آرشیو چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱، شماره ۵۶۹۳
کسب و کار
۲۸

تازه های نشر

دگرگونی

کتاب دگرگونی، به قلم یک متخصص مدیریت بحران بین المللی، کتابی تحول آفرین در نگاه به بحران است. بن رامالینگام توضیح می دهد که چگونه بحران ها آغازی جدید هستند، چگونه می توان تحت فشار عملکردی عالی داشت و چطور نگاه خود را به استرس عوض کنیم. اغلب هنگام استرس بیش از حد، توانایی های خود را از دست می دهیم، نمی توانیم درست فکر کنیم و گویا از منبع استرس فرار می کنیم. این تغییری بزرگ و رو به پایین است. انگار فلج می شویم و قادر به انجام ساده ترین کارها هم نیستیم. اگر استرس بیش از اندازه کم شود، دلمرده می شویم. بی شور و هیجان خواهیم شد. اگر میزان استرس در حد وسط باشد، چه اتفاقی می افتد (همان میزان استرسی که روان شناسان آن را استرس مثبت می نامند)؟ همچنین چگونه می توانیم از این میزان درست استرس برای غلبه بر موانع دشوار و بروز بهترین عملکرد خود بهره ببریم؟ آیا ممکن است دقیقا خلاف وضعیت فلج کننده شرایط پراسترس را تجربه کرده و به سطحی جدید از قدرت و خلاقیت دست یابیم؟

نویسنده کتاب، بن رامالینگام را به عنوان یک تغییر آفرین جهانی می شناسند. او مدت ها در سازمان ملل متحد، صلیب سرخ و بانک جهانی با شرایط متغیر فراوانی مواجه شده است. از این رو، فرصت خوبی داشته تا بیاموزد افراد چگونه در شرایط پراسترس واکنش نشان می دهند و چگونه می توان آنها را به سمت بهترین عملکردشان هدایت کرد. ما از او می آموزیم که چگونه موسیقی دان ها از تغییر ذهنیت خود برای غلبه بر استرس و بروز بهترین عملکرد خود در مقابل سیل بزرگ تماشاگران استفاده می کنند. می آموزیم که چگونه فضانوردان برای غلبه بر حوادث تهدیدآفرین بر خلاقیت خود تمرکز می کنند. می آموزیم که چگونه متمرکز ماندن بر هدف و آرمان خود باعث می شود تا کارکنان بهداشت و درمان و متخصصان صلیب سرخ قادر به تحمل دشوارترین بحران ها شوند.

کتاب دگرگونی از مجموعه مصاحبه هایی جذاب، پژوهش هایی عمیق و داستان هایی الهام بخش استفاده می کند تا ابزارهای لازم برای تغییر ذهنیت، بهبود کار و روابط ما را فراهم سازد و مسیر موفقیت را برایمان خالی کند. این کتاب ما را به سفری حماسی می برد؛ سفری از روزهای نبرد و بقا در عصر یخبندان تا شکل ظهور جنبش های اجتماعی مدرن و تکثیر جهان دیجیتال. در این سفر به ما یادآوری می شود که راهکارهای خلاق برای پیچیده ترین مسائل نیز همواره وجود دارد؛ البته تا زمانی که از تکنیک های کتاب برای عبور از احساس فلج کننده بحران ها استفاده کرده و به خلاقیت و نوآوری ادامه دهیم.

کتاب پرسش های زیبا

نویسنده کتاب پرفروش «پرسشی زیباتر»، این بار صدها پرسش فهرست کرده است که قدرت پرسش گری ما را تقویت کند؛ قدرتی که از طریق آن می توانیم از چالش های خود در شغل، روابط و فراتر از آن عبور کنیم. وارن برگر توضیح می دهد که در مواجهه با هر شرایط دشواری، هنر پرسش گری می تواند راهگشا باشد. این موضوعی است که اغلب به آن توجه نمی کنیم و جایی هم آن را به ما آموزش نمی دهند. در حقیقت، احتمالا همه ما در کودکی آن را داشته ایم. شاید همواره با سوالات بی پایان خود اعصاب بزرگ ترهایمان را مخدوش کرده باشیم. در آن زمان می خواستیم بدانیم و هر مشکل و شرایطی که پیش می آمد، با پرسشی کنجکاوانه به مقابله آن می رفتیم. اما احتمالا سال هاست که این روحیه و هنر را از دست داده ایم.

پرسش گری درست می تواند راهنمای ما در تصمیم گیری های هوشمندانه و مواجهه با شرایط مبهم و تاریک باشد. با این حال، پرسش هایی این چنین راهگشا خواهند بود که درست باشند. به عبارتی هر پرسشی توان نجات شما را نخواهد داشت. پرسش هایی ناجی ما خواهند بود که پیچیدگی ها را از بین ببرند و از طریق آنها بتوانیم مشکلات قدیمی را به شیوه ای جدید ببینیم. در کتاب پرسش های زیبا، وارن برگر که خود را یک پرسش شناس می نامد، داستان های روشنگر و پژوهش های متقاعدکننده ای را به اشتراک می گذارد تا قدرت جست وجو را به ما نشان دهد. او با استفاده از دیدگاه ها و تخصص روان شناس ها، نوآوران، رهبران اثربخش و برخی از برجسته ترین متفکران خلاق جهان، اساسی ترین پرسش ها برای بهترین تصمیم گیری در چهار حوزه کلیدی را معرفی می کند: در تصمیم گیری، خلاقیت، رهبری و روابط.

پرسش های قدرتمند ارائه شده در این کتاب می تواند به شما کمک کند تا فرصت های موجود در حرفه شغلی یا صنعت خود را پیدا کنید، ایده های تازه در کسب و کار یا حوزه فعالیت تان را بیابید، سوگیری های خود را شناسایی کنید تا قادر به قضاوت ها و تصمیم گیری های بهتر شوید و در نهایت، در ارتباط و تعامل با اطرافیان خود عملکرد بهتری داشته باشید.

این پرسش های زیبای فکورانه، محرک و عمل گرا را می توان بلافاصله استفاده کرد تا به موجب آنها تغییرات در کار و زندگی روزمره خود را پدید آورد. برگر ما را به یادآوری هنر فراموش شده دوران کودکی خود فرامی خواند. او نشان می دهد که برای یافتن پاسخ های بهتر، باید پرسش های بهتری پرسید. او توضیح می دهد که چگونه بسیاری از بزرگ ترین کاشفان و رهبران تاریخ، نه به دلیل دانش عمیق خود و داشتن پاسخ های فراوان، بلکه به دلیل پرسش های درست جاودان شده اند. در حین مطالعه کتاب او، پرسش گری نه تنها ارج و قربی فراوان به دست می آورد، بلکه به جایگاه یک هنر متعالی و رهایی بخش می رسد. گویا تمام پاسخ های هستی در گنجینه ای قرار دارد و فاصله شما با آن فقط یک پرسش درست است.