آرشیو سه‌شنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۱، شماره ۸۱۴۹
اجتماعی
۲۲

وزیر بهداشت: ایران در حوزه سلامت به خودکفایی رسیده است

وزیر بهداشت با اشاره به خودکفایی ایران در بسیاری از زمینه ها از جمله حوزه سلامت باوجود تحریم ها، در عین حال درباره توافق با کشور بورکینافاسو توضیح داد و برای همکاری در زمینه های آموزشی، پژوهشی، درمان، دارو، بهداشت و... اعلام آمادگی کرد. دکتر بهرام عین اللهی در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری با وزیر بهداشت کشور بورکینافاسو، گفت: دوستی بین دو کشور ایران و بورکینافاسو، باید خودش را در همه سطوح نشان دهد. به طوری که همه کسانی که از بیرون مشاهده می کنند باید بدانند که دوستی ما عمیق بوده و روابط اقتصادی، سیاسی و سلامت با یکدیگر داریم و دوستی مان به صورت عملی نشان داده شود. وی افزود: کشور ما کشوری انقلابی است و متاسفانه کشور های متخاصم در زمینه تحریم شرایط بدی را برای ما قائل شدند. در این تحریم همه چیز را حتی در مسائل انسانی مانند دارو، مسائل پزشکی و... هم مورد تحریم قرار دادند.

عین اللهی ادامه داد: امروزه علی رغم تحریم ها، ایران در همه حوزه ها از جمله حوزه سلامت به خودکفایی رسیده است. در حال حاضر 97 درصد دارو های مورد نیاز کشورمان را خودمان تولید می کنیم. پیشرفت های خوبی را در تولید تجهیزات و لوازم پزشکی داشتیم و حتی تجهیزات پیشرفته پزشکی را هم خودمان تولید می کنیم. همچنین در کرونا شش نوع واکسن را تولید کردیم و امروزه نه تنها نیاز خودمان بلکه نیاز سایر کشور ها را هم می توانیم تامین کنیم. نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران طبق تایید سازمان های بین المللی مانند سازمان جهانی بهداشت از نظام های پیشرو در منطقه و جهان است. در ادامه این مراسم، کار گوگو، وزیر بهداشت کشور بورکینافاسو، گفت: مردم ایران مردم مقاوم و باهوشی هستند. نظام سلامت در ایران بسیار قوی است. ما در واقع تولیدات دانشمندان ایرانی را دیدیم که با کیفیت بالا تولید می شوند.

وی افزود: این تجهیزات و دارو ها با قیمت خوبی ارائه می شود، کشور ما آماده است که همکاری و ارتباطات بیشتری در حوزه سلامت با ایران داشته باشد. امیدوارم ایران علاوه بر صادرات دارو و تجهیزات، انتقال تکنولوژی داشته باشد، تجربه ادغام درمان و آموزش پزشکی نیز بسیار جالب است و خانه های بهداشت توجه ما را جلب کرد. به رئیس جمهور خودمان گزارش ظرفیت های ایران را خواهم داد.