آرشیو دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱، شماره ۶۳۷۳
سلامت
۱۴

الو دکتر

دکتر محمدرضا وفا (دکترای تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران)

در این ستون پاسخ سوالات پزشکی شما را که از طریق پیامک به شماره300011240 روزنامه جام جم ارسال کرده اید، از متخصصان مربوط پیگیری می کنیم.

الناز. الف هستم و از تبریز تماس می گیرم. 38 سال دارم. مدتی است به طور مکرر بیمار می شوم. همیشه احساس خستگی کرده و کسل و افسرده ام. با یکی از دوستانم که پزشک است، مشورت کردم. توصیه کرد که به وضعیت تغذیه ام رسیدگی کنم. علاوه بر این که در صورت لزوم به روانپزشک مراجعه کنم. خواستم از شما بپرسم این نشانه ها می تواند به تغذیه مرتبط باشد؟

نخست این که توضیح شما کامل نیست. به این دلیل که درباره احتمال وجود بیماری زمینه ای در شما اطلاعی در دست نیست و توضیح نداده اید. دوم این که بیان نکرده اید که به تازگی تغییر خاصی در زندگی شما اتفاق افتاده یا نه؟ مانند بارداری، وضع حمل، ابتلا به بیماری و... . با این حال فرض را بر این می گذاریم که دچار هیچ یک از مواردی که به آن اشاره کردید، نیستید. یکی از دلایل نشانه هایی که به آن اشاره می کنید، کمبود ویتامینD در بدن است. کمبود این ویتامین در بدن می تواند عوارضی مانند کاهش ایمنی بدن و ابتلای مکرر به بیماری، خستگی مزمن، ریزش موی سر، افسردگی، کند شدن روند بهبود زخم ها، درد استخوان و به ویژه ناحیه کمر باشد. علاوه بر این که معمولا کمبود ویتامینD با کمبود میزان کلسیم همراه است. کمبود این ویتامین در فصل پاییز و زمستان بیشتر دیده می شود که یکی از دلایل آن کاهش میزان و شدت تابش نور خورشید و کاهش تحرک بدنی اغلب افراد در این فصل هاست. توصیه می شود به پزشک مراجعه کنید تا میزان ویتامینD و کلسیم شما مورد بررسی قرار گیرد. مصرف مواد غذایی حاوی این ویتامین مانند غذاهای دریایی و قارچ نیز توصیه می شود.