آرشیو پنجشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۸۱۹۳
سیاسی
۳
هیات دولت

گفت و گوی اعضای کابینه با خبرنگاران در حیاط پاستور

تعیین نرخ تسعیر ارز به عهده بانک مرکزی است

دلارزدایی از مبادلات بین المللی و تامین حقابه هیرمند، مهم ترین محورهای پرسش و پاسخ خبرنگاران با اعضای هیات دولت پس از جلسه روز گذشته هیات وزیران بود. مطابق اظهارات چهره های کابینه، اعضای هیات دولت با جدیت در حال پیگیری سیاست هایی هستند که حقوق ملت ایران را تامین کرده یا در ادامه، سبب افزایش توان اقتصادی کشور و استقلال از سلطه دلار می شود. گزارشی از رویداد روز گذشته در حاشیه هیات وزیران را بخوانید.

بهادری جهرمی: بانک مرکزی مسئول تعیین نرخ تسعیر ارز

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره نامه رئیس مجلس به رئیس جمهور درباره غیرقانونی بودن تصویب نامه هیات وزیران در تعیین دستوری نرخ ارز اظهار کرد: این یک مساله حقوقی متداول است، به این معنی که مطابق قانون اساسی مصوبات هیات وزیران در هیات تطبیق مصوبات دولت در مجلس بررسی می شود و اگر تشخیص بدهند خلاف قانون است، اعلام خواهد شد تا مصوبه اصلاح یا لغو شود. علی بهادری جهرمی با اشاره به اینکه نامه مورد اشاره بر همین اساس بود و این مصوبه به انتهای سال گذشته دولت برمی گردد و تشخیص مجلس این بود، ادامه داد: این مصوبه دولت باید لغو شود، اما این موضوع با اصل این واقعیت که بانک مرکزی مسئول اصلی تعیین نرخ تسعیر ارز است، هیچ گونه تاثیر نفی یا ایجابی ندارد، چون قانون تعیین نرخ تسعیر ارز را به عهده بانک مرکزی قرار داده است. وی با بیان اینکه بعد از این مصوبه نرخ تسعیر ارز به عنوان مبنای عمل شرکت ها در بورس از سوی بانک مرکزی اعلام شد، اظهارکرد: همچنان هم این فرایند ادامه دارد و مصوبات و اعلام های بانک مرکزی لازم الاتباع بوده و جاری است و هیچ گونه تغییری ایجاد نشده است.

بهادری جهرمی اضافه کرد: از این به بعد هم مطابق قوانین جاری، بانک مرکزی نرخ تسعیر ارز را اعلام می کند، فقط مساله مجلس این بوده است که خود دولت نمی تواند نرخ ثابتی را اعلام کند، اما بانک مرکزی در چهارچوب صلاحیت قانونی خود اقدام به تعیین نرخ ارز خواهد کرد کما اینکه پیش از این هم کرده بود. سخنگوی دولت تاکید کرد: اینکه در رسانه ها گفته شده است نرخ تسعیر ارز تغییر می کند و نرخ های دیگر مبنا قرار می گیرد، از نظر حقوقی درست نیست و مبنا همان نرخی است که خود بانک مرکزی اعلام می کند. پیش از این هم مبنای عمل شرکت ها مصوبه دولت نبود، بلکه اعلام بانک مرکزی بود و همین مبنا هم ادامه می یابد.

واکنش سخنگوی دولت به ماجرای گم شدن فرش های سعدآباد

بهادری جهرمی درباره نبود فرش های کاخ سعد آباد نیز گفت: متاسفانه وقتی دولت به فسادی که در سال های گذشته رخ داده و کسی پیگیری نکرده است ورود می کند، خودش متهم می شود. سخنگوی دولت با بیان اینکه رسانه ها روشن کنند چه کسی شاکی و چه کسی متهم است، اضافه کرد: الان دولت سیزدهم شاکی است و این تخلف در گذشته اتفاق افتاده، لذا اگر در دوره حاضر یا دوره های گذشته هر فسادی رخ دهد، دولت پیگیر وصول مطالبات مردم خواهد بود و با هر گونه فسادی که در گذشته اتفاق افتاده برخورد می شود. وی همچنین رویکرد دولت در تدوین برنامه هفتم توسعه را مبتنی بر سیاست های کلی نظام دانست و تصریح کرد: متن پیش نویس لایحه برنامه هفتم منتشر شده است تا نخبگان و جامعه دانشگاهی ما نسبت به آن اظهارنظر کنند و بعد از جمع بندی ها در جلسات دولت بررسی خواهد شد و متن نهایی بعد از تصویب در دولت به مجلس تقدیم می شود.

خاندوزی: وظیفه دولت برای بانک مرکزی در جهت دلارزدایی است

وزیر امور اقتصادی و دارایی از مصوبه و ماموریت دولت به بانک مرکزی برای دلارزدایی از مبادلات اقتصادی کشور و تقویت ریال خبر داد. سید احسان خاندوزی با بیان اینکه اکنون بر خلاف چند سال گذشته که شاید معدودی از کشورها به دنبال تقویت پول ملی خودشان در تجارت بین المللی بودند، الگوی تمرکز بر ارزهای محلی یا روش های تسویه مالی و بانکی غیر از اتکا به ارزهای جهان روا، فراگیرتر شده است، اظهارکرد: اقتصادهای بزرگ آسیایی و غیرآسیایی اکنون در حال استفاده از این روش برای تسویه های مالی و بانکی خودشان هستند. دولت هم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را مکلف کرده است به سرعت با شرکای راهبردی و همچنین کشورهای همسایه و منطقه، هم بر اساس روش های مالی غیرمتکی بر سوئیفت و هم تسویه های ارزی و بانکی غیر از متکی بر ارزهای جهان روا عمل کند. وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: سرعت کار در این زمینه نسبت به گذشته خیلی خوب است.

امیر آشتیانی: تحویل شناورهای بهتر به نیروهای مسلح

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح درباره ساخت ناوشکن هایی شبیه به ناوشکن دنا در آینده گفت: تحویل شناورهایی با توانمندی های بالاتر به نیروهای مسلح در آینده ادامه می یابد. سرتیپ محمدرضا آشتیانی با اشاره به ماموریت موفقیت آمیز ناوگروه 86 ارتش، ناوشکن دنا را ثمره تلاش دانشمندان ما در عرصه صنعت دفاعی دانست و گفت: این سفرها در آینده تکرار می شود. وی درباره همکاری ایران با روسیه در ساخت ناوشکن ها نیز انتشار برخی اخبار در این زمینه را بی پایه دانست و درعین حال گفت: ارتباط ما با روسیه مثل سایر کشورها راهبردی است و در بخش های مختلف از جمله حوزه تسلیحات و تجهیزات نظامی و نیز بخش خصوصی این همکاری را داریم. آنچه خودمان تولید می کنیم مثل هواپیما و ناوشکن، کمتر سراغ کشورها می رویم اما ممکن است از دانش آنها در برخی مشکلات به وجود آمده در روند تحقیقات استفاده کنیم. وزیر دفاع اضافه کرد: اکنون در همه حوزه ها قدرت تمام عیار هستیم، این واقعیت است و شعار نیست و دنیا هم این را می داند. امیر آشتیانی ادامه داد: وقتی امریکا از توانمندی پهپادی ایران تعریف می کند، نشان می دهد ایران در فناوری های نو کارهای بزرگی را دنبال کرده و به قابلیت های بالایی رسیده است. وزیر دفاع درباره ناآرامی ها در مرزهای جنوب شرقی که به شهادت تعدادی از مرزبانان کشور انجامید، گفت: امنیت شرق کشور تامین است. به هر حال هر کشوری در مناطق مرزی اش دچار ناامنی هایی می شود، خصوصا در مرزهای طولانی که ما داریم. مرزبانان ما در مذاکراتی که داشتند پیش بینی های لازم را می کنند اما ما هم از تجهیز مرزبانان به آخرین سلاح ها و تجهیزات کوتاهی نمی کنیم و به نظر من نگرانی خاصی در این بخش نیست.

وحیدی: برخورد با عاملان و حامیان حادثه تروریستی سراوان

وزیر کشور درباره آخرین وضعیت پیگیری شهادت مرزبانان گفت: این یک اقدام جنایتکارانه بوده است و حتما برخورد جدی و قاطع با عاملان، حامیان و مشوقان در این حادثه صورت خواهد گرفت. وزیر کشور درباره ملاقات اخیر خود با وزیر امنیت ویتنام نیز با بیان اینکه این کشور در مقاطع مختلف و مسائل گوناگون مواضع نسبتا مشترکی در حمایت از مواضع ایران ابراز داشته و متقابلا هم ایران از مواضع آنها حمایت کرده، بنابراین توسعه روابط مدنظر بوده است. وی درباره حقابه ایران از هیرمند نیز با تاکید بر اینکه حقابه ایران قطعی و قانونی است و حاکمان افغانستانی باید بر اساس آن به تعهدات خود عمل کنند، گفت: بارها در این باره با مقامات افغانستان گفت و گو شده است و اکنون هم در حال تبادل نظر هستیم، البته حاکمان افغانستانی اعلام کرده اند حقابه ایران را قبول دارند و آن را تامین می کنند. وحیدی تصریح کرد: اکنون بحث بر سر این است که حاکمان افغانستانی می گویند آبی در هیرمند نیست، حال آنکه کارشناسان و متخصصان ایرانی اعلام می کنند آب وجود دارد. از این رو برای اینکه این مساله حل شود، باید تیم مشترکی برای بررسی به منطقه اعزام تا مشخص شود اظهارات متخصصان ایرانی درست است یا حاکمان افغانستان.

دهقان: افغانستان باید به معاهده هیرمند پایبند باشد

معاون حقوقی رئیس جمهور نیز درباره حقابه ایران از هیرمند تاکید کرد: برای حل مشکل حقابه هیرمند معاهده جامعی وجود دارد و از مسئولان افغانستان می خواهیم طبق همان معاهده به عهد خود عمل کنند. محمد دهقان افزود: انتظار می رود این موضوع طبق معاهده با کارشناسی حل شود و اگر با مذاکره حل نشود، از طریق حکمیت موضوع حل خواهد شد.وی درباره موضوع فرش های گم شده در مجموعه فرهنگی سعدآباد گفت: اخبار موضوع فرش های گم شده به بخش معاونت حقوقی رئیس جمهور رسیده و از آن زمان نامه ای به قوه قضائیه داده شده است که موضوع پیگیری شود.

مرتضوی: افزایش 40 درصدی مستمری مددجویان بهزیستی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به ایجاد سالی یک میلیون شغل بر اساس وعده دولت، گفت: امسال هم حتما این یک میلیون شغل را خواهیم داشت. سید صولت مرتضوی درباره تغییر میزان یارانه هم اظهارکرد: یک تصمیم باید قطعی و نهایی شود تا بتوانیم آن را اعلام کنیم. به دنبال توسعه بحث کالابرگ الکترونیکی هستیم تا هم به مهار تورم کمک کرده باشیم و هم مشوق ها را اعمال کنیم.مرتضوی با بیان اینکه صندوق های بازنشستگی تصمیم های خوبی درباره بیمه تکمیلی این قشر داشته اند، گفت: در حوزه کمک به مددجویان سازمان بهزیستی نیز بر اساس پیشنهاداتی که دولت در لایحه بودجه سال 1402 داشت، خوشبختانه مستمری مددجویان بهزیستی کشور افزایش 40 درصدی خواهد داشت.