آرشیو یکشنبه ۲۳ امرداد ۱۴۰۱، شماره ۱۰۳۸۲
سیاسی
۲

محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی: اصلاح موادی از قانون انتخابات در دست بررسی است

محمد صالح جوکار، نماینده مردم یزد و اشکذر و رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی در تشریح بررسی طرح یک فوریتی اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی که با حضور کارشناس مرکز پژوهش های مجلس و دستگاه های اجرایی ذی ربط در دستور کار هفته جاری کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس قرار دارد، به خبرنگار «رسالت» اظهارکرد: در ملاقاتی که نمایندگان مجلس با مقام معظم رهبری داشتند، بر اصلاح قوانین به ویژه قانون انتخابات تاکید و مقرر شد تا اصلاح این قوانین در دستور کار قرار بگیرد. 

وی افزود: پس از ابلاغ سیاست های کلی انتخابات تاکنون قوانین انتخاباتی کشور اصلاح نشده و به همین خاطر ضرورت داشت تا مواردی از این قانون اصلاح و بازبینی شود. 

نماینده مر م یزد و اشکذر درمجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اقدام نخست مجلس یازدهم، اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری بود که از سوی شورای نگهبان نیز پذیرفته شد اما هیئت نظارت بر مواردی از آن ایراد گرفت و درنهایت امر مصوب نشد. رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس همچنین خاطرنشان کرد: قانون انتخابات مجلس نیز اقدامات خوبی در حوزه اصلاح ویژگی های فردی و شرایط عمومی و اختصاصی داوطلبان در شیوه و فرآیند صلاحیت ها و نحوه تبلیغات انجام داد. همچنین تخلفات، جرائم انتخاباتی و چگونگی تامین منابع تبلیغاتی نیز موردبررسی قرار گرفت و کلیاتی برای آن تعیین شد. 

وی در پایان این گفت وگو بیان داشت: الگوی نظام انتخاباتی نیز درحال بحث کارشناسی است. دراین راستا یک فوریت کلیات قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی تصویب شد و درحال حاضر نیز در کمیسیون در دست بررسی است. امیدواریم به زودی در صحن علنی مجلس این موضوع به تصویب برسد و قانون انتخابات مجلس بارای نمایندگان محترم تغییر پیدا کند.