آرشیو یکشنبه ۲۳ امرداد ۱۴۰۱، شماره ۶۲۸۲
سبک زندگی
۱۲
یادداشت

سوءاستفاده از خلاهای فرهنگی

دکتر امیرعباس عبداللهی (جامعه شناس)

در همه ادیان الهی به مساله حجاب توجه شده به طوری که پوشش زنان قوم یهود، سختگیرانه ترین انواع پوشش میان ادیان ابراهیمی و غیر ابراهیمی است. در اسلام نیز حجاب تعریف شده و حد و حدود آن معین است اما با این حال در جوامع اسلامی شاهد پوشش های مختلف هستیم که از فرهنگ جوامع تاثیر می گیرد.

در کشور ما نیز که از دیرباز حجاب مورد توجه بوده، وضعیت حجاب و پوشش اجتماعی در هر عصری به شدت تحت تاثیر اوضاع فرهنگی بوده است. برای نمونه اگر نوع پوشش در دوره قاجار، پهلوی یا جمهوری اسلامی را بررسی کنیم، تفاوت های فاحش را خواهیم دید که نشان می دهد هر زمان جامعه به لحاظ فرهنگی دچار زوال شده، پوشش و حجاب نیز افت کرده و دچار تزلزل شده است. 

اکنون نیز در عصر فضای مجازی و در بسترهای مختلف این فضا شاهد ظهور حجاب استایل هایی هستیم که نوع ارائه مدل های آنها منطبق بر قانون و فرهنگ کشورمان نیست. حتی برخی از حجاب استایل ها که ظاهرا پوشیدگی را اشاعه می دهند مشغول ترویج فحشا هستند و نحوه ارائه مدل های آنها دچار مشکلات اساسی است. در واقع این بلاگرهای حجاب دارند از خلاهای فرهنگی کشور به نفع خود استفاده می کنند و مدل هایی را که با روحیه و ذائقه خودشان مطابقت دارد به عنوان الگوی برتر به جامعه معرفی می کنند. 

پس مشکل اصلی ما در حوزه حجاب، مشخص نبودن قواره های پوشش است تا بتوان حجاب و ضدحجاب را به کمک آنها تشخیص داد. بنابراین ضروری است طراحان مد و لباس در قالب قانون، پوشش های عفیفانه را در قالب لباس های زیبا و منطبق بر الگوهای ایرانی _ اسلامی طراحی کنند زیرا اکنون جامعه ما با هرج ومرج فکری و فرهنگی در حوزه پوشش رو به روست و به دلیل فقدان الگوهای مناسب پوشش، دچار سردرگمی است.