آرشیو چهارشنبه ۲۶ امرداد ۱۴۰۱، شماره ۷۹۸۱
ایران زمین
۱۶

مجوز صادرات دام زنده از کرمانشاه در انتظار اصلاح شیوه نامه

کرمانشاه: عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان دام زنده کرمانشاه اظهارامیدواری کرد با اصلاحاتی که قرار است در شیوه نامه صادرات دام زنده صورت گیرد، بزودی شاهد از سرگیری صادرات دام زنده از کرمانشاه باشیم.

به گزارش ایسنا ،ایرج نوری با اشاره به فراز و نشیب هایی که صادرات دام زنده پشت سر گذاشت، اظهار کرد: صادرات دام زنده به طور رسمی از حدود سال 1383 در کشور و بر اساس مصوبه هیات وزیران آزاد شد و از آن زمان تا کنون  به صورت منقطع، این صادرات ادامه داشته است.

وی با بیان اینکه صادرات دام زنده مانند هر کالای دیگری از قانون تبعیت می کند، ادامه داد: در همه این سال ها، شیوه نامه صادرات دام زنده طبق قانون، توسط معاونت بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی (به جهت اطلاع دقیق از آمار دام و وضعیت مازاد دام) و همچنین معاونت توسعه بازرگانی (به جهت تنظیم بازار داخلی و تامین گوشت مورد نیاز کشور) تنظیم می شد و تمام کسانی که کارت بازرگانی و سابقه فعالیت در زمینه صادرات دام داشتند می توانستند بر اساس این شیوه نامه صادرات دام زنده را انجام دهند.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان دام زنده کرمانشاه از چالش هایی که از سال گذشته در زمینه صادرات دام زنده آغاز شد خبر داد و گفت: در سال گذشته بر اساس شیوه نامه ای که به استان ها ابلاغ شد صادرات دام زنده به تشکل هایی واگذار شد که برخی از آنها هیچ سابقه و تجربه ای در زمینه صادرات دام نداشتند و همین امر موجب شد بارها به این شیوه نامه اعتراض و اعلام کنیم این روند سراسر رانت و فساد است.

به گفته نوری، به دلیل مشکلاتی که این شیوه نامه داشت در سال گذشته از 300 هزار راس دامی که قرار بود از کشور صادر شود و این تعداد نیز بین تشکل های مختلف تقسیم شده بود تنها صادرات 30 تا 40 هزار راس دام صورت گرفت که آن هم عمدتا به صورت فروش مجوز بود (یعنی گروه هایی که مجوز داشتند مجوز خود را به کسانی که تمایل به صادرات داشتند می فروختند که البته این روند نیز باعث زیان صادرکنندگان شد).

وی تاکید کرد: در این بین، اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان دام زنده کرمانشاه که یکی از باسابقه ترین و با تجربه ترین اتحادیه های کشور است هیچ سهمیه ای برای صادرات نداشت.