آرشیو شنبه ۲۹ امرداد ۱۴۰۱، شماره ۱۰۳۸۷
اقتصادی
۳

کامران ندری، کارشناس بانکی: کنترل ترازنامه بانک ها به منظور جلوگیری از رشد نقدینگی است

گروه اقتصادی: کامران ندری، کارشناس بانکی در گفت وگو با خبرنگار «رسالت» با اشاره با کنترل ترازنامه بانکی عنوان کرد: کنترل ترازنامه بانک ها یکی از روش های مستقیم نظارت بر نقدینگی و خلق پول است که در بانک های کشور از سوی بانک مرکزی اتفاق می افتد. 

وی افزود: در سایر کشورهای دنیا از این روش استفاده چندانی نمی شود و مهم ترین کانال انتقال سیاست پولی، نرخ بهره است تا هنگامی که بانک مرکزی با تورم مواجه می شود، نرخ بهره را افزایش دهد. ندری تصریح کرد: به سبب آنکه در کشور ایران کانال انتقال سیاست پولی، نرخ بهره نیست و از این روش استفاده نمی گردد، باید راهکاری دیگر همچون کنترل ترازنامه بانک ها را در دستور کار قرار داد تا ترازنامه شان در ماه و سال، از میزان مشخص بیشتر نشود. عدم نظارت بر ترازنامه بانک ها می تواند جبران ناپذیر و تورم افسارگسیخته را رقم بزند. 

کارشناس بانکی همچنین خاطرنشان کرد: بزرگ شدن ترازنامه بانک ها به معنای افزایش میزان نقدینگی کشور است. بنابراین کنترل ترازنامه می تواند بر مهار نقدینگی نظارت کند و موجب کاهش نقدینگی و تورم در کشور شود.  آمارهای اخیر بانک مرکزی نشان از مهار تورم و کاهش رشد نقدینگی به واسطه افزایش نظارت و کنترل ترازنامه بانک ها دارد.

وی در پایان این گفت وگو متذکر شد: کنترل ترازنامه بانک ها با افزایش نظارت از سوی بانک مرکزی حدودا دو سال است در کشور اجرایی شده و به موجب این امر کنترل بانک مرکزی بر ترازنامه بانک ها نیز افزایش یافته است. اگرچه میزان نقدینگی کاهش یافته اما اثرات تورم همچنان موجود است دراین راستا ضرورت دارد منتظر ماند و نتایج این نظارت را سنجید.