آرشیو پنج‌شنبه ۴ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۸۱۹۳
صفحه آخر
۱۶
یادداشت

تلنگر علی نصیریان برای پاسداشت زبان فارسی

صفورا رستمی نژاد

استاد علی نصیریان را هنرمندی صاحب سبک می دانند چراکه در ایفای نقش های خود همه عناصر هنر بازیگری همچون لحن و بیان و میمیک چهره و حتی تلفیق بازی با چشم و نگاه را یکجا به کار می گیرد. نصیریان نوستالژی خیلی از نسل ها است؛ هنرمندی که او را با نمایش های تخت حوضی، تله تئاترهایی چون سوزنبانان و فیلم های موج نوی سینمای ایران به یاد می آورند که بازی اش در سریال سربداران با ایفای نقش قاضی شارع همه را در دهه 60 مجذوب خود کرد و این جذبه در دیگر نقش هایی که ایفا کرد از جمله هزار دستان تکرارشد. نصیریان یکی از هنرمندانی است که ریشه در ادبیات دارد و از نمایشنامه نویسان مطرح و تاثیرگذاری است که ضرورت تولید متن برای برون رفت از جریان ترجمه در تئاتر را رقم زد. او با نوشتن نمایشنامه هایی چون: افعی طلایی، بلبل سرگشته، هالو و سلطان سیاه، نام خود را در تاریخ نمایشنامه نویسی ایران ثبت کرد.

نصیریان به تازگی در آیین اهدای جایزه «فارسینما؛ زبان فارسی در سینما» به خاطر بازی در فیلم «هفت بهار نارنج» فرشاد گل سفیدی که برنده این جایزه شد، حضور یافت و به بیان سخنانی در راستای آنچه در مقدمه آمد پرداخت و گفت:«کار تئاتر را از دهه 30 آغاز کردم. در آن دوران در تئاتر و سینما درام نویسی وجود نداشت و به تدریج روح دراماتیک در کارها لحاظ و آثاری تولید شد که در آنها جراحی فکر و روان شکل گرفت، چون درون کاوی توسط کاراکترها رخ می دهد و کاراکتر رفتار عینی و بیرونی اش در راستای بیان مسائل ذهنی و درونی اش است. این امر با ممارست در تمرین گروهی و درونی به دست می آید.» نصیریان فیلم «هفت بهار نارنج» را هم در زمره چنین تجربه هایی تلقی کرد و درباره بازی در این فیلم گفت:«در این فیلم، اثری که فوت همسرم روی من گذاشت، عشق و ارتباط انسانی زندگی ام را به عنوان تجربه شخصی بازی کردم.»

نصیریان بر پرهیز از تظاهر در نقش آفرینی و تکیه بر خلاقیت درونی در ایفای نقش تاکید کرد و سپس زبان را پایه و اساس در تئاتر دانست و گفت:«در سینما زبان در مرحله دوم قرار دارد و اصل اول تصویر است. در سینما وجه اول، احساس و عکس العمل بازیگر است و مرحله دوم زبان است که البته باید به آن توجه ویژه کرد.»

نصیریان در پایان سخنانش در آیینی که به همت دفتر پاسداشت زبان فارسی در حوزه هنری انقلاب اسلامی و به مناسبت بزرگداشت فردوسی و پاسداشت زبان فارسی برگزار شد، یاد فردوسی را گرامی داشت و تاکید کرد که فردوسی زبان فارسی را از هزار سال پیش تا به امروز زنده نگاه داشته و درباره این گفت که در هنرهای ایرانی، شعر، معماری، نقاشی، خط و... و همین طور در سینما و تئاتر آثارهای درخشانی به همت هنرمندان کشورمان وجود دارند.

چرایی تاکیدم بر گفته های این چهره فرهنگی کشورمان برخاسته از آن است که باید گفته های پیشکسوتان فرهنگ و هنرمان را در عرصه های مختلف بارها و بارها بخوانیم و مرور کنیم. سخنان نصیریان در این آیین، هم می تواند الگویی برای هنرمندان بازیگر باشد و هم دست اندرکاران این عرصه که اهتمام در ارتقای این هنرها دارند و دیگر آنکه سخنان این هنرمند پیشکسوت تلنگری است بر ذهن متولیان حوزه های مربوط به زبان فارسی که مانند ایشان متوجه پاسداشت این زبان به عنوان یک میراث تمدنی شوند و کم نگذارند.