آرشیو پنجشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۵۷۳۷
مسکن و عمران
۷

ویژه

«هزار و یک شهر 2» می آید

وعده ساخت یک ابرپروژه با کارکرد تفریحی، تفرجی و فرهنگی در پهنه شرقی پایتخت در حالی از سوی شهردار منطقه 4 مطرح شده که سرنوشت پروژه های مشابه مثل شهربازی «هزار و یک شهر» در غرب تهران بعد از گذشت بیش از یک دهه از کلنگ زنی هنوز نامشخص است. به گزارش «دنیای اقتصاد» و بر اساس خبری که روز گذشته خبرگزاری فارس منتشر کرد، شهرداری تهران به دنبال ایجاد یک قطب فرهنگی گردشگری در شمال شرق پایتخت بوده و پروژه ای با عنوان «اسکای لند (سرزمین آسمان ها)» را نیز با برآورد سرمایه گذاری 400 میلیون دلاری تعریف کرده است. چشم انداز مدیریت شهری این است که مشابه پهنه دریاچه چیتگر و امکانات تفریحی و تفرجی پیوسته به آن در شمال غرب پایتخت، در شمال شرق تهران نیز ابرپروژه ای با مختصات این چنینی اجرا شود. بنابر اعلام شهردار منطقه 4، این پروژه در مرحله انعقاد تفاهم نامه است و بعد از آن فرآیند طراحی آن آغاز خواهد شد.

این اخبار در حالی اعلام شده که تقریبا تمام پروژه های مشارکتی شهرداری تهران پیش از این به سرنوشتی ناگوار دچار شدند و ناتمام باقی ماندند. از قضا یکی از برجسته ترین این پروژه ها نیز شهربازی بزرگ موسوم به «هزار و یک شهر» در همان پهنه تفریحی گردشگری غرب تهران است که کلنگ آن در تیرماه 1390 به زمین خورد اما با گذشت 12 سال هنوز در زمین هایی که قرار بود روزی بزرگ ترین شهربازی خاورمیانه احداث شود، اثری از امکانات تفریحی نیست. دلایل متعددی درباره علت ناکامی پروژه های مشارکتی در شهرداری تهران تاکنون مطرح شده و در مورد هزار و یک شهر نیز اختلافات بر سر مالکیت زمین این پروژه از ابتدا وجود داشت و به عنوان مانع اصلی پیشرفت کار در برابر مدیران شهری قد علم کرد. حالا اما قرار است در حالی که هنوز این پروژه و پروژه هایی از این دست تعیین تکلیف نشده اند، هزار و یک شهر 2 این بار در شرق تهران کلنگ زنی شود.

مسکن مهر 14 ساله شد

آمار اعلامی در خصوص تعداد واحدهای باقی مانده مسکن مهر نشان دهنده رسیدن این طرح مسکن سازی دولتی به سال چهاردهم است. هادی عباس اصل، معاون مسکن وساختمان وزارت راه وشهرسازی، روز گذشته از تلاش برای تکمیل 185 هزار واحد مسکن مهر باقی مانده خبر داد. وی گفت: در مجموع 185 هزار واحد مسکونی مهر باقی مانده است که 165 هزار واحد توسط بانک مسکن در حال تامین مالی و 20 هزار واحد توسط سایر بانک ها تامین مالی خواهند شد تا امکان اتمام و تحویل به متقاضیان را داشته باشند.

عباسی اصل تاکید کرد: بخش عمده ای از منابع مالی تکمیل واحدهای باقی مانده مسکن مهر از صندوق ملی مسکن تامین خواهد شد. وی با تاکید بر اینکه 95 درصد واحدهای مسکونی مهر از ابتدای اجرای طرح تاکنون تکمیل و تحویل شده است، گفت: سیاست وزارت راه و شهرسازی این است تا از تمامی امکانات و ظرفیت ها برای تکمیل واحدهای مسکونی مهر استفاده کند.

معاون مسکن و ساختمان در ادامه از تلاش برای به صفر رساندن سهم آورده متقاضی برای کم درآمدها در طرح نهضت ملی مسکن (ساخت یک میلیون مسکن در سال) خبر داد و گفت: بر اساس تصمیم شورای عالی مسکن برای کمک به دهک های پایین درآمدی برای دهک 1 تا 2 علاوه بر تسهیلات نهضت ملی مسکن تسهیلات 400 میلیون تومانی با بازپرداخت 15 ساله و سود بازپرداخت 2 درصد و برای دهک 3 و 4 نیز تسهیلات 300 میلیون تومانی مسکن با بازپرداخت 15 ساله و سود 2 درصد پیش بینی شده است که امکان مناسبی را برای متقاضیان مسکن فراهم خواهد کرد.

عباسی اصل در ادامه در خصوص اجرای طرح نهصت ملی مسکن گفت: در مجموع یک میلیون و 235 هزار واحد در شهرها، روستاها و بافت های فرسوده اجرایی و عملیاتی شده است که ازاین تعداد 150 هزار واحد به شکل گروهی، 550 هزار واحد توسط انبوه سازان، یک هزار و 150 واحد توسط نیروهای مسلح، 100 هزار واحد در بافت های فرسوده، 100 هزار واحد خودمالکی، 220 هزار واحد مسکن روستایی، اجرایی و عملیاتی شده است. دیروز همچنین، عباسی اصل در یک نشست خبری از راه اندازی سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور برای ثبت قرارداد اجاره بین موجر و مستاجر و اخذ رایگان کد رهگیری خبر داد. معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور که توسط موسسه ای دانش بنیان نوشته شده سامانه ای هوشمند است که این امکان را فراهم می کند تا موجران و مستاجران قرارداد خود را در سامانه ثبت کنند و کد رهگیری رایگان از این سامانه اخذ کنند.

معاون مسکن و ساختمان با اشاره به اینکه این سامانه در راستای وظایف قانونی وزارت راه و شهرسازی از جمله ماده 18 قانون جهش تولید مسکن تهیه شده است در بیان اهداف راه اندازی سامانه بیان کرد: رصد و نظارت بر بازار مسکن، ثبت کلیه معاملات املاک و مستغلات اعم از خرید، فروش، پیش خرید، پیش فروش، رهن و اجاره مسکن برای متعاملین در بنگاه های مشاوران املاک توسط بنگاه ها و برای سایر متعاملین خارج از بنگاه های مشاوران املاک توسط خود متعاملین، در سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور و ثبت قرارداد است. همچنین در این سامانه کد رهگیری بدون اخذ هزینه و رایگان صادر می شود.

عباسی اصل افزود: در این سامانه امکان ثبت و استعلام قراردادهای ثبت شده برای قرارداد اجاره ای مسکن در حالت یک به یک (یک مالک شش دانگ به یک مستاجر)، به صورت برخط فراهم شده است و موجر (صاحب ملک) و مستاجر می توانند قرارداد اجاره واحد مسکونی مورد معامله خود را در این سامانه انجام داده و کد رهگیری و نسخه الکترونیکی آن را دریافت کنند. به گفته وی، در آینده‎ ای نزدیک، شهروندان این امکان را خواهند داشت که انواع قراردادهای مربوط به املاک و مستغلات را به صورت مستقل یا از طریق مشاورین املاک، در همین سامانه انجام دهند. معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه قرارداد در این سامانه کاملا هوشمند و قابل استعلام گیری است، یادآور شد: موجران و مستاجران هنگام درج اطلاعات در سامانه باید یک شاهد معرفی کنند که در تمامی صفحات قرارداد اطلاعات موجر و مستاجر و شاهدان درج می شود. به گفته عباسی، این سامانه به شکل آزمایشی راه اندازی شده است و از اول اردیبهشت تاکنون بیش از یک هزار و 300 قرارداد در آن ثبت شده است که روزانه این رقم در حال افزایش است. همچنین در این سامانه امکان پاسخگویی تلفنی نیز وجود دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه مشاوران املاک ضامن اخذ اجاره بها هستند، گفت: راه اندازی این سامانه با فعالیت مشاوران املاک هیچ منافاتی ندارد. در واقع راه اندازی این سامانه خدمات ارائه شده توسط مشاوران املاک را به شکل پیشرفته ای ارائه می دهد. به گفته وی، احراز هویت افراد در این سامانه به شکل الکترونیکی انجام خواهد شد.