آرشیو پنجشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۲۳۳۰۹
صفحه آخر (جهان)
۱۲

خبر

تلاش دولت پاکستان برای حذف حزب متبوع عمران خان

در شرایطی که تنش ها بر سر بازداشت و محاکمه «عمران خان» نخست وزیر سابق پاکستان ادامه دارد، احتمال انحلال و غیر قانونی اعلام شدن حزب متبوع وی نیز قوت گرفته است.

به گزارش رویترز، «خواجه محمد آصف» وزیر دفاع پاکستان در جمع خبرنگاران در اسلام آباد پایتخت این کشور اعلام کرد که موضوع انحلال حزب تحریک انصاف در دست بررسی است. به نوشته رویترز، سخنان وزیر دفاع پاکستان در این باره بعد از بی ثباتی سیاسی در این کشور ناشی از دستگیری نهم ماه می (19 اردیبهشت) عمران خان به اتهامات فساد مطرح شد. وزیر دفاع پاکستان در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: «حزب تحریک انصاف به اساس دولت حمله کرده است چیزی که قبلا هرگز اتفاق نیفتاده است. این قابل تحمل نیست» به دنبال دستگیری نخست وزیر سابق، اعتراضات شدیدی در چندین شهر پاکستان به راه افتاد و خشونت های این اعتراضات به مرگ حداقل 11 نفر و جراحت صدها نفر انجامید و دادگاه عالی پاکستان دستور آزادی عمران خان با قرار وثیقه را صادر کرد.

گزارش ها درباره توانایی بالای نظامی ایران و حزب الله ارزش پول رژیم اسرائیل را کاهش داد

در پی هشدارهای رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی درباره پیشرفت برنامه هسته ای ایران و نیز افزایش قدرت حزب الله لبنان، ارزش پول رژیم صهیونیستی کاهش پیدا کرده است.

رسانه های اسرائیلی اعلام کردند که در پی هشدارهای «هرتزی هالوی»، رئیس ستاد کل ارتش رژیم آپارتاید اسرائیل، درباره پیشرفت برنامه هسته ای ایران و نیز افزایش توانمندی های حزب الله لبنان به عنوان تهدید اصلی برای رژیم اسرائیل، ارزش پول رژیم صهیونیستی در برابر دلار آمریکا و یورو کاهش پیدا کرد. در نتیجه، آن طور که ایسنا نوشته، ارزش دلار آمریکا دربرابر «شکل» (واحد پول رژیم صهیونیستی) 1.4 درصد افزایش یافت و در حال حاضر هر دلار معادل 3.7 شکل است. ارزش یورو نیز در مقابل شکل 0.9 درصد افزایش پیدا کرد و در حال حاضر هر یورو معادل 3.98 شکل است. همچنین رسانه های رژیم آپارتاید اسرائیل به رزمایش نمادین روز یکشنبه حزب الله در جنوب لبنان پرداختند که بازتاب زیادی داشت.

آمار تکان دهنده سازمان ملل از کشت و کشتارهای مسلحانه سال 2022 در جهان

دبیرکل سازمان ملل گفت، حدود 43 هزار تن در پی درگیری های مسلحانه در سال 2022 جان خود را از دست دادند و جمعیت کل افرادی که به علت درگیری، خشونت، نقض حقوق بشر و آزار و اذیت ها مجبور به ترک خانه هایشان شدند، به 100 میلیون پناهجو رسیده است.

افزون بر خشکسالی و تغییرات خطرناک آب و هوایی که بشر امروز را گرفتار خود کرده است، جنگ ها و کشتارهایی که در همه جا شیوع یافته نیز آفت جان بشر مدرن شده اند. «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل، در نشست شورای امنیت این سازمان با محوریت محافظت از غیرنظامیان در درگیری های مسلحانه اظهار کرد که حدود 43 هزار تن در پی درگیری های مسلحانه در سال 2022 جان خود را از دست دادند. او همچنین هشدار داد که جنگ، زندگی مردم جهان را ویران می کند.

دبیرکل سازمان ملل گفت که جمعیت کل افرادی که به علت درگیری، خشونت، نقض حقوق بشر و آزار و اذیت ها مجبور به ترک خانه هایشان شدند، به 100 میلیون پناهجو رسید. او افزود که این درگیری ها امنیت جهانی غذا را به خطر می اندازد. گوترش گفت: «سال گذشته، بیش از 117 میلیون نفر به دلیل جنگ و ناامنی با گرسنگی شدید مواجه شدند. حقیقت وحشتناک این است که جهان در پایبندی به تعهداتش نسبت به محافظت از غیرنظامیان و تعهداتی که در قوانین بشردوستانه بین المللی ثبت شده، در حال شکست می باشد.» او همچنین خواست، کسانی که مرتکب «جنایات جنگی» می شوند نسبت به جنایت هایشان پاسخگو شوند.

این سخنان در شرایطی مطرح شده است که بر اساس گزارش «شاخص بردگی جهانی 2023» برآورد شده که در سال 2021، 50 میلیون نفر «در وضعیت بردگی مدرن زندگی کرده اند» که افزایشی به میزان 10 میلیون نفر را در مقایسه با سال 2016 پیدا کرده است. این رقم شامل 28 میلیون فردی که درگیر کار اجباری هستند و 22 میلیون نفر که در ازدواج اجباری قرار دارند می شود. این تحقیقات نشان می دهد، با پیچیده تر و بیشتر شدن درگیری های مسلحانه، بدتر شدن اوضاع محیط زیستی و تاثیرات سوء همه گیری کرونا و دیگر فاکتورها وضعیت بردگی مدرن در حال بدتر شدن است.

این گزارش که توسط بنیاد خیریه حقوق بشری Walk Free گردآوری شده موارد بردگی مدرن را شامل «کار اجباری، ازدواج اجباری، اسیر بدهی شدن، استثمار جنسی تجاری اجباری، قاچاق انسانی، کارهای شبیه کار بردگان و فروش و استثمار کودکان» می داند. بر اساس این گزارش که روز چهارشنبه منتشر شد، کره شمالی، اریتره و موریتانی بالاترین میزان شیوع بردگی مدرن در جهان را دارا هستند.

رویترز: روبوسی که واقعیت های ژئوپولیتیکی را علیه خواسته های آمریکا تغییر داد

سرویس خارجی: رویترز در مطلبی با اشاره به دیدارهای گرم و روبوسی رئیس جمهور سوریه با مقامات ارشد کشورهای عربی از جمله ولی عهد سعودی و بازگشت مجدد سوریه به اتحادیه عرب، این مسئله را پیامی بسیار قوی و البته ناراحت کننده برای واشنگتن و کاخ سفید ارزیابی کرد.

روز جمعه 29 اردیبهشت (19 مه) سی و دومین نشست سران کشورهای عربی به میزبانی عربستان، در شهر جده و با حضور سوریه بعد از 12سال غیبت آغاز شد. «محمد بن سلمان»، ولی عهد سعودی پیش از آغاز نشست، رسما و به گرمی از «بشار اسد»، رئیس جمهور سوریه، استقبال کرد. همان موقع مجله آمریکایی «نیوزویک» به این بازگشت پس از سال ها غیبت پرداخت و بازگشت دمشق به جمع کشورهای عربی را بزرگ ترین شکست واشنگتن در نبرد با سوریه توصیف کرده و نوشت: «پیام مهم این بازگشت، لزوم پایان دادن به حضور نظامی و لغو تحریم های آمریکا علیه سوریه است.» تلاش برای تحلیل و تبیین این رویداد سیاسی همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری انگلیسی «رویترز» در مطلبی با اشاره به دیدارهای گرم «بشار اسد»، رئیس جمهور سوریه با مقامات ارشد کشورهای عربی از جمله «محمد بن سلمان»، ولی عهد سعودی، و بازگشت مجدد سوریه به اتحادیه عرب، این مسئله را یک سیگنال بسیار قوی و البته ناراحت کننده برای واشنگتن و کاخ سفید ارزیابی کرده است. در بخشی از این گزارش آمده: «روبوسی و در آغوش گرفتن اسد و بن سلمان، واقعیت های ژئوپولیتیکی را برخلاف خواست آمریکا در منطقه تغییر داده و ناخشنودی واشنگتن در بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را رقم زده است.»

رویترز، این اقدام محمد بن سلمان را در راستای تلاش او برای احیای قدرت منطقه ای ریاض به دنبال تغییرات در بازار جهانی انرژی به دلیل جنگ اوکراین عنوان کرده است؛ اقداماتی که البته زمینه های جدایی آرام عربستان از آمریکا را نیز رقم زده است. به گفته رئیس مرکز مطالعات خلیج فارس در واشنگتن، «این یک سیگنال بسیار قوی از سوی عربستان به آمریکاست که ما در حال بازطراحی روابط منطقه ای و جهانی خود بدون تو هستیم.» این رویکرد بن سلمان در حالی اتخاذ شده که سیاست همیشگی واشنگتن در قبال ریاض، تعهد در زمینه تامین امنیت عربستان در ازای تضمین ثبات در بازار انرژی بوده است اما ولی عهد سعودی، به دنبال گسترش روابط خود با قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای مخالف آمریکا هم هست؛ موضوعی که باعث نگرانی و خشم کاخ سفید شده است. دعوت از «ولادیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین به نشست اتحادیه عرب و تلاش برای میانجیگری در جنگ روسیه با اوکراین هم در همین راستا صورت گرفته است. در واقع بن سلمان به دنبال کسب چیزهایی است که طرف غربی برای او فراهم نکرده است. این رویکرد جدید در سیاست خارجی عربستان را باید به عنوان «دوران پسا- خاشقچی» نام گذاری کرد؛ دورانی که ولی عهد سعودی متوجه شد که آمریکا نه می تواند و نه می خواهد تا حمایت بی قید و شرطی از حکومت سعودی داشته باشد و همین مسئله باعث شد تا راهبرد وابستگی 100 درصدی عربستان به آمریکا، جای خود را به تلاش برای پیگیری شرکای قابل اعتماد دیگر در غرب آسیا و جهان بدهد. برقراری رابطه دوستان به تهران و پذیرش استانداردهای ضدآمریکایی ایران از یک سو و تلاش برای ایجاد یک جایگاه مستحکم در سبد خرید نفت چین از سوی دیگر، دو بال اصلی ریاض در سال های اخیر برای پیشبرد استراتژی فرا آمریکایی خود بوده است؛ استراتژیی که حالا بیشتر از همیشه، واشنگتن را به خشم آورده است.

تظاهرات بزرگ «فریاد علیه مستکبران» در یمن با شعار مرگ بر آمریکا

حملات متجاوزان اشغالگر صهیونیستی علیه نوار غزه، با واکنش همه گروه های مقاومت در منطقه و سایر گروه های اسلامی رو به رو شده است. در همین ارتباط نیز، انجمن علمای یمن بعدازظهر چهارشنبه ضمن محکومیت این جنایت شنیع صهیونیستی، با انتشار بیانیه ای، همبستگی کامل خود را با ملت فلسطین اعلام کرد.

در این بیانیه آمده است «مصیبت فلسطین، مصیبت ماست؛ زیرا مسئله فلسطین، مسئله نخست و مرکزی جهان اسلام است. لذا بر گزینه جهاد و مقاومت به عنوان یک فریضه و واجب مقدس تاکید داریم.» علمای یمن با بیان اینکه هرکس این فریضه را ترک کند، گناهکار است، خواستار وحدت میادین و تقویت توانمندی ها و امکانات شد تا «زیر یک چتر واحد و به دوری از حساب ها و ادبیات جنبشی و گروهی محدود، با صهیونیست ها مقابله صورت گیرد.» این انجمن یمنی خاطرنشان کرد: هرگونه تحرک در راستای جهاد و مقاومت را تایید می کند و حمله به دشمن صهیونیستی را یک حق مشروع از نظر دینی و انسانی می داند. روز گذشته نیز «محمد عبدالسلام»، سخنگوی جنبش انصارالله یمن به جنایت فجیع بامداد سه شنبه رژیم صهیونیستی به غزه که منجر به ترور سه تن از فرماندهان سریاالقدس (گردان های قدس) به همراه خانواده و فرزندانشان شد، واکنش نشان داد و گفته بود: «ما به قدرت مقاومت فلسطین و توانایی آنها به پاسخگویی اطمینان داریم.» محمد عبدالسلام اظهار داشت که مقاومت فلسطین حق دارد که با تمام توان به این جنایت صهیونیست ها پاسخ دهد تا دشمن بداند که بهای سنگینی خواهد پرداخت. سخنگوی انصارالله ادامه داد: «ملت های منطقه باید از ملت فلسطین و مقاومت دلیرانه آنها حمایت کنند.» بامداد سه شنبه رژیم اسرائیل با پهپاد و جنگنده به مناطقی در رفح، خان یونس و شهر غزه حمله کرد و طی آن سه تن از فرماندهان سرایاالقدس، شاخه نظامی جهاد اسلامی را به همراه خانواده های آنها به شهادت رساند. این حمله با واکنش گروه های مقاومت فلسطین رو به رو شده است و فلسطینی ها در واکنش به جنایات صهیونیست ها، شهرها و شهرک های اشغالی رژیم صهیونیستی را هدف حملات موشکی و راکتی خود قرار دادند. پیش تر نیز، «عبدالوهاب المحبشی»، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارلله یمن گفته بود که از نظر یمنی ها، مسئله فلسطین و ضرورت دفاع از آن یک مسئولیت اسلامی و سپس انسانی و عربی و یک راهبرد دفاعی است و جایگاه مسئله فلسطین نزد ملت یمن به مسئولیت دینی شان برمی گردد چرا که قرآن کریم جهاد فی سبیل الله را واجب کرده، از دوستی با دشمن خود پرهیز داده و همچنین وعده پیروزی بر دشمن را به مسلمانان داده است، دشمن را هم مشخص کرده است و از سوی دیگر دفاع از مستضعفان را نیز واجب کرده است.