. کسب وکارها در هر گوشه ای از جهان گرفتار مدیرانی شده اند که فکر می کنند آزار دادن کارکنان بهترین روش برای دستیابی به سود است. این تفکر رایج را می توان آفت و شکست رهبری سازمانی دانست که به نوبه خود حتی به توان سودآوری سازمان هم آسیب می رساند. پژوهش ها نشان می دهد که شاد و مشارکت جو بودن دائمی نیروی کار سازمان، خروجی های قابل سنجش آن را هم بهبود می بخشد. این فرضیه در صنایع مختلف، کشورهای گوناگون و براساس مولفه های ملموس و ناملموس مختلفی مانند میزان درآمدزایی، سودآوری و سطح رضایت مشتریان بررسی و تایید شده است.

در کتاب «زمانی که آنها ببرند، تو می بری»، راس لاراوی، مدیرکل منابع انسانی شرکت نرم افزاری کنونی کوال تریکز (Qualtrics) یک الگو و استاندارد رهبری سازمانی ساده، منسجم و کامل ارائه می کند که به سیاستگذاران و مدیران سازمان ها می آموزد، چگونه به سطوح شگفت انگیزی از مشارکت جویی و دلسوزی کارکنان دست یابند. این کتاب برای دستیابی به چنین هدفی، سه مولفه کلیدی را شناسایی می کند: هدف گذاری و تعیین مسیر واضح، راهنمایی و مربی گری مکرر و توجه و همکاری با کارکنان برای دستیابی آنها به اهداف بلندمدت شخصی خود.

زمانی که هدف گذاری روشن باشد، مانند ستاره ای قطبی اولویت نخست سازمان را مشخص می کند و در هر تصمیم گیری و دوراهی به راحتی و به سرعت می توان مسیر درست را انتخاب کرد. این موضوع از تضاد منافع و اختلاف نظرهای آتی نیز به شدت می کاهد. مربی گری مکرر به این موضوع اشاره دارد که رویکرد مدیریتی دستوری باید با روش استاد-شاگردی دلسوزانه جایگزین شود و رهبران سازمانی برای بهبود و یادگیری کارکنان و تیم های خود وقت بگذارند. در نهایت، به توصیه نویسنده کتاب، آن دسته از رهبران سازمانی می توانند کارکنان را به همکاری داوطلبانه و فراتر رفتن از وظایف خود ترغیب کنند که نسبت به مسیر شغلی آنها دلسوز باشند. اگر از کارکنان انتظار داریم که به فکر دستیابی به اهداف سازمان باشند، ما هم باید به آنها کمک کنیم تا در رسیدن به اهدافشان، کسب مهارت ها و توانمندی های لازم برای موفقیت های بلندمدت و ارتقای ذهنیت خود موفق شوند؛ حتی اگر بدانیم به این صورت چند ماه یا چند سال بعد مجبور به ترک سازمان برای ادامه رشد خود خواهند شد.

رویکرد مدیریتی راس لاراوی که ابتدا در گوگل پیاده سازی شد و بهبود یافت، سپس در توییتر و کوال تریکز به کار گرفته شد، نشان می دهد که چگونه می توان تیمی شاد، بهره ور و مشارکت جو ایجاد کرد. می توان اطمینان داشت که نتایج سازمانی در پی ایجاد چنین تیم های کاری پرانگیزه ای هم به طور قابل توجهی بهبود یابد. شما، مشتریانتان، سهامداران و البته کارکنانتان از پیاده سازی این رویکرد شاد خواهید بود.