آرشیو پنجشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۸۱۹۳
فرهنگی
۱۵

روایت دیده نشده جنگ در نمایشگاه «آن پنج نفر»

همزمان با ایام آزادسازی خرمشهر عکسی با عنوان «آن پنج نفر» در فضای مجازی دست به دست می شود و خیلی ها از داستان فداکاری آن پنج نفر قبل از سقوط شهر می نویسند؛ آن پنج نفری که برای خیلی ها ناشناس هستند اما داستان فداکاری شان برای معطل کردن نیروهای عراقی و ایجاد فرصت بیشتر برای مردم، به قصه آشنای این روزها تبدیل شده است. تصویر آن پنج نفر پشت به دوربین و در حال عبور از پل خرمشهر بدون هیچ عنوان و توضیحی به اندازه یک رمان پر از جزئیات حرف های زیادی برای گفتن دارد.

این عکس ماندگار که این روزها روی پوستر یک نمایشگاه عکس نشسته است، علاقه مندان را به تماشای حداقل 100 عکس مشابه دعوت می کند. نمایشگاه عکس «آن پنج نفر» همان طور که از عنوانش برمی آید، روایت پنج عکاس از وقایع انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و جنگ بوسنی است.

علاوه بر عکس های بهرام محمدی فر که این تصویر را جاودانه کرده است، دیگر عکس های این نمایشگاه توسط شهید محسن چوبدار، شهید ابراهیم اصغرزاده، مرحوم قربان خلیلی و مرحومه مریم کاظم زاده عکاسی شده است.اگر چه بخش قابل توجهی از این عکس ها به وقایع جنگ می پردازند و از دل جنگ بیرون آمده اند اما آثار این نمایشگاه صرفا به جنگ نمی پردازند و به گفتمان انقلاب اسلامی به صورت تالیفی پرداخته شده است. ویژگی خاص این عکس ها نگاه متفاوت عکاسان است که گرچه به لحاظ زمانی و مکانی متفاوت از هم هستند اما در کنار هم قرار گرفتن آنها وسعت معنای بیشتری به گفتمان انقلاب داده است. آنطور که سیداحسان باقری مدیر خانه عکاسان ایران به مهر گفته، حدود 100 فریم عکس در نمایشگاه «آن پنج نفر» به نمایش درآمده اما حدود 30 عکس که قابلیت فروش داشتند، برای فروش گذاشته شده است. رنج قیمتی آثار نیز از 20 تا 30 میلیون تومان است. قطع تابلوها در نمایشگاه بر اساس طراحی نمایشگاه در نظر گرفته شده است اما عکس هایی که به فروش می رسند در قطع 100 در 70 است که روی کاغذ با ماندگاری 70 سال چاپ می شود و قاب شیشه ای خواهد داشت.عکس های به نمایش درآمده در این نمایشگاه مربوط به موضوع و دوره ای است که می توان به آنها نگاه گنجینه ای داشت و آنطور که محمدحسین حیدری مدیر انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه عنوان می کند، «آن پنج نفر» گنجینه ای تصویری از تاریخ انقلاب اسلامی است: «هر کدام از عکاسان آثار حاضر در این نمایشگاه، گنجینه تصویری بسیار غنی از تاریخ انقلاب اسلامی را در خود دارند و آثار گرانبهایی را خلق کرده اند.» نمایشگاه عکس «آن پنج نفر» که عصر دوشنبه یکم خرداد 1402 با حضور محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی و جمعی از علاقه مندان به عکس های دوران انقلاب و دفاع مقدس در گالری خانه عکاسان ایران افتتاح شد، تا 30 خرداد 1402 در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 10 الی 19 و در روزهای پنجشنبه و جمعه از ساعت 15 الی 19 در گالری خانه عکاسان ایران، واقع در حوزه هنری انقلاب اسلامی، خیابان سمیه تقاطع خیابان حافظ، میزبان چشمان علاقه مندان است.