آرشیو چهارشنبه ۲۶ امرداد ۱۴۰۱، شماره ۷۹۸۱
ایران اقتصادی: صنعت و تجارت
۱۲

خبرخوان

تامین مالی کل زنجیره تولید در دستور کار دولت​​​​​​​

سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: دولت سیزدهم برای اصلاح مشکل تامین مالی تولیدی ها چند اقدام اساسی را در دستور کار دارد که از جمله آنها تامین مالی زنجیره ای است.در بسیاری مواقع واحدهای تولیدی، مشکل تامین سرمایه در گردش دارند و این موضوع روی میزان تولید، هزینه آن و نیز شرایط بازار اثر معکوس می گذارد.

او افزود: دولت سیزدهم برای اصلاح مشکل تامین مالی تولیدی ها چند اقدام اساسی را در دستور کار دارد که از جمله آنها تامین مالی زنجیره ای است.در این روش به جای حمایت از یک واحد تولیدی خاص، کل زنجیره تولید تامین مالی خواهد شد و همچنین منابع بانکی دست کم 40درصد بهتر استفاده خواهند شد.این عضو کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: در روش مذکور تسهیلات بخش تولید بر مبنای صورتحساب به حساب فروشنده واریز خواهد شد. پیشتر ستاد اقتصادی دولت مصوب کرده بود که 70درصد منابع بخش تولید در قالب تامین مالی زنجیره تولید واگذار شود.

55 گروه قطعه خودرویی با کد رهگیری

محمدمهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزارت صمت گفت: از نیمه مرداد ماه، 55 گروه قطعه باید با کد رهگیری به بازار عرضه شود و تولیدکنندگان موظف هستند این گروه تولیداتشان را با کد رهگیری تولید و به بازار عرضه کنند. او افزود: برای قطعاتی که در بازار بدون کد موجود است نیز فرصت داده شده تا کد رهگیری دریافت کنند.

 97 هزار خودرو به فروش رسید

بررسی آخرین آمار مربوط به تولید و فروش خودروسازان مربوط به تیرماه امسال نشان می دهد که کل فروش سه خودروساز بزرگ کشور (ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو) در این ماه 96 هزار و 948 دستگاه بوده، این در حالی است که تولید خودروسازان در تیر ماه 84 هزار و 993 دستگاه بوده که بیانگر پیشی گرفتن فروش از تولید است که می تواند یکی از نتایج تکمیل خودروهای ناقص و کاهش خودروهای دپویی باشد.همچنین میزان فروش تیر ماه خودروسازان در مقایسه با خرداد ماه که 111 هزار و 245 دستگاه فروخته شده بود، افت کرده است. البته تولید تیرماه نیز نسبت به خرداد ماه که 103 هزار و 969 دستگاه بود، با کاهش مواجه شده است.