آرشیو پنجشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۵۷۳۷
خودرو
۱۶

رویداد

آغاز واریز پیش پرداخت در سامانه یکپارچه خودرو برای تحویل آبان

ایسنا : برای متقاضیانی که در مرحله نخست فروش یکپارچه خودروها، بخش دوم اولویت پاییز 1402 (تحویل در آبان ماه) را کسب کرده اند، از روز گذشته (چهارشنبه سوم خردادماه) به مدت 11 روز (تا روز شنبه 11 خردادماه) امکان واریز وجه فراهم شده تا مبلغ پیش پرداخت را واریز کنند.

متقاضیانی که در مرحله نخست فروش یکپارچه خودروها از طریق سامانه یکپارچه ثبت نام کرده و اسامی آن ها به عنوان بخش دوم اولویت پاییز 1402 به گروه صنعتی ایران خودرو اعلام و توسط این گروه صنعتی، پیامک ارسال شده است، می توانند از دیروز (چهارشنبه سوم خردادماه) تا شنبه 11 خردادماه برای واریز وجه پیش پرداخت خودروی خود، مطابق بخشنامه اقدام کنند. اولویت های اعلامی، مجاز به ثبت نام در خودروی انتخابی در سامانه یکپارچه در این دوره، هستند و تغییر خودرو امکان پذیر نیست. متقاضیان باید به منظور خرید محصولات ایران خودرو صرفا از طریق سامانه ایران خودرو به نشانی esale.ikco.ir اقدام کنند و از ثبت نام در سایت های غیرمعتبر و با نشانی های مشابه، پرهیز کنند.

بر اساس آنچه اعلام شده، سند خودرو یک سال در رهن شرکت خواهد بود، انتقال امتیاز به شخص ثالث و فروش حواله خودرو به صورت وکالتی ممنوع است و در این طرح قیمت خودرو مطابق قیمت زمان تحویل مندرج در قرارداد خواهد بود و الباقی وجه خودرو، پس از تعیین قیمت نهایی در زمان ارسال دعوتنامه، با لحاظ هزینه های قانونی تعیین و دریافت می شود. در صورت عدم واریز کامل پیش پرداخت علی الحساب خودرو در موعد تعیین شده، ثبت نام کان لم یکن تلقی می شود. ضمن اینکه در صورت انصراف مشتری یا مشاهده هرگونه مغایرت در شرایط احراز متقاضی، در هر مرحله پیش از تحویل خودرو، ثبت نام لغو و وجه مشتری ظرف مدت 20 روز مسترد می شود.

همان طور که اشاره شد، قیمت خودرو مطابق قیمت زمان تحویل خواهد بود؛ فرد منتخب در حال حاضر باید مبلغ پیش پرداخت علی الحساب را مطابق بخشنامه از طریق سایت فروش اینترنتی محصولات ایران خودرو واریز کند؛ الباقی وجه خودرو پس از تعیین نهایی در زمان ارسال دعوتنامه و با لحاظ هزینه های قانونی تعیین و دریافت می شود.

چرا قیمت 4 خودروی سایپا در سامانه یکپارچه فروش خودرو درج نشده است؟

مهر : دیروز در حالی که سامانه یکپارچه فروش خودرو برای انتخاب 5 اولویت خودرویی فعال شد اما هنوز قیمت 4 خودرو نهایی نشده و همچنان در سازمان حمایت در دست بررسی قرار دارد. از صبح دیروز سامانه یکپارچه فروش خودرو به آدرس https:/ / esalecar.ir برای انتخاب 5 اولویت خودرویی برای متقاضیانی که از تاریخ 20 تا 29 اردیبهشت ماه 100میلیون تومان به نام سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان وکالتی و مسدود کرده باشند، فعال شده است. در این بین از 23 خودروی عرضه شده، قیمت نهایی 4 محصول سایپا شامل ساینا مدل GX، شاهین اتوماتیک، کوئیک مدل GX و اطلس هنوز مشخص نشده و حتی زمان تحویل نیز شفاف نیست و عبارت «تحویل از نیمه دوم سال 1402 به بعد» نوشته شده است.

این در حالی است که متقاضیان مبلغ 100میلیون تومان برای خرید خودرو در حساب بانکی خود مسدود کرده اند؛ با این حال نمی دانند خودروی مدنظر را با چه قیمتی قرار است تحویل بگیرند؛ در واقع مردم باید خودرویی را بخرند که هیچ اطلاعی از قیمت آن ندارند. نکته مهم اینکه در حالی این محصولات در سامانه یکپارچه در معرض فروش گذاشته شده اند که طبق قانون حمایت از حقوق مصرف کننده و مصوبه شورای رقابت باید قیمت محصول قبل از اجرای طرح های فروش از سوی خودروساز اعلام شود و قانونا نباید خودرویی را فروخت که قیمت نهایی آن هنوز اعلام نشده باشد. در این راستا پی گیری ها از شورای رقابت حکایت از آن دارد که با توجه به اینکه این 4 خودرو، خودروهای جدید محسوب می شوند و صورت های مالی حسابرسی شده ندارند در چرخه بررسی قیمت در سازمان حمایت هستند. در حال حاضر سازمان حمایت در حال بررسی قیمت این خودروهاست و بعد از اعلام به کارگروه خودروی شورای رقابت، قیمت ها از سوی شورا ابلاغ و در نهایت اعلام می شود.

ممنوعیت سفارش پذیری در تایید کیفی قطعات

ایکوپرس : مدیرعامل ایران خودرو گفت: با توجه به اهمیت بالای تولید خودروی باکیفیت و ایمنی بالا و توجه به حفظ جان سرنشینان، تاییدیه کیفی قطعات توسط شرکت ایتراک با دقت و حساسیت بالا و بدون هرگونه سفارش پذیری انجام شود.

علیمردان عظیمی در بازدید از شرکت دانش بنیان آزمایش و تحقیقات قطعات و مجموعه های خودرو (ایتراک) و فرآیند تایید کیفیت قطعات خودرو، اظهار کرد: ایتراک باید با خرید تجهیزات لازم و به روز و بهره مندی از دانش و فناوری لازم، نسبت به انجام آزمایش دقیق علمی و فنی اقدام کند. وی با تاکید بر توسعه تعامل با شرکت های فناور و دارای دانش فنی، افزود: می توان از ظرفیت شرکت ها و آزمایشگاه های مشابه برای انجام آزمایش قطعات در راستای توسعه صنعت خودرو استفاده کرد و افزون بر این ایتراک به عنوان بزرگ ترین مرکز آزمایشگاهی صنعت خودرو در کشور و نیز یکی از بزرگ ترین آزمایشگاه های صنعت خودرو در خاورمیانه، در راستای منافع ملی و ارائه خدمات مرتبط با آزمایش قطعات، توانمندی خود با سایر شرکت های خودروساز را به اشتراک بگذارد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان اینکه اقدامات ایران خودرو در راستای حفظ منافع ملی و مشتریان است، افزود: در راستای استفاده بهتر از توان داخلی و همچنین جلوگیری از خروج ارز، سیاست ما تعامل و هم افزایی با شرکت های معتبر داخلی است و سرمایه گذاری لازم در این راستا را انجام خواهیم داد. عظیمی افزود: نکته مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد اولویت بندی برای توسعه است و از سرمایه گذاری غیر ضروری جلوگیری شود و قطعات و تجهیزات ضروری خریداری شوند. مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در ادامه گفت: ایتراک باید با مهارت افزایی به علم روز مسلط باشد و ضمن همکاری و تعامل با دانشگاه های معتبر و نخبگان، از ظرفیت های آنان برای ارتقای سطح دانش فنی مجموعه و کارکنان استفاده کند.