آرشیو پنج‌شنبه ۴ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۲۳۳۰۹
صفحه آخر (جهان)
۱۲

گزارش خبری تحلیلی کیهان

آیا جنگنده های اف -16 شرایط جنگ اوکراین را به نفع غرب تغییر می دهد؟

در حالی که دولت های غربی این روزها بر روی ارسال جنگنده های اف 16 به اوکراین تبلیغات گسترده ای را به راه انداخته اند اما اظهارات برخی از مقامات آمریکایی و رسانه های غربی نشان می دهد که اوکراین نباید امید زیادی به این جنگنده ها برای تغییر موازنه جنگ به نفع خود و حامیانش داشته باشد.

سرویس خارجی: این روزها خبرها از جنگ اوکراین بر روی مسئله آموزش خلبانان اف-16 اوکراینی و ارسال این جنگنده ها به کیف متمرکز هستند.«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا جمعه هفته گذشته با آموزش واشنگتن به خلبانان اوکراینی برای به پرواز درآوردن جنگنده اف-16 موافقت کرد به دنبال این اظهارات، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد که آمریکا هیچ گونه محدودیتی برای توانایی اوکراین در ضربه زدن به ارتش روسیه در داخل مرزهایش از جمله شبه جزیره کریمه قرار نخواهد داد. به دنبال آن نیز وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد که تحویل جنگنده های اف-16 به اوکراین در اولویت این کشور قرار دارد. «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم هنگام ورود به نشست وزرای دفاع اروپا در بروکسل گفت: خوشحالم که بالاخره آموزش برای اف-16 در چند کشور آغاز شده است. زمان می برد»

اما پرسش مهمی که در این میان مطرح می باشد این است که اوکراین به چند جنگنده نیاز دارد و آیا این جنگنده ها قادر هستند موازنه را به نفع اوکراین تغییر دهند یا خیر؟نشریه آمریکایی «نیوزویک» در همین ارتباط با انتشار گزارشی با عنوان «اوکراین برای پیروز شدن در جنگ به چند فروند جنگنده اف-16 نیاز دارد» به نقل از کارشناسان نظامی، نوشته است: «به نظر می رسد اوکراین به ده ها جنگنده اف-16 ساخت آمریکا که از خلبانان کارآزموده ای برخوردار می باشد، نیاز خواهد داشت.»

به نوشته این نشریه، کیف در ژانویه(دی) گذشته اعلام کرده بود که به حدود 200 فروند جنگنده اف-16 برای حفاظت از آسمان اوکراین نیاز دارد، اما کارشناسان بر این عقیده هستند که به این تعداد از جنگنده نیازی نیست. به گزارش ایرنا «اندرو کورتیز افسر بازنشسته نیروی هوایی و تحلیلگر مسائل دفاعی و لجستیک نظامی از انگلیس در این باره به نیوزویک گفت: با توجه به نابرابری هوایی در این جنگ، وجود هر جنگنده اف-16 می تواند تفاوتی ایجاد کند، با این وجود آنها به ده ها نوع از این جنگنده نیاز دارند که البته در سال جاری چشم اندازی (برای تحویل آن) وجود ندارد.» در همین حال «دیوید جردن» از مدیران موسسه هوایی و فضایی «فریمن» در «کینگز کالج لندن»، به نیوزویک گفت: حضور 24 تا 30 فروند اف-16 تفاوت قابل توجهی در توانایی هوایی اوکراین به وجود می آورد، هرچند که این تعداد هم نمی تواند باعث شود تا آنها در نبردهوایی در مقابل روسیه برنده باشند.«گرگ باگول» از فرماندهان سابق نیروی هوایی انگلیس نیز در این خصوص، گفت: اوکراین در مجموع به 100 فروند اف-16 نیاز دارد، اما به طور قطع با دریافت 60 فروند می تواند کار خود را آغاز کند.این گزارش در ادامه با اشاره به اینکه کاخ سفید هم نشان داده که مانع تحویل این جنگنده از سوی کشورهای اروپایی که از اوکراین حمایت می کنند، نمی شود، نوشت: سخنگوی دفتر نخست وزیری انگلیس پیشتر اعلام کرد که نخست وزیر این کشور و هلند موافقت خود برای ایجاد یک ائتلاف بین المللی برای هرگونه حمایت از آموزش و خرید جنگنده اف-16 برای اوکراین را اعلام کرده اند.

آب پاکی روی دست اوکراین

از سوی دیگر با وجود تبلیغات گسترده دولت ها و رسانه های غربی درباره ارائه جنگنده های «اف-16»، یک نظامی ارشد آمریکایی آب سردی را در این موضوع بر پیکره کیف ریخت.«فرانک کندال» فرمانده نیروی هوایی آمریکا در این باره گفت: این جنگنده های آمریکایی نمی توانند چیزی را برای کیف در میدان نبرد تغییر دهند زیرا در مرحله کنونی جنگ روسیه و اوکراین، نیروی هوایی نقش تعیین کننده ای در درگیری ایفا نمی کند. وی در این باره توضیح داد: «جنگنده های اف-16 به اوکراینی ها توانایی بیشتری می دهند که در حال حاضر از آن بهره مند نیستند. اما تا آنجا که من می دانم، این یک عامل مهم تعیین کننده برای کل قابلیت های نظامی آنها نخواهد بود» به گزارش فارس این در حالی است که «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین روز سه شنبه با بیان اینکه ارائه جنگنده اف-16 به اوکراین نمی تواند عملیات روسیه را تضعیف کند، گفت که غرب با افزایش کمک نظامی به کی یف، هر روز بیشتر در این جنگ دخیل می شود.

توسعه نامتوازن نظامی اروپا

نشریه پولیتیکو نیز با ارائه تحلیلی درباره کمک های نظامی کشورهای اروپایی به اوکراین نوشت: دیپلمات های اروپایی تردید دارند که صنعت دفاعی این اتحادیه به رغم وعده پیشین بروکسل برای تامین نیاز تسلیحاتی اوکراین، بتواند به موقع تولیدات خود را برای کمک به کیف توسعه دهد. به گزارش ایرنا تارنمای پولیتیکو می افزاید: جوزپ بورل دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا روز سه شنبه گفت که این اتحادیه از زمان ابراز تعهد خود در ماه مارس(فروردین) برای انتقال یک میلیون گلوله به اوکراین در مدت 12 ماه، 22 هزار گلوله ارسال کرده است.به نوشته این رسانه آمریکایی، با این حال هنوز هم درباره توانایی کشورهای اتحادیه اروپایی برای گام برداشتن در این مسیر ابهاماتی وجود دارد. مهماتی که تاکنون ارائه شده از ذخایر موجود بوده و کشورهای اتحادیه اروپا به زودی باید مهمات جدیدی را به طور مشترک برای کیف خریداری کنند و همزمان ظرفیت صنایع دفاعی خود را ارتقا دهند تا به کمک های خود به اوکراین ادامه دهند ولی چنین چشم اندازی، چالشی به نظر می رسد. این گزارش می افزاید: بورل به تازگی بعد از نشست وزیران دفاع این اتحادیه در بروکسل گفت کشورهای اتحادیه اروپا همچنین یک هزار و 300 موشک از زمان تعهد این اتحادیه در ماه مارس به اوکراین ارسال کرده اند. به گفته مقام های نزدیک به این پرونده، ارزش کل این کمک ها حدود 860 میلیون یورو است. اتحادیه اروپا یک میلیارد یورو را برای این کمک کنار گذاشته است. بر اساس این گزارش، اتحادیه اروپا قصد دارد ارائه مهمات و موشک به اوکراین را در سه مرحله انجام دهد. مرحله فعلی، فقط شامل اهدای هرگونه تدارکاتی است که کشورها می توانند از ذخایر مازاد خود ارائه دهند. در مرحله دوم، کشورها با هم متحد می شوند و به طور مشترک مهمات جدیدی را برای اوکراین از شرکت های دفاعی خریداری می کنند که امکان سفارش های بزرگ تر و ارزان تر را فراهم می کند. مرحله سوم با هدف گسترش ظرفیت کلی اروپا برای تولید تجهیزات نظامی است.این رسانه خاطرنشان کرد که با این حال برخی از دیپلمات ها تردید دارند که صنعت دفاعی اروپا، علی رغم اطمینان های مداوم بروکسل، توانایی توسعه به موقع تولیدات خود را داشته باشد.

هشدار لاوروف

در این میان وزیر خارجه روسیه نیز ضمن اشاره به دخالت مستقیم کشورهای ائتلاف ناتو در جنگ اوکراین، هشدار داد که بخش عظیمی از سلاح های ارسالی به کیف در حال قاچاق شدن به سراسر جهان است. به گزارش فارس «سرگئی لاوروف» طی سخنرانی یازدهمین نشست بین المللی نمایندگان عالی امور امنیتی گفت: دخالت غرب در جنگ اوکراین، منجر به آغاز درگیری بین قدرت های اتمی جهان می شود. رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه درباره خطر تقابل قدرت های اتمی جهان توضیح داد: «ما هشدار می دهیم که دخالت غرب در درگیری با اوکراین، منجر به خطر جنگ هسته ای می شود. کشورهای غربی اما پیام های روسیه در مخالفت با برخورد مستقیم قدرت های اتمی را نادیده می گیرند یا تحریف می کنند» طبق این گزارش، لاوروف با بیان اینکه کشورهای ائتلاف نظامی ناتو با حمایت از کیف به طور مستقیم در جنگ اوکراین دخیل هستند، اضافه کرد: «بخش فزاینده ای از سلاح های غربی که به اوکراین ارسال شده اند، در حال گسترش در سراسر جهان هستند».

تظاهرات کشاورزان در اروپا

خبر دیگر این که کشاورزان اروپای مرکزی و شرقی روز سه شنبه در بروکسل به خیابان ها آمدند تا به واردات غلات از اوکراین اعتراض کنند. تظاهرات کنندگان می گویند واردات این محصول بر معیشت آنها تاثیر می گذارد. این گروه از اتحادیه اروپا می خواهد که اقدامات قاطع و بلندمدتی در مورد این موضوع که باعث ایجاد تنش در منطقه می شود، اتخاذ کند.

بر اساس این گزارش سال گذشته، اتحادیه اروپا برای حمایت از کشور جنگ زده اوکراین عوارض واردات محصولات کشاورزی این کشور را لغو کرد اما غلات ارزان قیمت بسیاری از کشاورزان محلی را مجبور به خروج از این بازار کرده است. تولیدکنندگان اروپای شرقی می گویند که نمی توانند با تولیدکنندگان اوکراینی رقابت کنند، زیرا آنها بر اساس قوانین سبز سختگیرانه اتحادیه اروپا و دستورالعمل های آفت کش ها عمل نمی کنند.