آرشیو پنجشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۵۴۹۲
حادثه
۱۱
زیر پوست شهر

پنجشنبه شب های پر سرقت

وقتی سارقان حرفه ای به چند خانه در محله ای در غرب پایتخت دستبرد زدند، همسایه ها دور هم جمع شدند و برای دستگیری دزدان نقشه کشیدند. نقشه ای که به دستگیری اعضای یک باند مخوف منجر شد.

همه چیز از زمانی شروع شد که سارقان به چند خانه در محله ای در غرب تهران دستبرد زدند. با شکایت مالباخته ها، تحقیقات پلیس برای بازداشت سارقان شروع شد. مهم ترین سرنخ، تصاویر ضبط شده در دوربین های مداربسته بود. تصاویر نشان می داد که سارقان، 3مرد جوان هستند. آنها صورت شان را با ماسک پوشانده، کلاه به سر می گذاشتند و درحالی که کوله پشتی همراهشان بود، با 2موتور راهی سرقت می شدند. آنها پلاک موتورشان را هم مخدوش می کردند و پس از تخریب در یا بالا رفتن از دیوار، وارد خانه ها شده و دست به سرقت می زدند. درحالی که تحقیقات برای دستگیری اعضای این باند ادامه داشت، همسایه ها دور هم جمع شدند و تصمیم گرفتند نقشه ای برای دستگیری دزدان بکشند. آنها که حدس می زدند سارقان باز هم برای سرقت به آنجا بیایند، یک دفتر تهیه کردند و در آن روز و ساعت سرقت ها را نوشتند. همه سرقت ها در پنجشنبه شب اتفاق افتاده بود. نکته مهم دیگر این بود که لباس سارقان در همه سرقت ها یکسان بود، این یعنی آنها برای اجرای نقشه سرقت، لباس مخصوص داشتند. وقتی تحقیقات جامع همسایه ها انجام شد، آنها پنجشنبه هر هفته با تاریک شدن هوا در کوچه های اطراف کشیک می دادند تا شاید سارقان را ببینند. حتی چند نفر چراغ خانه های شان را خاموش می کردند تا سارقان تصور کنند که کسی در خانه نیست. پلیس بازی همسایه ها نتیجه داد و پنجشنبه شب هفته گذشته 3نفر که سوار بر 2موتور بودند مقابل ساختمانی در یکی از کوچه ها توقف کردند. آنها همان لباس همیشگی را به تن داشتند و کوله پشتی همراه شان بود. شکی وجود نداشت که آنها همان سارقان تحت تعقیب هستند. همسایه ها، دزدان را زیر نظر گرفتند و حتی یک نفر، مخفیانه از سارقی که در حال تخریب قفل بود و دیگری که از دیوار بالا می رفت، عکس گرفت تا مدرک تهیه کند. لحظاتی بعد همسایه ها که مطمئن شده بودند دزدان را شناسایی کرده اند، برای دستگیری آنها وارد عمل شدند.

دزدان برای فرار از مخمصه، مردم را با چاقو تهدید به قتل کردند و با این حال آنها به سمت دزدان حمله کرده و درنهایت سرکرده باند را دستگیر کردند و موضوع را به پلیس اطلاع دادند. با حضور ماموران در محل مشخص شد که مرد دستگیرشده یک مجرم حرفه ای و سارق تحت تعقیب است. در بازرسی از کوله پشتی او پول نقد، دلار، طلا و سکه کشف و وی بازداشت شد. از سوی دیگر با انتقال متهم به اداره پلیس و تحقیقات انجام شده اسرار سرقت های دیگر از سوی این گروه فاش و مشخص شد که این مرد و همدستانش به چندین خانه در مناطق مختلف پایتخت دستبرد زده اند. در ادامه اعضای دیگر این گروه بازداشت شدند و به دستور قاضی اکبری، بازپرس شعبه اول دادسرای ناحیه34 تهران برای انجام تحقیقات بیشتر در اختیار پلیس آگاهی قرار گرفتند.

همدستی با خواهر و نامزد

سهیل سرکرده باند سارقان است. او چندین سابقه سرقت در پرونده اش دارد و آخرین بار بهمن سال گذشته از زندان آزاد شده است. 2نفر از همدستان او در این باند نامزد و خواهرش هستند.

نقشه سرقت ها را پس از آزادی از زندان کشیدی؟

نه، زمانی که زندانی بودم کشیدم. در آخرین روزهای محکومیتم با 2نفر از همبندی هایم قرار گذاشتیم پس از آزادی، دست به سرقت بزنیم.

به چه جرمی در زندان بودی؟

سرقت. من به رد مال محکوم شده بودم. در پرونده قبلی ام باید مبلغ زیادی به مالباخته ها می دادم. به همین دلیل فقط به پول فکر می کردم تا مشکلم حل شود.

چرا پنجشنبه شب ها را برای سرقت انتخاب کرده بودید؟

چون معمولا مردم به مهمانی می روند و خانه شان خالی است.

ماجرای لباس یکدستی که در سرقت ها می پوشیدید چه بود؟

من روی فرم حساس بودم! می گفتم موقع کار همه باید از یک فرم استفاده کنیم تا لو نرویم اما اشتباه می کردم.

ظاهرا 2زن هم با باند شما همکاری می کردند؟

بله، نامزدم و خواهرم هستند. آنها نقشی در سرقت نداشتند، فقط طلا و سکه های مسروقه را می فروختند و سهم شان را می گرفتند. البته خبر داشتند که من سارق و سرکرده باند هستم.