آرشیو پنج‌شنبه ۴ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۵۷۳۷
بازار نفت
۱۴

خبر

نمایش قدرت صنعت نفت ایران همگام با رونق دیپلماسی انرژی

شانا : بیست وهفتمین نمایشگاه بین المللی نفت ایران، آوردگاه نمایش قدرت صنعت نفت کشور با حضور یک هزار و 500 شرکت ایرانی بود که حالا می توانند بیش از 80 درصد از نیاز این صنعت را با تکیه بر توان داخلی تامین کنند؛ از سویی این نمایشگاه با افزایش چهار برابری حضور شرکت های ایرانی رونق دیپلماسی وزارت نفت در دولت سیزدهم را نشان داد.

صنعت نفت برای ایران بزرگ ترین صنعت و مزیت اقتصادی است. این صنعت در کنار بالاترین ارزآوری برای اقتصاد کشور، همچنین با توجه به تامین انرژی موردنیاز دیگر بخش ها و صنایع، ایجاد بزرگ ترین بازار ساخت داخل برای اجرای پروژه های نفت و گاز و استفاده 80 درصدی از توان پیمانکاران داخلی، پیشران اقتصاد کشور نیز هست؛ از این رو بر گزاری هر ساله نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی که البته بزرگ ترین رویداد نمایشگاهی کشور نیز به شمار می آید، فرصتی است تا بخش های فعال در این صنعت توان خود را در عرصه های داخلی و بین المللی به نمایش بگذارند.

از سوی دیگر، با توجه به ابعاد گسترده این نمایشگاه در عرصه بین المللی، شرکت های بزرگی خواستار حضور در آن هستند، اگرچه در سال های گذشته به دلیل تحریم ها، تعداد شرکت های خارجی در نمایشگاه نفت تهران کاهش یافته بود، اما امسال و در بیست وهفتمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی که از 27 تا 30 اردیبهشت ماه برگزار شد، حضور شرکت های خارجی افزایش چهار برابری را تجربه کرد تا نشان دهنده دیپلماسی موفق انرژی وزارت نفت در دولت سیزدهم باشد. این نمایشگاه در مساحت حدودی 42 هزار مترمربع در قالب 20سالن نمایشگاهی به مساحت 36 هزار مترمربع و 6 هزار مترمربع فضای باز برگزار شد. بیست وهفتمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی همچنین از بیش از هزار و 700 شرکت شامل هزار و 500 شرکت داخلی و 200 شرکت خارجی و نمایندگان شرکت های خارجی از 13کشور جهان میزبانی کرد که نسبت به نمایشگاه دوره پیش، با افزایش چهار برابری حضور شرکت های خارجی و 35 درصدی شرکت های ایرانی همراه بود.

تبادل 10 سند همکاری بین ایران و روسیه در نمایشگاه بیست و هفتم

آن طور که جواد اوجی، وزیر نفت ایران اعلام کرده است، روزانه حدود 30 هزار بازدیدکننده از این رویداد صنعتی بزرگ کشور، منطقه و جهان بازدید کردند. وزیر نفت با تاکید بر شعار نمایشگاه امسال «تولید فناورانه و مصرف بهینه» گفت که در دولت سیزدهم بیش از 5 میلیارد دلار قرارداد و بیش از 40 میلیارد دلار تفاهم نامه با شرکت های توانمند خارجی در حوزه توسعه میدان های نفت و گاز امضا شده است. در همین مدت نمایشگاه هم بیش از 170 تفاهم نامه و قرارداد بین شرکت های داخلی و خارجی امضا شد که از این تعداد، 10 سند همکاری (قرارداد، تفاهم نامه و توافق نامه) بین ایران و روسیه در حاشیه نمایشگاه و در جریان سفر الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه و هیات همراه به تهران به امضا رسید.

امضای 516 میلیون دلار سند همکاری برای توسعه اقتصاد دانش بنیان صنعت نفت

بخشی از شعار بیست وهفتمین نمایشگاه بین المللی نفت به تولید فناورانه مربوط بود. در این زمینه، امضای توافق نامه ها و قراردادهای توسعه اقتصاد دانش بنیان در صنعت نفت بین معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و شرکت ملی نفت ایران و فعالان صنعت نفت در مجموع به ارزش 516 میلیون دلار امضا شد. از سویی برای بحث تقاضامحوری، 544قلم از اقلام موردنیاز صنعت نفت از طریق سامانه های اینترنتی مستقر در نمایشگاه در دسترس شرکت های دانش بنیان قرار گرفت. وزیر نفت با اعلام اینکه در این نمایشگاه دو سالن به شرکت های توانمند دانش بنیان اختصاص داده شد، افزود: اتفاق خوب نمایشگاه امسال این بود که نیازهای صنعت نفت در بالادست و پایین دست را به همه فعالان اعلام کردیم. بیشتر نیازهای ما وارداتی هستند و ارزبری بالایی دارند. بیش از 150 کالا که واردات داشتند، امروز در داخل تولید می شوند و با شرکت ها قراردادهای پنج ساله داریم و به زودی وارد بخش صادرات هم می شویم.

بهینه سازی مصرف انرژی

نشست های متعددی در نمایشگاه بیست وهفتم در موضوع بهینه سازی مصرف انرژی نیز برگزار شد؛ بر گزاری نشست فرصت های سرمایه گذاری در شرکت ملی گاز ایران در زنجیره ارزش با تمرکز بر هوشمندسازی، بهینه سازی و ذخیره سازی، رویداد تخصصی نوآوری اجتماعی، رویکردی نو در بهینه سازی مصرف انرژی، نشست تخصصی بایدها و نبایدهای دوگانه سوز شدن خودروها، نشست فرهنگ سازی و اطلاع رسانی مصرف بهینه سوخت و... از جمله این نشست ها بود.

نیاز تاجیکستان به دانش فنی و توانمندی ایرانی ها در حوزه نفت و گاز

شانا : سفیر جمهوری تاجیکستان گفت: تاجیکستان هم اکنون به همکاری در زمینه تربیت نیروی انسانی ماهر، تبادل تجربه در زمینه بالادست و پایین دستی صنعت نفت و خدمات آزمایشگاهی نیاز دارد. نظام الدین زاهدی در نشست مشترک مدیران پژوهشگاه صنعت نفت و مدیران معاونت امور بین الملل وزارت نفت با سفیران کشورهای مستقل همسود (سی آی اس) در پژوهشگاه صنعت نفت با بیان اینکه توانمندی های صنعت نفت ایران سبب افتخار مردم این کشور است، گفت: این صنعت با وجود آنکه بیش از 40 سال است که در حال مبارزه با تحریم های ظالمانه غرب است، اما همه تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده است.

وی افزود: در سال های اخیر صنعت نفت ایران به دستاوردهایی مطلوب رسیده است، تاجیکستان هم اکنون به همکاری در زمینه تربیت سرمایه انسانی ماهر، تبادل تجربه در زمینه بالادست و پایین دست صنعت نفت و خدمات آزمایشگاهی نیاز دارد. پژوهشگاه صنعت نفت ایران به عنوان قطب پژوهشی این صنعت می تواند به عنوان قطب اصلی پژوهش با مراکز علمی و نفتی ما همکاری داشته باشد. براساس این گزارش، در نشست مشترک مدیران پژوهشگاه صنعت نفت و مدیران معاونت امور بین الملل وزارت نفت با سفیران کشورهای مستقل همسود، وابسته اقتصادی سفارت ارمنستان نیز با اشاره به همکاری مناسب دو کشور در زمینه تهاتر انرژی و برق و تمدید و قرارداد صادرات گاز به این کشور گفت: هم اکنون بیشترین سهم از بازار پتروشیمی ارمنستان متعلق به تاجران ایرانی است. وی ادامه داد: هم اکنون 90 درصد قیر مصرفی در ارمنستان از ایران تامین می شود و ظرفیت های لازم برای افزایش صادرات این محصول به کشور ما وجود دارد. وابسته اقتصادی سفارت ارمنستان با اشاره به ایجاد و آغاز فعالیت مرکز تجاری ایران در ارمنستان طی آینده نزدیک گفت: 2 هزار متر مربع از این مرکز به صنعت پتروشیمی ایران اختصاص دارد و ارمنستان برای ساخت پالایشگاه نفت به توان شرکت ها و پیمانکاران ایرانی نیاز دارد.

بررسی امکان تشکیل اتحادیه مشترک ایران، روسیه و کشورهای مستقل همسود

شانا : رئیس پژوهشگاه صنعت نفت گفت: ایجاد اتحادیه مشترک ایران، روسیه و اعضای اتحادیه کشورهای مستقل همسود در حوزه نفت و گاز می تواند چارچوبی مناسب برای ادامه همکاری ها باشد. عظیم کلانتری اصل در نشست مشترک مدیران پژوهشگاه صنعت نفت و مدیران معاونت امور بین الملل وزارت نفت با سفیران کشورهای مستقل همسود (CIS) در پژوهشگاه صنعت نفت گفت: این مرکز با قدمتی 60 ساله هم اکنون بزرگ ترین مرکز پژوهشی نفتی در منطقه خاورمیانه است.

وی با بیان اینکه هم اکنون هزار و 500 نیروی این مرکز علمی روی پروژه های فنی صنعت نفت کشور کار می کنند، اظهار کرد: گستره فعالیت های این مرکز علمی در صنعت نفت در حوزه هایی همچون اکتشاف، تولید نفت و گاز، پالایش نفت و گاز، پتروشیمی، محیط زیست و. . . است و این مرکز آمادگی دارد تا دوره های آموزشی کاربردی تخصصی در حوزه نفت و گاز و خدمات آزمایشگاهی را به مراکز علمی و شرکت های نفتی و گازی کشورهای مستقل همسود ارائه کند.کلانتری اصل اظهار کرد: از گذشته تاکنون سابقه همکاری با کشورهای مختلف در کارنامه این مرکز علمی بوده است، بنابراین ما به خوبی می توانیم هسمو با راهبردهای وزارت نفت با اعضای اتحادیه کشورهای مستقل هسمود همکاری خود را توسعه دهیم.