آرشیو پنجشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۲۳۳۰۹
صفحه آخر (جهان)
۱۲

افزایش 75 درصدی خودکشی در میان صهیونیست ها؛ بیشترین خودکشی در رده سنی 15 تا 24 سال

سرویس خارجی: خودکشی جوانان اعم از نظامی و غیرنظامی امروزه یک معضل بزرگ در جامعه صهیونیستی به شمار می رود و وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی اعلام کرده است که تعداد افراد 15 تا 24 ساله که بین سال های 2016 تا 2020 به زندگی خود پایان داده اند، 75 درصد افزایش داشته است.

در سرزمینی که ساکنانش هر لحظه و هر روز در هراس شلیک موشک و راکت به سر می برند و در کنار بسیاری از خانه ها جان پناه و پناهگاه های جنگی فعال است و زندگی شهروندانش از جنگی به جنگ دیگر کشیده می شود، طبیعی است که نرخ آسیب های روحی و روانی نیز در بالاترین سطح باشد و بی دلیل نیست که ناهنجاری های روانی از جمله خودکشی و دیگرآزاری همواره در این گونه جوامع در حال افزایش است. این وضعیت بحرانی امروزه در جامعه صهیونیستی به چشم می خورد. دو هفته پیش، «هرتزل هالوی»، رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی هشدار داد که میزان خودکشی در میان نظامیان در حال افزایش است و این موضوع چالشی خطرناک و دلهره آور را به وجود می آورد. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح همچنین از مقامات نظامی خواست راه حلی برای حل این مشکل رو به رشد بیندیشند. قبل از آن رسانه های عبری زبان گزارش داده بودند که سه سرباز ارتش از طی کمتر از یک ماه خودکشی کرده اند که بالاترین میزان خودکشی ها در طول یک ماه است.

پیش تر نیز یدیعوت آحارونوت گزارش داده بود که در طول سال 2022، حداقل 14 سرباز در حین انجام وظیفه خودکشی کردند که بالاترین رقم ثبت شده در پنج سال گذشته است. براساس گزارشی که سال گذشته توسط روزنامه تایمز اسرائیل منتشر شد، خودکشی همچنان عامل اصلی مرگ و میر در میان سربازان ارتش رژیم صهیونیستی است. رئیس مرکز مطالعات آینده پ‍ژوهی بیت المقدس نیز در دانشگاه قدس گفته است: «خودکشی یک بحران بزرگ در ارتش اشغالگر است، پدیده ای مبرم که قابل سرپوش گذاشتن یا انکار نیست و بنابراین ارتش اشغالگر مجبور است تا جزئیاتی از این پدیده را فاش کند.» وی افزود: «خودکشی نظامیان در حال افزایش است زیرا ارتش اشغالگر بی قرار و بی خواب است و سربازان فشار زیادی از جنگ تا مانور متحمل می شوند.»

نکته مهم در خودکشی نظامیان این است که بیشتر این اقدامات از سوی نظامیان و سربازان جوان صورت می گیرد. پایگاه عبری زبان «وای نت» نیز در گزارشی با اشاره به افزایش نرخ خودکشی در میان جوانان، این خودکشی ها را بسیار فراتر از نظامیان عنوان می کند و با استناد به گزارش های رسمی نتیجه گیری می کند که خودکشی جوانان اعم از نظامی و غیرنظامی امروزه یک معضل بزرگ به شمار می رود.

شکست مقابله با خودکشی به دلیل سانسور

به نظر می رسد که صهیونیست ها تاکنون در مقابله با افزایش نرخ خودکشی ها ناموفق بوده اند و یکی از دلایل این عدم موفقیت، سانسور شدید خبرهای مربوط به خودکشی در مناطق اشغالی است. از همین رو نیز پایگاه «وای نت» به نقل از کارشناسان هشدار می دهد که فقدان اطلاعات و آمارهای مناسب و کمبود بودجه باعث شده تا مقابله صحیح با افزایش خودکشی غیرممکن شود.

براساس این گزارش، وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی که وظیفه نظارت و مبارزه با پدیده خودکشی را برعهده دارد، هنوز نتوانسته یک مجموعه داده های مرتبط با خودکشی را ایجاد کند. همچنین براساس داده هایی که روز سه شنبه توسط وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی منتشر شد، تعداد افراد 15 تا 24 ساله که بین سال های 2016 تا 2020 به زندگی خود پایان داده اند، 75 درصد افزایش داشته است.

پروفسور «گیل زالسمن»، مدیر مرکز سلامت روان تل آویو و رئیس برنامه ملی پیشگیری از خودکشی درباره افزایش خودکشی در جامعه صهیونیستی می گوید: «ما واقعا نمی دانیم که در اسرائیل چه اتفاقی می افتد، زیرا آمار و داده های وزارت بهداشت با دو یا سه سال تاخیر منتشر می شود، پس راه حل این است که یک دفتر ثبت خودکشی ایجاد کنیم تا بتوانیم آمار دقیق خودکشی ها را ثبت کنیم.» زالسمن در مورد برنامه پیشگیری از خودکشی نیز می افزاید که بودجه این برنامه بسیار کم است. بودجه فعلی مقابله با خودکشی 17 میلیون شیکل (4.6 میلیون دلار) در سال است، در حالی که مقدار واقعی مورد نیاز برای مقابله با خودکشی 27 میلیون شیکل (7.3 میلیون دلار) در سال است.

هشدار شدید به نتانیاهو

روز سه شنبه همچنین دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین با هشدار به رژیم صهیونیستی درباره پیامدهای هرگونه ماجراجویی جدید تاکید کرد: تمام شهرهای اشغالی در تیررس موشک های مقاومت است. زیاد النخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین تاکید کرد: موشک های سرایاالقدس، تمام شهرهای اشغالی را در تیررس خود دارد و این موشک ها ساخت مجاهدان است. وی خاطر نشان کرد: شهادت شماری از فرماندهان سرایاالقدس در نبرد «انتقام آزادگان» هیچ آشفتگی و خللی در ساختار نظامی جنبش جهاد اسلامی ایجاد نکرده است. النخاله تاکید کرد: جنبش جهاد اسلامی در نبرد اخیر در وضعیت بهتری نسبت به نبردهای قبلی قرار داشت.

چگونگی لو رفتن محل حضور فرماندهان مقاومت

از سوی دیگر، دو هفته پس از پایان نبردها در غزه و شهادت تعدادی از فرماندهان مقاومت فلسطین، زیاد النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین پرده از چگونگی لو رفتن محل حضور این فرماندهان مقاومت برداشت و گفت: «مطمئن هستم که سهل انگاری فرماندهان گردان های القدس در استفاده از تلفن همراه، دلیل اصلی رسیدن ارتش اسرائیل و ترور آنها بوده است.» النخاله در مصاحبه ای با یک رسانه آمریکایی تایید کرد که هیچ گونه نقض امنیتی در صفوف جنبش وی وجود ندارد. وی با بیان اینکه در استفاده از وسایل ارتباطی سهل انگاری شده و دستورات لازم برای آن رعایت نمی شود، از رزمندگان مقاومت خواست از استفاده از ابزار ارتباطی خودداری کنند.

دبیرکل جهاد اسلامی افزود: «با ناراحتی می گویم که همه شهدا دستگاه های ارتباطی تلفن همراه داشتند که این یک ضعف کشنده است.» وی با اشاره به اینکه جانشینان فرماندهان ترور شده به جای آنها در یک ساختار مشخص و متوالی قرار می گیرند و هر فردی که شهید می شود جایگزینی دارد، خاطرنشان کرد: شهادت این فرماندهان باعث سردرگمی در ساختار نظامی نمی شود. دبیرکل جهاد اسلامی درخصوص تهدیدات رژیم اسرائیل مبنی بر انجام ترورهای مشابه در خارج از کشور با بیان اینکه جنبش جهاد توانایی پاسخگویی به هر ترور و بمباران تل آویو و همه جا را دارد، تاکید کرد: جنبش وی همچنان با توانمندی هایی که در اختیار دارد، قدرت خود را حفظ کرده است.

هشدار درباره وخامت اوضاع اسیر فلسطینی

در خبر دیگری از تحولات فلسطین، اتاق مشترک عملیات گروه های مقاومت فلسطین بامداد چهارشنبه به رژیم صهیونیستی درباره وخامت اوضاع جسمانی «ولید دقه» اسیر بیمار فلسطینی هشدار داد. اتاق مشترک عملیات گروه های مقاومت فلسطین با انتشار تصویری از «ولید دقه» اسیر بیمار فلسطینی هشدار داد که مردم فلسطین دیگر نمی خواهند اسرایشان در زندان های رژیم صهیونیستی شهید شوند. پیش تر دفتر اطلاع رسانی اسرای فلسطینی هشدار داده بود که «ولید دقه» اسیر بیمار فلسطینی ممکن است مانند شهید «خضر عدنان» دیگر اسیر فلسطینی که در زندان های رژیم صهیونیستی به شهادت رسید، به خاطر این اظهارات وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی که گفته است باید زندگی ولید دقه در زندان پایان یابد، شهید شود.