آرشیو پنجشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۲۳۳۰۹
اقتصادی
۴

تصویب وام 400 میلیونی نهضت ملی مسکن با سود 2 درصد برای دهک های پایین

معاون وزیر راه و شهر سازی خبر داد: در شورای عالی مسکن علاوه بر وام قبلی نهضت ملی مسکن، 400 میلیون تومان وام با سود دو درصد برای متقاضیان دهک های یک و دو و 300 میلیون تومان هم برای دهک های سه و چهار تخصیص یافت.

به گزارش فارس، مراسم آغاز به کار رسمی سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور دیروز با حضور معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهر سازی انجام شد. در این مراسم، هادی عباسی ضمن اشاره به اهمیت ساماندهی اجاره مسکن اظهار داشت: دنیا به سمت هوشمندسازی قرارداد و بستر سازی قراردادها حرکت کرده است و در بستر قراردادهای هوشمند فرصت تبادل قرارداد بین دو نفر را فراهم می کند.

وی در بیان فرآیند ثبت قرارداد اجاره مسکن خاطرنشان کرد: قرارداد در این سامانه با امضای موجر، مستاجر و حداقل دو شاهد منعقد می شود و کد رهگیری به صورت رایگان برای طرفین قرارداد صادر خواهد شد.

ثبت 1200 قرارداد اجاره

معاون وزیر راه وشهر سازی گفت: این قرارداد اجاره با تایید طرفین قابل استناد است و تاکنون بیش از 1200 قرارداد اجاره در این سامانه به ثبت رسیده است و این فرآیند به صورت 24 ساعته فعال هستند.

عباسی ادامه داد: مشاورین املاک خدمات مختلفی ارائه می دهند و هیچ گاه هدف وزارت راه و شهر سازی حذف این صنف نیست بلکه می خواهیم مشاوران خدمات حرفه ای و پیشرفته ارائه دهند.

وی گفت: قراردادهای اجاره ثبت شده در سامانه املاک مشابه سایر قراردادها ضمانت اجرایی دارد.

معافیت مالیاتی

قائم مقام وزیر راه و شهر سازی تاکید کرد: در این سامانه زمانی که موجران قرارداد می بندند از مالیات بر خانه های خالی هم معاف می شوند.

عباسی افزود: این سامانه دعاوی قضایی را کاهش خواهد داد و شاهد کاهش پرونده ها خواهیم بود و قراردادهای اجاره قوانین خاص خودش را دارد و به سوی معافیت مالیاتی قراردادهای اجاره می رویم، بیشترین خطر مالیاتی موجران مالیات بر خانه های خالی است و این سامانه این مسئله را رفع کرده است.

او گفت: وزارت راه و شهر سازی مخالف مالیات بر اجاره است و این مسئله را در مجلس شورای اسلامی پیگیری می کند. همچنین در شرایط فعلی ثبت قرارداد اجاره مسکن در سامانه املاک و مستغلات اجباری نیست.

این مسئول اضافه کرد: در بازه زمانی اجرای آزمایشی هیچ گونه گزارشی دال بر کلاه برداری وجود نداشته و ضمانت این مسئله ارسال پیامک به سیمکارت به نام کد ملی موجر، مستاجر و مشاورین املاک است.

عباسی یادآور شد: برآورد ما این است که در کشور 6 میلیون خانواده مستاجر وجود دارد که معادل 20 میلیون نفر است.

200 متر زمین رایگان برای فرزند سوم به بعد

معاون وزیر راه و شهر سازی با اشاره به طرح جوانی جمعیت گفت: بر اساس این قانون کسانی که فرزند سوم به بعد دارند مشمول دریافت 200 متر زمین رایگان می شوند که هزینه آماده سازی را دریافت کنند. وی اضافه کرد: سامانه ای در وزارت راه و شهر سازی راه افتاده و تاکنون 80 هزار متقاضی در آن ثبت نام کردند. در شهرهایی که زمین وجود دارد، این زمین در اختیار قرار گرفته و در شهرهایی که زمین نیست استان ها مکلف به تامین زمین هستند.

معاون وزیر راه و شهر سازی یادآور شد: اقدام وزارت راه و شهر سازی فراتر از تکلیف قانونی است و تاکنون 3000 متقاضی در این طرح زمین گرفتند. عباسی گفت: این امکان ارتباطی با فرم جیم ندارد و قانون صراحتا این متقاضیان را معاف کرده است.

عباسی گفت: پس از تسویه بدهی برای هزینه آماده سازی زمین این زمین ها قابل خرید و فروش است. هزینه آماده سازی زمین بین 50 تا 200 میلیون تومان متفاوت خواهد بود.

او خاطرنشان کرد: شورای عالی مسکن سقف تسهیلات را به 550 میلیون تومان در تمام شهرها افزایش داد و این سقف در شورای پول و اعتبار تصویب و به بانک ها ابلاغ شد.

تسهیلات جدید حمایتی

این مسئول افزود: برای دهک های یک تا چهار عموما مشکل آورده اولیه برای مردم وجود داشت و قرار شد، برای دهک یک و دو، 400 میلیون وام 15 ساله دو درصد و دهک سه و چهار، 300 میلیون تسهیلات 15 ساله 2 درصد علاوه برای وام با سقف 550 میلیون وجود دارد.

عباسی ادامه داد: ما 150 هزار واحد مسکونی زمین رایگان به صورت اجاره 99 ساله در اختیار قرار گرفت، 550 هزار واحد زمین در اختیار انبوه سازان، در بافت های شهری 100 هزار واحد، 100 هزار واحد خودمالکی، 220 هزار مسکن روستایی، سیستم بانکی هم حرکت خوبی آغاز کرده است. در مجموع یک میلیون 235 هزار واحد نهضت ملی مسکن در حال ساخت است.