آرشیو پنجشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۶۴۹۶
سیاسی
۲

خبر

برخورد قاطع با عاملان شهادت مرزبانان کشور

احمد وحیدی، وزیر کشور دیروز در جمع خبرنگاران درباره وضعیت پیگیری شهادت پنج مرزبان کشور و شرایط مرزهای جنوب شرقی، عنوان کرد: این اقدامی جنایتکارانه بوده که حتما برخورد جدی و قاطع با عاملان و حامیان و مشوقان آن صورت خواهد گرفت.

حمله تروریستی ناجوانمردانه اشرار و معاندان شامگاه30 اردیبهشت ماه و تلاش آنها برای ورود به کشور با مقاومت مرزبانان دلیر و غیرتمند برجک مرزبانی روبه رو شد که در این درگیری متاسفانه پنج نفر از مرزبانان عزیز ایران اسلامی به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

وزیر کشور درباره ملاقات اخیر خود با وزیر امنیت ویتنام، گفت: ملاقات با وزیر امنیت درباره تعاملات دوجانبه میان ایران و ویتنام بود. نکات مشترکی میان دو کشور در سطح روابط بین الملل و سیاست های مختلف وجود دارد و با توجه به روابط خوب موجود در پی هم افزایی آنها هستیم.

وی افزود: در مقاطع مختلف مواضع نسبتا مشترکی در مسائل گوناگون از سوی این کشور در حمایت از مواضع ایران ابراز شده و متقابلا ایران هم از مواضع ویتنام حمایت کرده است، بنابراین در این میان توسعه روابط مدنظر بوده است که در این رابطه یک تفاهم نامه امنیتی نیز میان دو کشور برقرار شد.

جوانان لبنانی در کمین متجاوزان صهیونیست لحظه شماری می کنند

سردار سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه دیروز چهارشنبه مراسم گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر، دومین گردهمایی فرماندهان گردان های رزمی و تخصصی دفاع مقدس سپاه و تجلیل از 700 فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس و خانواده های 23 فرمانده شهید که در مجتمع 5 آذر برگزار شد، گفت: امروز سالروز یک رخداد عظیم در تاریخ کشورمان پس از انقلاب اسلامی است.

وی ادامه داد: برای آزادسازی خرمشهر رزمندگان بزرگی به شهادت رسیدند که یادشان همواره با افتخار و احترام گرامی داشته می شود، نمونه این شهیدان، حاج احمد کاظمی است که صدای او در هنگامه آزادسازی خرمشهر ماندگار شده یا سردار دست از بدن جدا، حسین خرازی و شهید سپهبد پاسدار قهرمان، مرد عرصه های شکست دادن قدرت های به ظاهر بزرگ، قاسم سلیمانی از جمله کسانی هستند که نام شان با آزادسازی خرمشهر ماندگار مانده است. سلامی با بیان این که سیمای امروزی شما جوانانی هستند که عطر جهاد را گرفته اند و در آرزوی مقابله با سپاه کفرند، گفت: هم شهادت هنوز جاری است و هم جهاد. در یمن می جنگند و می گویند ما با تکیه بر مجاهدان این سرزمین ایستاده ایم. جوانان لبنانی در کمین متجاوزان صهیونیستی لحظه شماری می کنند. این روحیه جوانان ما را با طراوت کرده است. فرمانده کل سپاه در ادامه بیان کرد: امروز افسردگی صهیونیست ها، ناکامی آمریکایی ها و پژمردگی متحدان آنها را می بینید اما شما فرماندهان یک تاریخ زنده ساخته اید و کار شما و تاثیرش ابدی بود. شما رزمندگان، خطوط را می شکستید و مانعی شما را نگه نمی داشت. در حقیقت شما ملت ایران را آزاد می کردید و در کنار ولی امر مسلمین ماندید و کار افراد سست عنصر که میدان را خالی می کردند، جبران کردید.

رونمایی از سامانه های پهپادی و موشکی جدید در آینده نزدیک

امیر علیرضا الهامی، جانشین نیروی پدافند هوایی ارتش در جمع فرماندهان مناطق و گروه های پدافندی این نیرو با بیان این که سوم خرداد یادآور مقاومت، عزت و جانفشانی فرزندان این زمین است، بیان کرد: سوم خرداد نماد وحدت نیروهای مسلح در دفاع از تمامیت ارضی کشورمان است. جانشین نیروی پدافند هوایی ارتش، گفت: پدافند هوایی با اقتدار و صلابت روزافزونی که در راستای دفاع از منافع ملی کشورمان نشان داده، یقینا معادلات دشمن را در طرح ریزی و اجرای نقشه های شوم برهم زده است. الهامی با اشاره به این که در آینده نزدیک شاهد رونمایی از انواع سامانه سلاح های راداری، موشکی و پهپادی توسط پدافند هوایی ارتش خواهیم بود، افزود: به همت و تلاش های شبانه روزی متخصصان فنی در علوم پدافندی، گام های مثبت و سازنده ای در زمینه ارتقای سامانه سلاح های بازدارنده برداشته شده که توان دفاعی و قدرت بازدارندگی کشورمان را بیش از پیش تقویت می کند.

واکنش وزیر دفاع به شایعه تولید مشترک ناو با روسیه

امیر آشتیانی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حاشیه جلسه هیات دولت در واکنش به شایعه تولید مشترک ناو با روسیه گفت: برخی خبرها پایه و اساس ندارد. ما ارتباط مان با روسیه مانند سایر کشورها راهبردی است و در بخش های مختلف تجهیزات و تسلیحات همکاری داریم. وزیر دفاع تاکید کرد: ما خودمان تولیدکننده هواپیما و ناوشکن هستیم اما ممکن است از دانش آنها برای برخی مشکلاتی که در روند تحقیقات باشد، استفاده کنیم. کما این که در بخش های مختلف، هرکجا که مجموعه کشور و بخش خصوصی و نیروهای مسلح در گلوگاه ها مشکلی داشته باشند، قطعا از کمک دیگر کشورها استفاده می کنند. آشتیانی همچنین درخصوص درگیری اخیر در مرز شرق کشور بیان کرد: امنیت شرق کشور تامین شده است، همه کشورها در مناطق مرزی خود دچار همچنین ناامنی هایی هستند و این طبیعی است، از طرفی بالاخره ما مرزهای طولانی داریم و عدم ثبات در آن طرف مرز وجود دارد. وی تاکید کرد: قطعا مرزبانان ما در مذاکراتی که انجام می دهند پیش بینی های لازم را می کنند و ما هم در تجهیز نیروهای مسلح به آخرین ابزار و سلاح هایی که به مرزبانان در تامین امنیت کمک می کند، وظیفه خود را انجام می دهیم و نگرانی خاصی نیست. وزیر دفاع با اشاره به موفقیت ناوگروه 86 ارتش در انجام ماموریت خود گفت: ماموریت نیروی دریایی راهبردی، حضور ناوشکن ها و شناورهایش در چنین ماموریت هایی است و صنعت دفاعی نیز ناوشکن ها و سامانه های سطحی و زیرسطحی را تولید می کند که قابلیت های بیشتری دارد و این ماموریت ها ادامه پیدا خواهد کرد.