آرشیو شنبه ۲۹ امرداد ۱۴۰۱، شماره ۶۲۸۷
بین الملل
۱۸
یادداشت

نبرد طولانی مدت در اوکراین

سعید سبحانی

با گذشت شش ماه از نبرد اوکراین، روسیه حملات خود را بر دونباس، متشکل از استان های دونتسک و لوهانسک و جنوب اوکراین متمرکز کرده است. نیروهای روسیه در حال حاضر کل لوهانسک، اکثریت قریب به اتفاق خرسون و بیش از نیمی از دونتسک و زاپوریژیا را فتح کرده اند. بیشتر ساکنان این مناطق را طرفداران روسیه تشکیل می دهند و بیانیه ها و اعلامیه هایی که در این مناطق منتشر می شود حکایت از این دارد که در آینده ای نه چندان دور شاهد برگزاری همه پرسی هایی در آنها برای الحاق به روسیه خواهیم بود.

برخی تحلیلگران سیاسی معتقدند احتمالا اوایل پاییز چنین اتفاقی رخ خواهد داد و حتی در روسیه نیز زمینه سازی برای شرایط پس از الحاق این مناطق، در حال انجام است. الحاق این مناطق می تواند برای کرملین، مقدمه ای برای مراحل بعدی باشد. در صورت محقق شدن الحاق این مناطق، روسیه می تواند آتش بس اعلام و پس از این آتش بس هرگونه حملات اوکراین به دونباس را حمله به روسیه تلقی کند. با گذشت زمان، کرملین امیدوار است حمایت غرب از اوکراین کاهش یابد و زمینه حل و فصل مناقشه فراهم شود. این موضوعی است که رسانه های غربی نیز درباره آن صحبت می کنند و تاکید دارند غربی ها قادر نیستند برای طولانی مدت به حمایت نظامی و اقتصادی از اوکراین ادامه دهند. با این حال در کوتاه مدت بعید است اوکراین هرگونه الحاق یا آتش بس را بپذیرد و حمایت های غربی نیز حداقل برای ماه های آینده ادامه خواهد داشت.

هدف مسکو از ابتدا این بوده که اوکراین کشوری غیرنظامی باشد و از پیوستن به ناتو منصرف شود تا به این ترتیب فاصله ای ایمن از طریق این کشور میان روسیه و ناتو ایجاد شود. بر همین اساس اگرچه ممکن است در آینده با پیروزی کامل روسیه در مناطقی چون دونباس، خرسون و زاپوریژیا، شاهد تحولاتی در بحران اوکراین باشیم اما با توجه به هدف اصلی پوتین و پافشاری غرب بر سیاست های توسعه طلبانه خود به نظر می رسد تمام طرفین باید برای درگیری طولانی مدت آماده باشند.