آرشیو شنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۱، شماره ۵۶۹۵
فرهنگ و هنر
۳۲

آخر قصه «جیران» چه می شود؟

منبع: ایسنا

پخش سریال «جیران» به تهیه کنندگی اسماعیل عفیفه وکارگردانی حسن فتحی بعد از گذشت فرازونشیب های فراوان به روزهای انتهایی نزدیک می شود و پرونده این سریال در هفته آغازین سال 1402 بسته خواهد شد.

«جیران» را شاید بتوان یکی از پر فراز و نشیب ترین پروژه های حسن فتحی دانست که اعتراض شاکی خصوصی مبنی بر شباهت به سریالی دیگر با موضوع ناصرالدین شاه و سوگلی اش، حتی برای مدتی آن را به توقف کشاند. ماجراهایی که «جیران» پشت سر گذاشت و توقف موقتش، پرسش هایی را از سوی سازندگان و تماشاگران مطرح کرد. اسماعیل عفیفه، تهیه کننده، در اظهاراتی گفته بود: «اگر باز هم مشخص شود که شکایت از این سریال نادرست بوده است، چه کسی مسوول خسارت های مادی به کاربران و میلیون ها مخاطب خواهد بود؟» برخی تماشاگران این سریال می گفتند چطور پس از پخش 23 قسمت از یک سریال، به یکباره نتیجه گرفتند این پروژه به سریال دیگری شباهت دارد و آن را متوقف کردند؟

اما توقیف «جیران» در حالی از سوی سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی اتفاق افتاد که ساترا پیش تر و قبل از شروع پخش، حکم به فقدان وجود شباهت میان دو سریال «مارال» و «جیران» داده بود. مالک پلتفرم پخش کننده (فیلیمو) هم در اعتراض به ایستادگی نکردن ساترا نسبت به حکمی که صادر کرده است، در نامه ای خطاب به آنها نوشت: «کاش پای حکم فقدان شباهت دو فیلمنامه که بعد از یک ماه تعلیق در پخش، خسارات مادی و معنوی زیاد و چندین جلسه کارشناسی صادر کردی می ایستادی و در توقیف مجدد جیران با بهره برداری رسانه ای عجولانه، نقشت را پررنگ نمی کردی.»

با تمام فرازونشیب هایی که «جیران» پشت سر گذاشت، این سریال روزهای پایانی تابستان امسال رفع توقیف شد، قسمت های حذف شده به پلتفرم بازگشت و در ادامه روزهای نسبتا آرامی را به لحاظ پخش پشت سر گذاشت.این سریال که در 52 قسمت تدوین شده به زودی به پایان می رسد و قرار نیست فصل دومش هم ساخته شود. سازندگان این سریال، دو قسمت هم برای پشت صحنه سریال در نظر گرفته اند که آن هم از پلتفرم پخش کننده در شبکه نمایش خانگی منتشر خواهد شد.