آرشیو یکشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۱، شماره ۵۶۹۶
فرهنگ و هنر
۳۲

سال سخت به ایستگاه پایانی رسید

قاب های تماشایی عکاسان جهان از بهار

دنیای اقتصاد : بهار در همه جا در یک زمان می آید تا پرستوهای پیام آور فروردین همگام و همراه، دوران اعتدالی بهار را نوید بدهند. جشن های بهاری در قریب به اتفاق فرهنگ ها و سنت های مختلف جهان متداول و رایج است و هر سال هنرمندان بسیاری نیز رستاخیز طبیعت را در آثارشان بازنمایی می کنند.

در این میان عکاسان و نقاشان بیش از سایر هنرمندان آثار بهاری خلق کرده اند. گو اینکه عکاسان با شکار زیباترین مناظر طبیعی در مناطق مختلف جهان، تصاویری کم نظیر و زیبا خلق کرده ند که هر چشمی را می نوازد و هر خاطری را به خاطرات بهاری زندگی اش گره می زند. بزرگ ترین عکاسان طبیعت در جهان همواره بر عکاسی از طبیعت در بهار تاکید کرده اند. گویی طبیعت رخت های زیبایش را می پوشد تا در شایسته ترین و برازنده ترین شیوه اش سوژه عکاس ها و نقاش ها و شاعران و... شود. انسل آدامز که از او به عنوان پدر عکاسی از طبیعت یاد می شود، گفته که عکاسی باید به طبیعت احترام بگذارد.

آدامز به طبیعت عشق می ورزید و عکس هایی که از مناظر طبیعی و حیات وحش گرفته است شهرت بسزایی دارند؛ و همچنین او عقیده داشت: «عکاسی یک مرحله از امکانات بیانی انسان است؛ تمامی هنر، بیان چیز واحدی است، رابطه روح انسان با روح انسان های دیگر و با دنیا.» او همچنین بر تقویت توانایی پیش نگری در عکاسان تاکید داشت. «همچنین خواستم روی اندیشه پیش نگری تاکید ورزم.» او معتقد بود طبیعت در بهار خود را برای دیده شدن آماده می کند، خود را زیبا می کند، نور را بیشتر می کند و هوا را صاف نگاه می دارد تا شاتر را به راحتی بفشارید و بی دردسر از بهار عکس بگیرید. حالا اینجا برخی از برترین عکس های خبری دنیا درباره بهار را کنار هم گذاشته ایم. این عکس ها در جشنواره های سونی و سایت Good news برگزیده شده اند. مسابقه جوایز جهانی عکاسی سونی هر ساله توسط سازمان جهانی عکاسی برگزار می شود.