آرشیو پنج‌شنبه ۴ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۲۳۳۰۹
اخبار کشور
۱۱

رئیس جمهور در دیدار با دبیرکل اتحادیه آسه آن: سازمان های منطقه ای در توسعه اقتصادی کشورها اهمیت زیادی دارند

رئیس جمهور با اشاره به اهمیت نقش سازمان های منطقه ای در توسعه اقتصادی کشورها، ظرفیت ها و اولویت های اعلام شده از سوی ایران برای توسعه تعاملات با اتحادیه آسه آن را مورد اشاره قرار داد.

در دومین روز از سفر رسمی آیت الله سید ابراهیم رئیسی به اندونزی، آقای «کائو کیم هورن» دبیرکل اتحادیه آسه آن با حضور در محل اقامت، با رئیس جمهور کشورمان دیدار و گفت وگو کرد.

دبیرکل اتحادیه آسه آن در این دیدار ضمن تاکید بر اهمیت نقش و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه، گزارشی از برنامه های این اتحادیه برای گسترش تعاملات با کشورمان ارائه کرد.

رئیسی نیز در این دیدار با اشاره به اهمیت نقش سازمان های منطقه ای در توسعه اقتصادی کشورها، ظرفیت ها و اولویت های اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه تعاملات با این اتحادیه و کشورهای عضو آن را مورد اشاره قرار داد و بر ضرورت پیگیری تحقق اهداف تعیین شده در این زمینه تاکید کرد.

نمایشگاه تجهیزات و محصولات پزشکی دانش بنیان ایران

رئیس جمهور ایران در ادامه برنامه های دومین روز سفر رسمی خود به اندونزی، پیش از ظهر چهارشنبه به وقت محلی، در نشست مشترک فعالان اقتصادی ایران و اندونزی، با سازنده توصیف کردن مذاکرات خود با مقامات اندونزیایی، مجموعه این گفت وگوها را نشان دهنده اراده جدی دو کشور برای توسعه روابط و استفاده از ظرفیت های فیمابین در جهت منافع دو ملت و ملت های منطقه دانست.

رئیس جمهور با اشاره به جایگاه منطقه ای و بین المللی اندونزی، عضویت این کشور در ترتیبات مهم منطقه ای و فرامنطقه ای و برخورداری از مردمی اهل تلاش و نوآوری به عنوان پرجمعیت ترین کشور مسلمان گفت: این ظرفیت ها زمینه های مناسبی برای گسترش روابط میان دو کشور هستند.

رئیسی در ادامه با بیان اینکه تحریم ها و فشارها نتوانسته ملت ایران را در مسیر پیشرفت متوقف کند، افزود: ایران با همت متخصصان جوان خود در حوزه های مختلف تهدیدها را تبدیل به فرصت کرد و گام های بلندی در مسیر پیشرفت در عرصه های مختلف از جمله ساخت تجهیزات پیشرفته پزشکی که به اندونزی نیز ارائه شده، برداشته است.

رئیس جمهور اظهار داشت: دستاوردهای دانش بنیان و نیز دیگر تولیدات صنعتی در ایران، امروز نه تنها قابل رقابت با استانداردهای اروپایی هستند، بلکه در برخی موارد امتیازات بیشتری نیز دارند. دلیل اعتراف رسمی آمریکایی ها به شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران نیز همین اراده، ایستادگی و نوآوری های جوانان و ملت ایران و دستاوردهای حاصل از آن است.

رئیسی در ادامه با اشاره به اینکه امروز نظم جهانی در حال تغییر به نفع ملت ها و جریان مقاومت بوده و نظام سلطه و قدرت های طغیان گر رو به افول هستند، تصریح کرد: سازمان های همکاری منطقه ای و فرامنطقه ای قدرت های نوظهور در آینده عالم هستند. یقین داریم همکاری کشورهای مسلمان و دیگر کشورها به ویژه در منطقه آسیا تعیین کننده وضعیت فردای جهان است.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به توافقات صورت گرفته میان ایران و اندونزی برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی خاطرنشان کرد: این شما فعالان اقتصادی هستید که می توانید در جهت تحقق این توافقات گام های جدی و موثر بردارید.

رئیسی با اشاره به برخی مشکلات مطرح شده در این نشست از جمله موضوع تبادلات مالی، حمل ونقل، تجارت ترجیحی و سود بازرگانی با تاکید بر قابل رفع بودن این مسائل گفت: عزم ما بر این است که هیچ مانعی برای گسترش همکاری های فیمابین ایران و کشورهای دوست مشکلی ایجاد نکند و همان گونه که تاکنون تحریم ها را خنثی کرده ایم، این روند را ادامه خواهیم داد.

رئیس جمهور افزود: صندوق ضمانت ایران می تواند پشتوانه خوبی برای همکاری های تجاری میان دو کشور باشد و در حوزه انرژی نیز جمهوری اسلامی ایران آمادگی و توانمندی های خوبی برای همکاری با اندونزی دارد.

رئیسی با تاکید بر اهمیت فعال تر شدن دفاتر بازرگانی و تاثیر آن در افزایش شناخت فعالان اقتصادی دو کشور از ظرفیت های متقابل و رفع موانع احتمالی گسترش همکاری ها اظهار داشت: ایران ظرفیت خوبی برای صدور خدمات فنی و مهندسی دارد که در همکاری با اندونزی نیز می تواند مورد توجه قرار گیرد.

رئیس جمهور اظهار امیدواری کرد که این سفر نقطه عطفی در جهت توسعه روابط ایران و اندونزی در عرصه های مختلف به ویژه در زمینه تجاری باشد و با تلاش فعالان اقتصادی دو کشور شاهد ارتقای تجارت دوجانبه باشیم.

رئیسی در حاشیه این نشست از نمایشگاه تجهیزات و محصولات پزشکی دانش بنیان ایران که برای آشنایی تجار اندونزیایی با ظرفیت های کشورمان برپا شده بود، بازدید کرد.

شرایط جهان به نفع مقاومت در حال تغییر است

رئیس جمهور در اجتماع پرشور شیعیان این کشور در مرکز اسلامی جاکارتا، عشق به خاندان نبوت و رسالت را از جمله ویژگی های ممتاز مردم اندونزی توصیف کرد و با تاکید بر ضرورت وحدت و انسجام در جهان اسلام برای ناکام ماندن توطئه دشمنان، تکفیر و تفرقه میان مسلمانان را نتیجه انحراف از مسیر خاندان نبوت دانست.

وی توسعه روابط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و تمدنی با اندونزی را از جمله اهداف سفر خود به این کشور دانست و تصریح کرد: دو کشور برای توسعه روابط اراده قطعی و جدی دارند و ظرفیت های متنوع موجود در دو کشور بستر مناسبی برای عملیاتی کردن این اراده است.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود از جمله کارکردهای بسیار مهم مساجد و مراکز اسلامی را در کنار عبادت و اقامه نماز، توجه به دیگران و دگرخواهی در پرتو خداخواهی دانست و با تاکید بر اهمیت غافل نشدن از مشکلات جهان اسلام از سوی مسلمانان، مسئله فلسطین را اولویت اول امت اسلامی عنوان کرد و لزوم احساس مسئولیت مسلمانان نسبت به مردم مظلوم یمن، افغانستان و میانمار در کنار مردم مظلوم فلسطین را نیز مورد تاکید قرار داد.

رئیس جمهور تشکیل جریانات تروریستی تکفیری، رواج اسلام هراسی با استفاده از ابزار امپراطوری رسانه ای و اهانت به مقدسات را از جمله توطئه های دشمنان امت اسلامی برای تضعیف و ایجاد شکاف میان مسلمانان بر شمرد و بر ضرورت هوشیاری و آگاهی ملت های مسلمان برای غلبه بر این توطئه ها تاکید کرد.

وی دلیل مخالفت های امروز نظام سلطه با جمهوری اسلامی ایران را تسلیم ناپذیری این نظام مقدس در برابر سلطه طلبی و استکبار عنوان کرد و گفت: سیاست قطعی ما توسعه و تعمیق روابط با کشورهای اسلامی است و اگر دشمنان امت اسلامی از حسن روابط میان مسلمانان عصبانی و ناراحتند، باید از این عصبانیت بمیرند چرا که روز به روز روابط میان ما صمیمانه تر، نزدیک تر و مستحکم تر خواهد شد.

رئیسی در پایان تاکید کرد: امروز شرایط جهان به نفع مقاومت و ایستادگی در مقابل دشمنان جهان اسلام در حال تغییر است. به برکت خون مطهر شهدای نهضت جهانی اسلام جهل و ناآگاهی از جوامع مسلمین در حال برچیده شدن است و روز به روز مقاومت و حق خواهی قوی تر و دشمنان اسلام ضعیف تر خواهند شد؛ این وعده الهی است و قطعا تحقق خواهد یافت.

دشمن نمی تواند با پرچم «لااله الاالله» جوانان ما را فریب دهد

رئیسی در پایان برنامه های سفر دو روزه رسمی خود به اندونزی، ظهر چهارشنبه با حضور در مسجد استقلال این کشور، ضمن اقامه نماز جماعت ظهر، در سخنانی با اظهار خرسندی از حضور در میان نمازگزاران اندونزیایی، مذاکرات خود با رئیس جمهور و دیگر مقامات این کشور را سازنده توصیف کرد.

رئیس جمهور در ادامه سخنانش همبستگی، وحدت و انسجام مسلمانان را بسیار مهم و راهبردی دانست و گفت: این یکپارچگی را هرگز از یاد نبرید چرا که سرمایه بزرگ اندونزی و جهان اسلام است. مساجد علاوه بر محل تجمع و عبادت، باید کانون و جلوه گاه مسئولیت های اجتماعی مسلمانان نیز باشد.

رئیسی توجه به دیگران در راستای توجه به خدا را از کارکردهای ضروری و اصلی مساجد برشمرد و افزود: امروز توجه به حقوق مردم فلسطین که گرفتار ظلم مستکبران هستند و نیز توجه به وضعیت مردم میانمار و دیگر نقاط دنیا که دچار مشکل هستند، از وظایف ما مسلمانان و از لوازم جلب رضای الهی است.

رئیس جمهور در ادامه برخورداری مردم اندونزی از قدرت تحلیل مسائل را بسیار ارزنده توصیف و تصریح کرد: دشمنان می خواهند با فضا سازی رسانه ای و با تکیه بر قدرت امپراطوری رسانه ای جاهلیت مدرن را حاکم کرده و امکان تحلیل را از جوان های ما بگیرند، اما آشنایی مردم و جوانان اندونزیایی با ترفندهای دشمن مایه خوشحالی است.

رئیسی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر اهمیت شناخت دسیسه های دشمن، اظهار داشت: اگر بصیرت باشد، دشمن موفق نخواهد شد با پرچم «لااله الاالله» جوانان ما را فریب داده و به نابودی بکشد و جنایات بزرگ رقم بزند.

رئیس جمهور با بیان اینکه دشمن به دنبال اسلام هراسی در دنیا و ایران هراسی در میان مسلمانان است، خاطرنشان کرد: اما امروز مسلمانان جهان می دانند که بهترین دوست آنها که به عزت و استقلال و حفظ افتخارات آنها فکر می کند و ناامنی آنها را ناامنی برای خود تلقی می کند، ایران اسلامی است.

رئیسی با حضور در مسجد استقلال جاکارتا همچنین با روسای سازمان های اسلامی اندونزی از جمله نهضت العلما، محمدیه و مجلس العلمای اندونزی دیدار و گفت وگو کرد.

پایان سفر فشرده 2 روزه

رئیس جمهور کشورمان که به دعوت رسمی همتای اندونزیایی خود به این کشور سفر کرده بود، پس از دیدار با رئیس جمهور، رئیس مجلس نمایندگان، رئیس مجلس مشورتی خلق اندونزی و دبیرکل اتحادیه آسه آن، با بدرقه «هاندوکو» معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان تحقیقات و نوآوری اندونزی، جاکارتا را به مقصد تهران ترک کرد.

گفتنی است، رئیس جمهور در این سفر همچنین در اجتماع پرشور مسلمانان اندونزیایی در مرکز اسلامی جاکارتا حضور یافته و با آنان دیدار و گفت وگو کرد.

شرکت و سخنرانی در نشست مشترک فعالان اقتصادی دو کشور، دیدار و گفت وگو با روسای سازمان های اسلامی و حضور و سخنرانی در میان نمازگزاران مسجد استقلال اندونزی از دیگر برنامه های سفر دو روزه رئیسی به جاکارتا بود.

واکنش آمریکا به توافقات تجاری «تهران - جاکارتا»

«متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه تکرار ادعاهای بی اساس خود ضد جمهوری اسلامی ایران و در واکنش به توافقات اقتصادی میان تهران - جاکارتا طی نشستی با خبرنگاران مدعی شد که نباید به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته ای داده شود.

در نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در روز سه شنبه یکی از خبرنگاران خواستار اعلام موضع متیو میلر درباره امضای توافقات تجاری میان تهران و جاکارتا علی رغم تحریم ها شد.

میلر در پاسخ گفت: «نظر خاصی درباره سفر آنها [به اندونزی] ندارم. فقط به طور کلی می گویم ما اجرای موشکافانه تحریم ها علیه ایران را ادامه می دهیم.»

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاران اعلام کرد که ما همچنان معتقدیم که دیپلماسی بهترین راه برای رسیدن به راه حل است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا اضافه کرد: «ما برای اقدام علیه ناقضان تحریم ها تردید نخواهیم کرد. پیش از این بارها چنین اقداماتی در دنیا انجام داده ایم و به طور منظم با کشورها تعامل کرده و آنها را از برداشتن گام هایی در قبال ایران که ناقض تحریم ها باشند برحذر می داریم.»

در همین حال، در روزهای گذشته ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درخصوص برنامه هسته ای ایران با خروج آمریکا از آن آسیب جدی دیده است.

رسانه های ایران روز سه شنبه گزارش دادند در جریان سفر «سید ابراهیم رئیسی»، رئیس جمهوری ایران به اندونزی مقام های دو کشور 11 سند همکاری امضا کردند.

جایگاه ویژه اندونزی در سیاست خارجی ایران

مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه انتخاب اندونزی برای اولین سفر رئیس جمهور به منطقه آ. سه. آن را نشانه اهمیت روابط 2 کشور توصیف کرد و گفت: اندونزی به عنوان پرجمعیت ترین کشور مسلمان رو به رشد از جایگاه ویژه ای در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برخوردار است.

وی با اعلام اینکه 11 سند امضا شده در سفر رئیس جمهور و همچنین گفت وگوهای انجام شده در نشست مشترک روسای جمهور دو کشور در هموار سازی همکاری همه جانبه 2 کشور بسیار سازنده خواهد بود، گفت: اکنون یکی از وظایف اصلی کارگزاران و مجریان دستگاه های مختلف تلاش و جدیت برای محقق کردن منویات روسای جمهور دو کشور و اجرای دقیق و کامل اسناد امضا شده است.

صفری فرصت های اقتصادی فیمابین را با توجه به ظرفیت ها و توانایی بالای اقتصادی 2 کشور بسیار متعدد و متنوع ذکر و تصریح کرد: سعی داریم حجم مبادلات تجاری ایران و اندونزی را به سطح قابل قبول ارتقا دهیم.