آرشیو پنجشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۵۷۳۷
بازار دیجیتال
۱۷

روی خط

وزیر ارتباطات: ابلاغیه ای برای قطع اینترنت در زمان کنکور به ما ارجاع نشده است

مهر: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در واکنش به خبر قطع اینترنت در زمان کنکور و آزمون امتحان نهایی گفت که تا به حال چیزی درباره قطعی اینترنت به آنها ابلاغ نشده ولی نظر تخصصی این وزارتخانه در جلساتی که شرکت می کنند این است که اینترنت قطع نشود. عیسی زارع پور در این مورد گفت: «سیاست ما در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات این است که اینترنت را برای هیچ کاری قطع نکنیم؛ البته ما تصمیم گیر نیستیم، شوراهای مرتبط هستند که در این خصوص تصمیم می گیرند.»

زارع پور تاکید کرد: «بنده به صراحت مخالفت کردم و گفتم که حتی یک دقیقه هم ما اینترنت را برای این موضوع قطع نمی کنیم.» او ادامه داد: «در حال حاضر به دلیل اینکه اینترنت تبدیل به نیاز ضروری و روزمره مردم شده و در صورت قطع آن مشکلات جدی برای مردم به وجود می آورد، نظر تخصصی ما در وزارت ارتباطات این است که به هیچ وجه اینترنت برای هیچ چیزی نباید قطع شود.» وی همچنین تصریح کرد: «سال گذشته قطع اینترنت در محل های برگزاری آزمون مصوبه شورای امنیت کشور بود؛ ولی ما در همان مصوبه هم اعلام کردیم که باید به دنبال راه های جایگزین رفت.»

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان با اشاره به روش های جدیدی که برای مقابله با تقلب وجود دارد، گفت: «باید در حوزه های امتحانی از دستگاه های آشکاریاب سیگنال استفاده کنند که در حال حاضر هم سازمان سنجش و هم آموزش و پرورش مجهز به این دستگاه ها هستند.»

این اظهارات زارع پور در واکنش به صحبت های رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش بود که در 24اردیبهشت ماه خواسته بود اینترنت در زمان برگزاری آزمون نهایی پایه دوازدهم قطع شود. وزارت ارتباطات در همان زمان هم اعلام کرد مخالف قطع اینترنت است؛ اما شواهد سال گذشته در برگزاری کنکوری سراسری نشان می دهد که با وجود مخالفت وزارت ارتباطات با قطع اینترنت، اینترنت همراه در روزهای برگزاری کنکور سراسری به طور کامل قطع شد.

سازندگان چت جی پی تی: سازمان بین المللی هوش مصنوعی ایجاد شود

سیتنا: اوپن آ آی، سازنده چت بات «chatGPT» پیشنهاد کرده که یک سازمان بین المللی برای قانونمندسازی هوش مصنوعی ایجاد شود. اوپن آ آی به رهبری سم آلتمن، معتقد است سیستم های هوش مصنوعی در 10سال آینده در مهارت های مختلف خبره می شوند و می توانند فعالیتها را با بهره وری بالاتری نسبت به بزرگ ترین شرکت های امروز انجام دهند.

اوپن آ آی در یک پست وبلاگی دلایلش برای قانونمندسازی هوش مصنوعی را توضیح داده و نوشته است: «نظارت بر قدرتمندترین سیستم ها و همچنین تصمیم گیری درخصوص به کارگیری چنین سیستم هایی باید همراه با نظارت عمومی قدرتمند باشد. ما معتقدیم مردم سراسر جهان باید به طور دموکراتیک درباره مرزها و قصور مربوط با سیستم های هوش مصنوعی تصمیم بگیرند. در ادامه آمده است: «ما هنوز نمی دانیم چنین مکانیسمی را چطور طراحی کنیم؛ اما قصد داریم به طور آزمایشی آن را توسعه دهیم.»

پست وبلاگی مذکور توسط سم آلتمن (بنیان گذار)، گرگ بروکمن (رئیس شرکت) و ایلیا سوتسکور (محقق ارشد شرکت اوپن آ آی) نوشته شده است. در این پست ابرهوشمندی را با انرژی هسته ای مقایسه و پیشنهاد شده یک سازمان مشابه آژانس بین المللی انرژی اتمی برای کاهش ریسک های هوش مصنوعی ایجاد شود.

اوپن آ آی یک برنامه برای کاهش ریسک سیستم های هوش مصنوعی ابر هوشمند آینده پیشنهاد کرده که عبارت است از هماهنگی میان توسعه دهندگان هوش مصنوعی و ایجاد یک رگولاتور بین المللی.

در پست وبلاگی اوپن آ آی پیشنهاد شده است شرکت هایی که سیستم های هوش مصنوعی مانند بارد (متعلق به گوگل) و بینگ (موتور جست وجوی مایکروسافت) می سازند، باید به طور هماهنگ برای تضمین ایجاد سیستم های ابر هوشمند ایمن تلاش و به یکپارچگی این سیستم ها در جامعه کمک کنند.

سازنده چت جی پی تی دو روش برای هماهنگی پیشنهاد کرده است که عبارتند از: اینکه دولت های سراسر جهان با همکاری تولیدکنندگان برتر هوش مصنوعی یک سیستم رگولاتوری بسازند یا این شرکت ها می توانند با همکاری یکدیگر رشد هوش مصنوعی را به ازای نرخی سالانه محدود کنند.

اوپن آ آی همچنین پیشنهاد کرده است که یک سازمان بین المللی جدید مانند سازمان انرژی اتمی تاسیس شود تا ریسک های فعلی سیستم های هوش مصنوعی ابر هوشمند کاهش یابد. این شرکت معتقد است سازمان رگولاتوری پیشنهادی باید اختیار بررسی سیستم ها، اجرای بازبینی، تست برای همخوانی با استانداردهای ایمنی، وضع محدودیت بر میزان به کارگیری سیستم و سطح امنیت را داشته باشد.