آرشیو شنبه ۹ مهر ۱۴۰۱، شماره ۱۰۴۱۸
اقتصادی
۳
گفت و گو

یحیی آل اسحاق، عضو اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی ایران: عضویت ایران در سازمان شانگهای فرصت بزرگی در حوزه انتقال کالا ایجاد می کند

گروه اقتصادی : یحیی آل اسحاق، عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در گفت وگو با خبرنگار «رسالت» با اشاره به عضویت دائمی ایران در سازمان همکاری شانگهای اظهارکرد: عضویت دائمی در این سازمان اقدام بزرگی بود که دولت سیزدهم آن را به نتیجه رساند. 

وی با بیان اینکه عضویت در سازمان همکاری شانگهای دستاورد عظیم دولت سیزدهم است، افزود: شایان ذکر است که بگوییم عضویت در این سازمان یک اقدام مهم تلقی می گردد چراکه کشورهایی مانند ترکیه و عربستان سعودی همچنان در پی دستیابی به این موقعیت و عضویت هستند. 

آل اسحاق با تاکید بر این که کشورهای عضو این سازمان سهم بسیاری از تجارت جهانی دارند و باید از فرصت بزرگ عضویت رسمی ایران در سازمان شانگهای بهترین بهره برداری را در انتقال کالا به کشورهای مختلف ببریم، تصریح کرد: حدود 40 درصد مبادلات جهانی در اختیار اعضای این سازمان است. بی شک چنین موضوعی شرایط خوب اقتصادی را فراهم خواهد کرد. افزون براین هشت کشور عضو سازمان همکاری های شانگهای با کشورهای جهان حدود 21 هزار میلیارد دلار تجارت دارند که این امر می تواند بر اقتصاد جهانی بسیار تاثیرگذار باشد. 

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران همچنین خاطرنشان کرد: سازمان همکاری های شانگهای به سمت یک پیمان جهانی حرکت می کند. این حرکت، تاثیرگذاری بسیاری دارد و موجب اهمیت بیش از پیش این پیمان خواهد شد. او متذکر شد: سازمان همکاری های شانگهای گام بلندی برای اقتصاد کشور محسوب می شود چراکه زمینه را برای حضور در سازمان های بزرگ تر هموار می کند. توسعه روابط اقتصادی در ایجاد امنیت، رشد فرهنگ، اجتماع و توسعه یافتگی یک کشور تاثیر بسزایی دارد و می تواند گشایش های بسیاری را رقم بزند. 

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در پایان این گفت وگو تاکید کرد: عملیاتی شدن برنامه ها در این پیمان بسیار اهمیت دارد چراکه می تواند تعاملات بسیاری را در منطقه و جهان برای کشور به وجود آورد.