آرشیو یکشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۱، شماره ۵۶۹۶
فرهنگ و هنر
۳۲

روایت یک فیلمساز از پخش بی اجازه اثرش در تلویزیون

دنیای اقتصاد : یک مستندساز از پخش بدون اجازه اثرش در تلویزیون خبر داد. احمد آزاد در این باره گفت: تقریبا از سال 1396 طی بازدیدی که از شهر قروه سنندج داشتم، متوجه شدم این شهر یکی از بزرگ ترین مراکزی است که بیشترین معادن ایران در آن قرار دارد. از آن زمان ما شروع به نامه نگاری با ارگان های مختلف کردیم تا بتوانیم وارد ساخت یک مجموعه شویم. این شهر با وجود اینکه پتانسیل بالایی دارد و حتی جاذبه های گردشگری و توریستی بسیاری هم در آن وجود دارد، متوجه شدیم هیچ یک از مسوولان علاقه ای به ساخت فیلم درباره این منطقه ندارند.

آزاد افزود: با عدم همکاری مسوولان تصمیم گرفتیم خودمان این مستند را بسازیم و نتیجه بر این شد که فیلم را در سه اپیزود بسازیم؛ اولین اپیزود «برفاب» بود. در این شهر مشکلات آب وجود دارد، ما در شهرهایمان روان آب های فصلی بی شماری داریم که متاسفانه در حال از بین رفتن هستند. این کارگردان گفت: فیلم ما در حالی از تلویزیون پخش شد که اصلا با ما قراردادی ننوشته بودند و نه تنها به ما اطلاعی ندادند که این فیلم پخش شده بلکه اسم فیلم را به «تند برفاب» تغییر داده بودند و فیلم هم به عنوان اثری از مرکز استان ها معرفی شده بود. در نشستی که با آقای مرادی رئیس صداوسیمای مرکز سنندج برگزار کردیم ایشان اعلام بی خبری کرد. ما با مسوولان مختلف مثل دکتر حسن عابدینی و... این ماجرا را در میان گذاشتیم و همه نامه ما را به جای دیگری عودت می دادند.

این برای ما بسیار ناراحت کننده بود چرا که فیلم برای فستیوال آماده شده بود و دوستان بدون اجازه ما و بدون اینکه حق و حقوقی برای ما قائل شوند فیلم را در تلویزیون پخش کرده اند. ما حتی یک روز نزد آقای جبلی رئیس سازمان صداوسیما رفتیم، ایشان از صحبت های ما شوکه شدند و گفتند سریعا پیگیری می شود و الان بیشتر از دو یا سه ماه از آن زمان گذشته است. به عنوان یک فیلمساز که سال ها در این حوزه فعالیت می کنم هیچ گونه حمایتی از من صورت نگرفته و برایم بسیار سخت است که فیلمم به راحتی هر چه تمام تر این گونه پخش شود. آقای مرادی می گفتند این یک اشتباه بوده ولی نمی توان این اتفاق را یک اشتباه ساده بدانم چراکه اسم فیلم من عوض شده و تیتراژ هم تغییر کرده است.