آرشیو شنبه ۲۹ امرداد ۱۴۰۱، شماره ۶۲۸۷
رسانه
۸
زاویه دید

نگاهی به برنامه آموزشی و تربیتی خانوادگی«مامان ها»

رسانه ملی به یاری مادران ایرانی آمد

جبار آذین (منتقد و مدرس)

شخصیت انسان با عبور از سه نهاد، حوزه و مجرا شکل می گیرد واین سه عرصه مهم و اساسی انسان سازی عبارتند از: خانه، مدرسه و جامعه. درمیان این سه بزرگراه، خانه به لحاظ نخستین جایگاه و پایگاه آموزشی، تربیتی وفرهنگی، نقش شاخص دارد و در مرکز آن و تغییروتحول فرزندان خانواده، مادر نقش بنیادین ایفا می کند.

با توجه به اهمیت و تعیین کنندگی نقش و سهم خانواده و مادران دراین راستا و تاثیرات بزرگ آنها در پرورش کودکان و ورود آنها در آینده به مدرسه، دوران متوسطه، دانشگاه و اجتماع و جایگاه آنان در ساخت و ساختار اجتماعی، شبکه سه رسانه ملی، برنامه ویژه، پویا، روشنگرانه، آگاهی بخش و تعیین کننده ای را تدارک دیده باعنوان «مامان ها» که فصل خوب، مفید و تاثیرگذار آن با اجرای منصوره مصطفی زاده و با شرکت مادران و کارشناسان و طرح مباحث تربیتی از زوایای مختلف و بحث های خوب کارشناسی درخصوص دغدغه های مادران درارتباط با چگونگی تربیت فرزندان خود با عنایت به شرایط اجتماعی، ویژگی های شخصیتی کودکان، نیازها، انتظارها و دنیای کودکان، تولید و ارائه شد و مورد استقبال قشرهای مختلف جامعه و خانواده ها قرارگرفت. اکنون فصل دوم این برنامه جذاب و پرتحرک و سازنده با لحاظ نظرهای مخاطبان و کارشناسان وتغییراتی درفرم و اجرا و آیتم ها درقالب برنامه ای عصرگاهی، هر روز از شبکه سه پخش می شود. اجرای فصل جدید مامان ها را عطیه عسگری، دانش آموخته روان شناسی که نخستین تجربه او در کار اجراست به عهده دارد که می کوشد با تکیه بر دانش و تجارب خود، برنامه ای مناسب وجذاب ارائه کرده ومخاطبان را با تجارب مادران در حوزه های تربیتی فرزندان خود و راهکارهای تخصصی واجرایی کارشناسان برنامه همراه کند. از تغییرات دیگر این برنامه، حضور مادرانی از استان های مختلف کشور و طرح دغدغه ها و مشکلات و مسائل تربیتی آنها درخصوص فرزندان و بازگویی تجربه های آنها در این زمینه است. 

مامان ها، یک برنامه آموزشی ترکیبی و محصول مشترک گروه اجتماعی شبکه سه و مرکز مستند و تلویزیونی سوره است که مقوله تربیت و موانع و مشکلات پیش روی مادران در دهه های مختلف تا امروز کشور و مواجهه فرزندان با دستاوردهای نوین فناوری و نحوه استفاده آنها از انواع بازی های رایانه ای، گوشی همراه وتبلت وماهواره ها و...را با بحث و تحلیل کارشناسانه و تخصصی با هدف ارائه راهکارهای مناسب زیست فرزندان ایران درایران امروز و فردا پیگیری می کند.