آرشیو پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۲۳۳۱۵
اخبار کشور
۱۱

بهادری جهرمی در حاشیه برگزاری جلسه هیئت دولت: منتظر موافقت مکتوب مجلس برای واردات خودروهای کارکرده هستیم

سخنگوی دولت گفت: منتظر هستیم تا نظر رئیس مجلس مبنی بر عدم مغایرت آئین نامه دولت برای واردات خودروهای کارکرده به صورت مکتوب به دولت ابلاغ شود.

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت ظهر دیروز (چهارشنبه 10 خرداد ماه) در حاشیه برگزاری جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره اظهارات اخیر رئیس مجلس مبنی بر اینکه منعی برای واردات خودروهای کارکرده وجود ندارد و دولت می تواند در این زمینه اقدام کند، گفت: از رئیس مجلس برای تغییر نظر در این باره تشکر می کنم؛ دولت از این موضوع استقبال می کند. دولت سال گذشته آئین نامه ای برای واردات خودروهای کارکرده از مناطق آزاد به سرزمین های اصلی تصویب کرده بود.

وی بیان کرد: این آئین نامه 24 اسفند ماه توسط رئیس مجلس مغایر با قانون واردات خودرو تشخیص داده شد. به نظر می رسد با بررسی نهایی نظر مجلس نیز به موافقت و هم نظری با دیدگاه دولت منجر شده است.

وی افزود: در مرحله اول خودروهای کارکرده را وارد سرزمین اصلی می کنیم و همین رویه را برای سایر خودروها نیز آمادگی داریم که اجرا کنیم. منتظر هستیم تا نظر رئیس مجلس مبنی بر عدم مغایرت آئین نامه دولت به صورت مکتوب نیز ابلاغ شود.

بهادری جهرمی تصریح کرد: دولت استقبال می کند که در مرحله اول خودروهای کارکرده را از طریق همان آئین نامه مصوب وارد سرزمین اصلی کنیم و در مرحله بعد، همین رویه را برای سایر خودروها داشته باشیم.

وی اظهار کرد: دلیل اینکه دولت لایحه دو فوریتی برای واردات خودروی کارکرده ارسال کرد، نامه 2412 رئیس مجلس بود که اعلام کرده بود هرگونه واردات خودرو باید با رعایت همه مفاد قانون واردات باشد که در یکی از بندهای آن آمده که واردات حتما باید منجر به انتقال فناوری شود اما طبیعتا در واردات خودروی دست دوم انتقال فناوری نخواهیم داشت.

سخنگوی دولت افزود: در بند دیگری آمده است که باید صلاحیت فنی و حرفه ای واردکنندگان احراز شود. این در حالی است که می خواهیم واردات دست دوم به صورت فردی انجام شود یعنی هر شهروندی بتواند در چارچوبی که مقرر شده واردات کند و دیگر بحث احراز صلاحیت فنی و حرفه ای نباشد.

بهادری جهرمی بیان کرد: طبیعتا باید بپذیرند که چنین قواعدی برای واردات خودروی دست دوم مدنظر نباشد. منتظر هستیم که این موضوع به صورت مکتوب از سوی مجلس اعلام شود و حتما دولت از این موضوع استقبال جدی خواهد کرد.

شناسایی خانه های خالی برای اخذ مالیات و برخورد با مشاوران املاک متخلف

بهادری جهرمی در پاسخ به سوال دیگری درباره اقدامات دولت در راستای کنترل بازار مسکن عنوان کرد: از طرحی که در دستور کار مجلس شورای اسلامی است استقبال می کنیم. فعلا در چارچوب اختیارات دستگاه های اجرایی سعی کردیم سقف افزایش اجاره بها را مقداری کنترل کنیم. قطعا نهایی شدن طرحی که در مجلس است بسیار کمک خواهد کرد. همچنین دولت لایحه ای برای اخذ مالیات از معاملات مکرر مسکن ارائه کرد که با سوداگری در بازار مسکن مقابله می کند.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه در چارچوب قوانین موجود اقدامات در حال اجراست، تصریح کرد: در بحث مالیات بر خانه های خالی، شناسایی و عرضه این خانه ها ادامه دارد و در ایام اخیر حدود 50 هزار خانه خالی جدید فقط در تهران شناسایی و به سازمان مالیاتی معرفی شد. دولت به صورت مستمر شناسایی خانه های خالی و معرفی آنها به سازمان امور مالیاتی را ادامه می دهد.

وی ادامه داد: بخش دیگر نظارت بر بنگاه ها و مشاوران املاک هست. اولا بخشی از آنها فاقد مجوز قانونی بودند که به آنها اعلام شد که فرصت دارند ظرف دو هفته مجوز بگیرند در غیر این صورت از فعالیت آنها جلوگیری می شود.

بهادری جهرمی یادآور شد: بخشی دیگری که واجد مجوز بودند تخلفاتی داشتند و تعرفه های کارگزاری بالاتری از تعرفه قانونی اخذ می کردند. در راستای رسیدگی به این موارد، نظارت ادامه دارد. روز گذشته با 18 مرکز مشاوره املاک در پرند برخورد شد و پلمب شدند. همچنین در هفته گذشته در پردیس حدود 25 مرکز مشاوره املاک پلمپ شدند.

وی بیان کرد: امید است مجموعه این اقداماتی که در چارچوب قوانین موجود صورت می گیرد در کوتاه مدت مقداری موثر باشد. البته حتما ساخت مسکن در بلندمدت نیز از برنامه های دولت برای کنترل بازار است.

مشکلات مان با افغانستان را بر اساس گفت وگو حل و فصل خواهیم کرد

احمد وحیدی وزیر کشور نیز در جمع خبرنگاران درخصوص آخرین وضعیت امنیت مرزهای کشور در استان سیستان و بلوچستان گفت: اوضاع منطقه کاملا آرام و امنیت در مرزهای ما برقرار است.

وی بیان کرد: بر اساس اشتباهی که مرزبانان افغانستانی داشتند، تیراندازی مرزی اتفاق افتاد. یک شهید داشتیم و از طرف افغانستانی ها هم تعدادی کشته شدند.

وزیر کشور اظهار کرد: مسئله مرزها کاملا با دقت و تدبیر از طرف جمهوری اسلامی و ورود به موقع طالبان حل شد اما اکنون مشکلی نداریم. متاسفانه در چند نوبت از این اتفاقات داشتیم.

وحیدی عنوان کرد: به عنوان مسئولان جمهوری اسلامی ایران به طالبان توصیه می کنیم که دقت کرده و مرزبانان خود را توجیه کنند تا این درگیری های مرزی بار دیگر اتفاق نیفتد.

وزیر کشور در پاسخ به سوالی درباره اظهارات و مواضع مقامات طالبان علیه ایران و واکنش مقامات ایرانی به این مواضع گفت: بعضی افراد غیرمسئول یا کسانی که رده مسئولیتی بالایی ندارند حرف های بی جا و غیرمنطقی زده اند؛ اما بر اساس گزارش هایی که به ما رسیده این افراد برکنار شده اند.

وی یادآور شد: ما با حاکمان افغانستان در تعامل قرار داریم و اگر هر مشکلی داشته باشیم بر اساس گفت وگو آن را حل و فصل خواهیم کرد.

یارانه کالابرگ الکترونیکی از 400 به 480 هزار تومان افزایش می یابد

صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در حاشیه برگزاری جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: همان طور که می دانید قانون گذار در سال 1401 تکلیفی را مبنی بر این اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی مشخص کرده بود؛ اما متاسفانه به دلیل عدم وجود زیرساخت ها در ابتدای طرح امکان عملیاتی شدن و اجرایی شدن آن فراهم نبود.

وی افزود: با دستور و تاکیدات ریاست جمهوری کشورمان، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، متولی ساماندهی و اجرای طرح کالا برگ الکترونیکی شد. در این راستا نرم افزارها و سخت افزارها مهیا شدند و طرح به صورت آزمایشی و نمونه ابتدا در چند شهرستان کوچک و سپس در استان هرمزگان و بعد از آن در 4 استان دیگر اجرایی شد.

مرتضوی بیان کرد: در نهایت اسفندماه سال گذشته به صورت ملی اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در سراسر کشور آغاز اجرای این طرح صورت گرفت. مشمولان دریافت یارانه مختار بودند که یارانه خود را به صورت نقدی یا کالابرگ دریافت کنند اما این طرح با اقبال عمومی مواجه نشد، بنابراین برای سال 1402 رویه جدیدی مدنظر قرار گرفت.

وزیر کار عنوان کرد: به دولت اجازه داده شده تا برای مدیریت بازار و کمک به معیشت مردم طرح کالابرگ الکترونیکی را مجددا اجرا کند. در این راستا مشوق هایی را ایجاد کردیم و در گام اول یارانه دهک های کم برخوردار جامعه 20 درصد افزایش پیدا کرد. بنابراین کسانی که یارانه آنها 400 هزار تومان دریافت نقدی باشد، در صورتی که از کالابرگ الکترونیکی استفاده کنند این عدد به 480 هزار تومان ارتقا می یابد.

وی متذکر شد: البته شرط لازم برای برخورداری از این امتیاز این است که کسانی که مشمول یارانه هستند تا 70 درصد از یارانه شان را کالا خریداری کنند که شامل کالاهایی از جمله لبنیات به میزان 3 کیلوگرم در ماه پنیر 400 گرم، تخم مرغ یک کیلوگرم، گوشت مرغ 2 کیلوگرم، روغن مایع 810 گرم، ماکارونی 700 گرم، برنج ایرانی 2 کیلوگرم، ماست پرچرب 2.5 کیلوگرم، قندوشکر 500 گرم، حبوبات 1 کیلو و 200 گرم و گوشت منجمد گوساله هم 1 کیلوگرم در ماه خواهد بود.

مرتضوی با تاکید بر اینکه این طرح کاملا اختیاری است، گفت: افراد می توانند از طریق سامانه ملی اعتبار یارانه بگیران تقریبا یک ماه زودتر از زمان سررسید واریز یارانه به حساب خود، از این فرصت استفاده کنند. در اجرای این طرح از بین سه دهک کم درآمد جامعه، در مرحله اول، اشخاص تحت پوشش کمیته امداد، اشخاص تحت پوشش سازمان بهزیستی و در فرصت مناسب تا پایان خرداد کل سه دهک کم درآمد تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

میزان سهمیه های بنزین تغییری نمی کند

جواد اوجی وزیر نفت نیز در جمع خبرنگاران درخصوص تعاملات ایران و ترکمنستان در حوزه انرژی گفت: ترکمنستان چهارمین قطب گازی جهان است و دولت سیزدهم از زمان آغاز فعالیت خود موضوع تسویه بدهی مربوط به واردات گاز از ترکمنستان در دوره های قبل را در دستور کار و اولویت پیگیری قرار داده است که خوشبختانه با تدابیر اندیشیده شده، در این مدت 20 ماهه سه قسط از مطالبات طرف ترکمن را به صورت کامل پرداخت و اصل بدهی تسویه شده است.

وی درخصوص انعقاد قراردادهای نفتی با عمان اظهار کرد: شاید بیش از بیست سال است که قراردادهای نفتی با کشور عمان مورد بحث و مذاکره قرار دارد. همان طور که می دانید میدان نفتی هنگام با کشور عمان مشترک است، در این باره توافق کردیم این میدان به صورت یکپارچه در یک کمیته مشترک تخصصی مورد اکتشاف و توسعه پیگیری کنیم. در این راستا ابتدا مطالعات را آغاز می کنیم و سپس به سمت توسعه این میدان می رویم.

وزیر نفت بار دیگر شایعه افزایش قیمت بنزین را تکذیب کرد و گفت: شایعات در این مورد زیاد است و عده ای می خواهند فکر و افکار مردم را به هم بریزند. اما همان طور که بارها اعلام شده است، دولت هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد. میزان سهمیه ها نیز تغییری نمی کند و مطابق گذشته خواهد بود.

استفاده از تولیدات دانش بنیان برای 40 درصد از تجهیزات پزشکی

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در جمع خبرنگاران درباره آخرین اقدامات برای جذب گردشگران سلامت گفت: به 220 مرکز مجوز دادیم که بتوانند به گردشگران سلامت خدمات ارائه دهند. در این راستا تقریبا همه استان ها را درگیر کردیم و بخش مجزایی برای این حوزه در نظر گرفتیم.

وی بیان کرد: بیمارستان حضرت مهدی که مدتی قبل توسط رئیس جمهور افتتاح شد از جمله پیشرفته ترین بیمارستان های کشور است که تحمل 9 ریشتر زلزله را دارد.

وزیر بهداشت همچنین درباره شرایط تولید تجهیزات پزشکی در کشور عنوان کرد: برای 40 درصد تجهیزات پزشکی در کشور از تولیدات دانش بنیان استفاده می شود. البته اخیرا خبر اشتباهی منتشر شد مبنی بر اینکه ده بیمارستان در اندونزی از سوی ایران تجهیز می شود،؛ این در حالی است که ایران هیچ قولی در این زمینه نداده است.

عین اللهی با اشاره به صادرات تجهیزات پزشکی به کشور اندونزی، تاکید کرد: این موضوع از افتخارات کشور است که به سطحی از توانایی رسیده که تجهیزات پزشکی صادر می کند.

مسائل آموزش و پرورش را باید با رویکرد جهادی حل کنیم

رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش نیز در حاشیه جلسه هیئت دولت، ضمن تبریک میلاد باسعادت امام رضا، گفت: از رئیس جمهور و نمایندگان مجلس برای اعتمادشان تشکر می کنم. موضوع آموزش و پرورش موضوع مهمی است و اگر جامعه مومن و با نشاط و ایران عزیز و قوی می خواهیم، باید به این حوزه توجه کنیم.

وی بیان کرد: مسائل آموزش و پرورش امروز جزو موضوعات ملی است و باید با رویکرد جهادی و کار هماهنگ و همه جانبه توسط همه دستگاه ها آنها را حل کنیم. به تعبیر رهبر معظم انقلاب عبور از گردنه های پیشرفت و دشوار بدون کمک حوزه آموزش و پرورش ممکن نیست.

صحرایی تاکید کرد: معلمان به عنوان معماران آینده ایران اصلی ترین سرمایه اجتماعی کشور هستند و من خود را نماینده رئیس جمهور در جمع معلمان می دانم. امید است با کمک آنها شان معلمان را بالاتر خواهیم برد.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: از امروز که در این جایگاه در خدمت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستم، علاوه بر مسائل جاری، موضوع هویت اسلامی- ایرانی را اصلی ترین وظیفه خود می دانم.

صحرایی عنوان کرد: بحث انقلاب و رسیدن به اهداف انقلاب مسیرش آموزش و پرورش و معلمان هستند و معلمان هستند که این کشور را به اهداف خود خواهند رساند.