آرشیو یکشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۱، شماره ۲۳۲۶۸
اخبار کشور
۲

اسلامی خبر داد : ثبت بیش از 150 دستاورد پژوهشی و فناورانه در سازمان انرژی اتمی طی یک سال گذشته

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه «1401 سالی پرنشاط و پرتحرک برای سازمان انرژی اتمی» بود، گفت: امسال بیش از 150 دستاورد دانشی، پژوهشی و فناورانه در سازمان انرژی اتمی ثبت شد.

محمد اسلامی روز شنبه در مراسم پایان سال که با حضور خبرنگاران انجام شد، گفت: 1401 سالی پرنشاط و پرتحرک برای سازمان انرژی اتمی بود به طوری که بیش از 150 دستاورد دانشی، پژوهشی و فناورانه در آن ثبت شد.

اسلامی اظهار داشت: در تولید مشتقات آب سنگین یا رادیوداروها اقداماتی در سازمان انجام شده که تنها یک یا دو کشور آن را انجام دادند و الان کشور ما در این حوزه ها وارد شده است.

ساخت محفظه استاندارد و ایمن حمل سوخت نیروگاه بوشهر

وی افزود: دستاوردهای 1402 از ژئوفیزیک هوابرد تا اکتشاف معادن یا الکترومغناطیس که برای اولین بار در صنعت نفت انجام شد و سایر بخش ها را شامل می شود. یا در فرآیند چرخه سوخت هیچ وقت این ظرفیت را نداشتیم یا توان بالا و حداقل ضایعات نداشتیم. همچنین پویایی و نشاط و تحرک منسجمی در ساخت نیروگاه ها را در کشور شاهدیم. ساخت محفظه استاندارد و ایمن حمل سوخت نیروگاه بوشهر را امسال داشتیم که از هشتم تا 18 فروردین باید تست و بارگیری اش انجام شود.

محفظه ذخیره سوخت مصرف شده نیروگاه بوشهر پر شده و باید فکری می کردیم برای اولین بار است که این محفظه در داخل تولید و ساخته شده است.

وی گفت: در کاربرد پرتوها توانستیم کل اقلام و نیازهایش را در داخل تولید کنیم. برنامه ما این بود که ده ساله در کاربرد پرتوها کار انجام دهیم اما الان پنج ساله می توانیم کارها را پیش ببریم.

استفاده بیش از 300 بیمار از پلاسماتراپی

اسلامی ادامه داد: در پلاسماتراپی که برای سرطان سینه به کار می رود در چند ماه بیش از 300 بیمار از آن استفاده کردند و در زمینه های دیگر هم کاربرد دارد. عمر ایجاد شرکت پلاسما دو سال است و در این مدت حجم زیادی از کارها انجام شده است.