آرشیو پنجشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۵۴۹۲
دیپلماسی
۴
گزارش روز

کابینه اسراییل به رغم مخالفت های گسترده اپوزیسیون موفق شد بودجه 2 ساله این رژیم را به تصویب برساند

شکست مخالفان در دقیقه نود

شهاب شهسواری علویجه

در یک موفقیت بزرگ برای دولت بنیامین نتانیاهو، کنست اسراییل روز گذشته بودجه جنجالی دو ساله این رژیم را تصویب کرد. در حالی که تنها 5 روز به مهلت تصویب بودجه رژیم باقی مانده بود و در صورت ادامه اختلاف ها در کابینه ائتلافی نتانیاهو برای تصویب بودجه، دولت مجبور به انحلال کنست و برگزاری انتخابات زودهنگام می شد، با مصالحه هایی که نتانیاهو با احزاب هم پیمانش انجام داد، از جمله در نظر گرفتن بودجه اضطراری 4 میلیارد دلاری برای احزاب راست افراطی و تندروی مذهبی، این بودجه با 64 رای موافق در مقابل 56 رای مخالف تصویب شد. این بودجه که در آن مجوزی کلی برای ساخت و ساز شهرک های جدید غیرقانونی در کرانه باختری صادر شده در میان اسراییلی ها به دلیل در نظر گرفتن بودجه ای بی سابقه برای احزاب راست گرای افراطی و تندروی مذهبی مورد انتقاد قرار گرفته است. یک روز پیش از رای کنست به این بودجه هزاران معترض اسراییلی در قدس اشغالی در اعتراض به این لایحه تظاهرات کردند و دولت نتانیاهو را به «غارت منابع دولت» برای واگذاری به متحدان تندروی مذهبی اش متهم کردند. اوایل هفته جاری بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل اعلام کرده بود که در این بودجه یک اعتبار 250 میلیون شکل (67.5 میلیون دلار) برای پرداخت حقوق به مردان متاهل مذهبی که به جای کار کردن به مطالعات دینی مشغول شوند، در نظر گرفته است. تصویب این مبلغ یکی از شروط حزب یهودیت متحد توراتی برای رای دادن به بودجه بود. این مبلغ اضافه علاوه بر دیگر مبالغی است که به صورت سنتی از سوی وزارتخانه های مختلف رژیم برای حمایت از یهودیان ارتدوکس در نظر گرفته می شود.

در پی این پیروزی در کنست، نتانیاهو در صفحه خود در شبکه اجتماعی فیس بوک نوشت: «ما انتخابات را بردیم، بودجه را تصویب کردیم و 4 سال دیگر در قدرت باقی خواهیم ماند.» نتانیاهو در طول هفته های گذشته تلاش بسیاری انجام داد تا با احزاب راست گرای افراطی و تندروی مذهبی ائتلافش مصالحه کند که مجبور به برگزاری انتخابات زودهنگام نشود. در نظر گرفتن بودجه های جدید برای یهودیان ارتدوکس باعث خشم رای دهندگان اسراییلی شده است که در سال های اخیر با افزایش هزینه های زندگی و افزایش نرخ بهره مواجه شده اند. سیوان آهرون، یک اسراییلی ساکن حومه تل آویو به خبرگزاری فرانسه می گوید: «تاسف آور است مالیاتی که می دهیم دوباره بین ما بازتوزیع نمی شود. این پول می توانست برای استفاده ضعیف ترین اقشار جامعه، سربازان یا خدمات درمانی و آموزشی استفاده شود.»

یاییر لاپید، رهبر اپوزیسیون تصویب این بودجه را «اخاذی تمام نشدنی» توصیف کرده که از پاسخ دادن به مشکلات تورم و افزایش هزینه زندگی بازمانده است. جلسه کنست بامداد روز چهارشنبه برگزار شد و نمایندگان ساعت 6 صبح بودجه را تصویب کردند. نخست وزیر پیشین اسراییل در پیامی در شبکه اجتماعی فیس بوک خطاب به هوادارانش نوشت: «وقتی شما خوابید بدترین و مخرب ترین بودجه در تاریخ... [رژیم اسراییل] تصویب می شود.»

نتانیاهو: اصلاحات قضایی را دوباره از سر می گیریم

نخست وزیر اسراییل بعد از موفقیتش در تصویب بودجه در کنست اعلام کرد که قصد دارد برنامه اصلاحات قضایی را که اوایل فروردین ماه امسال به صورت موقت تعلیق کرده بود، دوباره از سر بگیرد. وی صبح چهارشنبه در پاسخ به سوال خبرنگاران در این مورد که آیا قرار است لایحه جنجالی اصلاحات قضایی دوباره در دستور کار قرار بگیرد، گفت: «قطعا، ما در حال مذاکرات هستیم و تلاش می کنیم که به تفاهم برسیم و امیدوارم که این اصلاحات موفق باشد.» برنامه دولت کابینه راست گرای افراطی نتانیاهو برای اصلاحات قضایی از جمله تغییر ساز و کار نظارت دادگاه عالی بر مصوبات کنست، با مخالفت گسترده ای در میان منتقدان نتانیاهو مواجه شده است. تظاهرات گسترده هفتگی مخالفان برنامه اصلاحات قضایی که از زمستان گذشته آغاز شد، باعث شد تا نتانیاهو تصویب این برنامه را برای مدتی متوقف کند. از آن زمان نمایندگان دولت نتانیاهو و نمایندگان اپوزیسیون در دفتر رییس رژیم اسراییل در قدس اشغالی جلسات متعددی را برای تفاهم در مورد نحوه اجرای اصلاحات برگزار کرده اند، با این حال رسانه های اسراییلی گزارش می دهند که هنوز هیچ توافقی میان نتانیاهو و مخالفان شکل نگرفته است.

در پی انتشار خبر آمادگی نتانیاهو برای برگرداندن لایحه اصلاحات قضایی به دستور کار، یاییر لاپید، رهبر اپوزیسیون این اظهارات نتانیاهو را محکوم کرد. او در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: «تلاش برای کودتای قانون اساسی موفق نخواهد شد، چراکه ما دیگر بازیچه نتانیاهو نیستیم. اظهارات او غافلگیر کننده نبود، چراکه دیگر هیچ کس به او اعتماد ندارد.» لاپید تاکید کرد: «رییس جمهور باید از نتانیاهو بخواهد که فوری، علنی و منسجم در مورد اظهارات خطرناکش توضیح بدهد.» بنی گانتز، رهبر حزب اپوزیسیون وحدت ملی هم در اظهاراتی تاکید کرد: «من می بینم که بار دیگر نتانیاهو تشنه قدرت شده است، بعد از تصویب بودجه می خواهد دوباره سراغ ما بیاید. می خواهم به نتانیاهو یادآوری کنم که تعریف حماقت این است که یک اقدام را دوباره تکرار کنی و انتظار نتیجه ای متفاوت داشته باشی.» وی ادامه داد: «اگر کودتای قانون اساسی دوباره در دستور کار قرار گیرد، ما کل کشور را تکان خواهیم داد و دوباره آن را به حالت تعلیق در می آوریم.»

اکثریت امریکایی ها از بازاندیشی در روابط با اسراییل حمایت می کنند

یک نظرسنجی جدید در امریکا نشان می دهد که بیش از نیمی از شهروندان امریکایی از بازاندیشی در روابط با اسراییل در صورت تصویب اصلاحات قضایی مدنظر کابینه تندروی نتانیاهو حمایت می کنند. بر اساس این نظرسنجی که روز دوشنبه در کنفرانس هرتزلیا توسط یکی از پژوهشگران موسسه آزادی و مسوولیت دانشگاه رایشمن ارایه شد، دست کم 60 درصد از امریکایی ها از ارزیابی مجدد روابط امریکا و اسراییل در صورت تصویب اصلاحات قضایی مدنظر نتانیاهو حمایت می کنند. بر اساس این نظرسنجی که توسط موسسه گالوپ انجام شده است، همین تعداد از امریکایی ها معتقدند که واشنگتن باید از برنامه رژیم اسراییل برای اصلاحات قضایی انتقاد کند. با این حال در این نظرسنجی اختلاف نظر عمیقی میان هواداران دو حزب جمهوری خواه و دموکرات در این زمینه وجود دارد و دموکرات ها با نسبت بسیار بیشتری از برنامه اسراییل برای اصلاحات قضایی انتقاد می کنند. همچنین در این نظرسنجی بیش از 90 درصد از پاسخ دهندگان اسراییلی تاکید کرده اند که روابط با امریکا برای اسراییل بسیار مهم است و 51 درصد هم معتقدند که انتقاد از برنامه اصلاحات قضایی حق مشروع ایالات متحده امریکاست.

ادعاها در مورد پیشرفت مذاکرات عادی سازی ریاض و تل آویو

همزمان با تحولات داخلی در اسراییل، برخی رسانه های اسراییلی مدعی شده اند که مذاکرات میان مقام های عربستان سعودی و رژیم اسراییل برای عادی سازی روابط ادامه پیدا کرده است و عربستان سعودی شروطی را برای عادی سازی روابط با اسراییل مطرح کرده است. یک شبکه اسراییلی سه روز پیش مدعی شد که محمد بن سلمان، ولیعهد و حاکم بالفعل عربستان سعودی به تازگی با میانجیگری بحرین و فشار امریکا در سفری که به بحرین داشت با نخست وزیر اسراییل تلفنی گفت وگو کرده است

به نوشته جروزالم پست بر اساس اظهارات «یک منبع دیپلماتیک خارجی»، مذاکرات تلفنی نتانیاهو- بن سلمان هدف اسراییل را در این مرحله برآورده نکرد و همچنین ولیعهد سعودی درخواست نخست وزیر اسراییل برای دیدار دوجانبه را رد کرد. سایت خبری شبکه 12 تلویزیون اسراییل به نقل از «یک منبع سعودی» اعلام کرد: عربستان فهرستی از مطالبات مشخص خود را در ارتباط با فلسطینیان در این تماس ها ارایه کرد. براساس گزارش این شبکه، واگذاری اختیارات امنیتی کرانه باختری از ارتش اسراییل به تشکیلات فلسطینی، تقویت دستگاه امنیتی تشکیلات خودگردان، کنترل بیشتر فلسطینیان بر مسجدالاقصی و منطقه کلیسای رستاخیز در شرق قدس اشغالی از جمله شروط سعودی بوده است. به گزارش دویچه وله و به نقل از رسانه های اسراییلی سعودی ها همچنین از کاخ سفید خواسته اند تا برخی قراردادهای تسلیحاتی که عربستان در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ با امریکا منعقد کرده بود و پس از روی کار آمدن جو بایدن، رییس جمهور کنونی امریکا، مسدود شده بودند، بار دیگر به جریان بیندازد. عربستان همچنین به دنبال عقد یک معاهده ائتلاف دفاعی با امریکا و حمایت واشنگتن از برنامه های هسته ای غیرنظامی این کشور است. طبق گزارش کانال 12 توافق عادی سازی کامل روابط با عربستان به اسراییل این امکان را می دهد تا از حمایت همه جانبه امریکا برای انجام هر گونه اقدام احتمالی علیه تاسیسات هسته ای ایران برخوردار شود. پایگاه خبری اکسیوس پیش از این گزارش داده بود که امریکا علاقه مند است که پرونده عادی سازی روابط اسراییل و عربستان سعودی دست بالا تا 7-6 ماه دیگر و پیش از اینکه رییس جمهور امریکا بیش از پیش مشغول کارزار تبلیغات انتخاباتی شود، بسته شود

همزمان به گزارش پایگاه خبری اکسیوس در امریکا ران درمر، وزیر امور استراتژیک کابینه اسراییل و تزاچی هانگبی، مشاور امنیت ملی نخست وزیر این رژیم قرار است هفته آینده برای گفت وگو با مقام های امریکا در خصوص «عادی سازی روابط با عربستان سعودی» و «نگرانی ها در مورد برنامه هسته ای ایران» به واشنگتن سفر کنند. به نوشته اکسیوس قرار است این دو مقام ارشد اسراییلی اواخر هفته آینده به واشنگتن بروند و در این سفر با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رییس جمهور امریکا و تعدادی از مقام های ارشد امریکایی دیدار و گفت وگو کنند. با این حال به نوشته اکسیوس و به نقل از یک مقام دفتر نخست وزیری اسراییل تاریخ این سفر هنوز قطعی نشده است