آرشیو یکشنبه ۲۳ امرداد ۱۴۰۱، شماره ۶۲۸۲
بین الملل
۱۸
ذره بین

چشم شیطان کور شد

به دنبال حمله به سلمان رشدی، نویسنده اهانت کننده به ساحت پیامبر گرامی اسلام(ص)، پلیس نیویورک اطلاعاتی درباره ضارب او منتشر و مدیر برنامه های این نویسنده مرتد نیز جزئیاتی از آخرین وضعیت وی اعلام کرده است.

اندرو وایلی، مدیر برنامه های سلمان رشدی گفته سلمان رشدی زیر دستگاه تنفس مصنوعی است و قادر به تکلم نیست. به گزارش بی بی سی، براساس بیانیه وایلی، انتظار می رود که سلمان رشدی یکی از چشمان خود را از دست بدهد، عصب یک بازوی او آسیب دیده و کبدش چاقو خورده است. پلیس نیویورک هم هویت فردی را که با چاقو به سلمان رشدی، نویسنده مرتد، حمله و او را زخمی کرد اعلام نمود.

گزارش پلیس نیویورک حاکی است این فرد جوانی 24ساله به نام هادی مطر است که ساکن ایالت نیوجرسی است. آن گونه که رسانه های آمریکایی به نقل از مقامات پلیس اعلام کردند، هادی مطر در ایالت کالیفرنیا به دنیا آمده، اما اخیرا به ایالت نیوجرسی مهاجرت کرده است. ماموران اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف بی آی)، پس از حادثه برای تحقیقات بیشتر به منزل او در نیوجرسی یورش بردند. به گفته پلیس نیویورک، مطر همچنین یک گواهی نامه قلابی رانندگی را همراه خود داشته است.

یوجین استانیشفسکی، از مقامات پلیس ایالت نیویورک گفته هنوز انگیزه حمله هادی مطر به سلمان رشدی مشخص نیست. پلیس نیویورک در بیانیه دیروز خود تصریح کرد سلمان رشدی دست کم یک بار از ناحیه گردن و یک بار از ناحیه شکم هدف ضربه چاقو قرار گرفته است.

رسانه های آمریکایی گزارش دادند سلمان رشدی ساعت11صبح جمعه (به وقت محلی) هنگامی که قصد سخنرانی در مرکز چوتوکوآ در غرب نیویورک را داشت مورد حمله واقع شد.

سلمان رشدی بعد از انتشار رمان موهن «آیات شیطانی» در سال 1367هجری شمسی خشم مسلمانان را برانگیخت. او به همین دلیل به یک زندگی مخفی با شرایط سخت امنیتی روی آورده بود. حضرت امام خمینی(ره) بعد از انتشار این کتاب فتوای ارتداد وی را صادر کردند.