آرشیو پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۵۴۹۸
سیاست
۲
رو در رو با سوژه

انقلابی بودن به فریاد بلندتر، مشت گره تر و چشم خشمناک تر نیست

سید حسن خمینی در دیدار اعضای ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(ره): نتیجه جمهوری اسلامی باید زندگی بهتر یکایک مردم باشد

سید حسن خمینی در دیدار اعضای ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(ره) تاکید کرد: ما «جمهوری اسلامی» هستیم و امارت اسلامی، خلافت اسلامی و حتی حکومت اسلامی نیستیم. نتیجه انقلاب جمهوری اسلامی است و اگر به این نتیجه توجه نکنید از بستر واقعی انقلاب خارج شده اید. همان طور که اگر کسی تصور کند با حذف دین، ارزش های دین، اخلاق دینی و معیارهای دینی می تواند جمهوری اسلامی داشته باشد، غلط است، همان اندازه اگر کسی فکر کند، می تواند بدون اقبال اکثریت و حضور جمهور جامعه اسم حکومت را «جمهوری» بگذارد، غلط است. البته امام در رابطه با اسلامی بودن هم قید بسیار مهمی داشتند؛ اسلام فقاهتی. اما فقهی که وامدار زمان و مکان است و در بستر زمان و مکان در او اجتهاد می شود و فقه متصلب، خشک و درجا زن نیست و قابلیت اجتهاد پویا دارد.

به گزارش خبرنگار روابط عمومی ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(ره)، حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی در دیدار با اعضای ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام، با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در سی و سومین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه «امام روح و جان جمهوری اسلامی است» و همچنین جمله دیگر ایشان در خصوص اینکه «این انقلاب بی نام خمینی در هیچ جای جهان شناخته شده نیست»، گفت: یکی از مقوله های پررنگ در ذهن و ضمیر همه ما بحث «انقلابی بودن» و «انقلابی ماندن» است. «انقلابی بودن» در سه حیطه و بستر مختلف قابل تفسیر است. اولین مورد در حیطه و بستر فردی است که ما یک فرد انقلابی باشیم. انقلابی بودن هرکدام از ما را به تنهایی فردی کند که بتوان به او گفت این آدم انقلابی است و سابقا بعضا از تعبیر «متعهد» برای او استفاده می کردند.

یادگار امام افزود: در بستر ملی، ثمره و نتیجه انقلاب «جمهوری اسلامی» است. در بستر و افق بین المللی نتیجه انقلابی بودن عبارت از «بیداری دینی» است و الزاما اسلامی هم نیست و ممکن است احیای تفکر دینی در میان غیرمسلمانان باشد. یعنی انقلابی بودن در افق بین المللی قرار است تفکر دینی را در جان های همه مردم احیا کند. البته نمی خواهیم بگوییم انقلابی بودن به این است که مردمان در دنیا دیندار شوند؛ این هم یک ملاک است، ولی اینکه دین به عرصه حیات بشر بازگردد و از حوزه فردی به حوزه جمعی برگردد. همه دنبال سعادت هستند، اما دینداران سعادت را در دنیایی می جویند که مخل به آخرت شان نباشد. این هدف بنیان تفکر شما را با کسی که یا به آخرت معتقد نیست یا اصلا کاری به آن ندارد، متفاوت می کند. وی تاکید کرد: پس نتیجه انقلابی بودن در افق ملی یعنی «جمهوری اسلامی» و بر آمدن نظامی که به فرموده رهبری معظم انقلاب امام جان او است. این جمهوری اسلامی همانی است که امام فرموده اند: «نه یک کلمه کم و نه یک کلمه بیش»؛ آن کلمه کم می تواند حذف جمهوریت یا اسلامیت باشد و کلمه بیش هم ممکن است هر قید دیگری را وارد آن کنند. امام جان جمهوری اسلامی است که این جمهوری اسلامی اول «جمهوری» است تعبیری که خود حضرت امام داشتند، این است که فرمودند: «مردم ایران که جان من فدای یکایک آنها باد.» یعنی مالک این کشور مردم هستند و اگر هم کسی چیزی از خودش بروز می دهد متعلق به مردم است و نتیجه این روند باید به زندگی بهتر یکایک مردم روستایی و شهر و زن و مرد بینجامد و آنها در تعیین سرنوشت خودشان دخیل هستند و نمی توانیم بخشی را از تعیین سرنوشت خارج کنیم؛ همه باید در این جمهوری اسلامی حضور داشته باشند.

سید حسن خمینی با اشاره به تعبیر رهبری مبنی بر اینکه «اگر انتخابات خدای ناکرده کمرنگ باشد کشور لطمات بسیار سنگینی می خورد»، اظهار داشت: ما «جمهوری اسلامی» هستیم و امارت اسلامی، خلافت اسلامی و حتی حکومت اسلامی نیستیم. نتیجه انقلاب جمهوری اسلامی است و اگر به این نتیجه توجه نکنید از بستر واقعی انقلاب خارج شده اید. همان طور که اگر کسی تصور کند با حذف دین، ارزش های دین، اخلاق دینی و معیارهای دینی می تواند جمهوری اسلامی داشته باشد، غلط است، همان اندازه اگر کسی فکر کند، می تواند بدون اقبال اکثریت و حضور جمهور جامعه اسم حکومت را «جمهوری» بگذارد، غلط است. البته امام در رابطه با اسلامی بودن هم قید بسیار مهمی داشتند؛ اسلام فقاهتی. اما فقهی که وامدار زمان و مکان است و در بستر زمان و مکان در او اجتهاد می شود و فقه متصلب، خشک و درجا زن نیست و قابلیت اجتهاد پویا دارد.

وی با بیان اینکه انقلابی بودن پنج مولفه دارد، تصریح کرد: یک اینکه انقلابی از دید ما کسی است که خداباور باشد و اگر در این بعد ضعف داشته باشد انقلابی نیست. کسی که خدا را دارد هیچ چیزی کم ندارد. دومین مولفه مهم انقلابی بودن این است که غیر خدا را موثر ندانیم. انقلابی واقعی کسی است که بگوید خدا و بس؛ آن وقت از دل این نفی استبداد بیرون می آید.

وی با بیان اینکه اگر ما بپذیریم هیچ کس جز خدا حق تعیین سرنوشت ما را ندارد تن به استبداد نمی دهیم، تصریح کرد: امریکا و روسیه غلط می کنند که سیاست ما را تعیین کنند. آوردن رضاشاه و رفتنش با دستور سفارت های خارجی بوده و روزی هم که شاه می خواهد برود باز هم به دستور آنهاست. اما استقلال سیاسی امروز ایران در تاریخ حداقل 200 ساله ایران بی نظیر است که اصلا خارجی به خودش اجازه نمی دهد که در سیاست های ما دخالت کند؛ خود مسوولان ما تصمیم می گیرند و عمل می کنند.

وی با بیان اینکه سومین مولفه «ایثار» است، تصریح کرد: انقلابی کسی است که ایثار کند. ابوی ما نقل می کرد که امام یک روز سخنرانی کردند و گفتند اگر کسی فکر می کند از او بهتر هست نباید بماند و مرحوم غفوری فرد فردا پیش نخست وزیر می رود و استعفا می دهد. انقلابی که خودش را ببیند، انقلابی نیست؛ دروغ می گوید! امام به ابوی ما در مورد پذیرش مسوولیت های دولتی می گوید کاری که زمین مانده را انجام بده؛ شانه از زیر بار مسوولیت برندار، اما لزومی هم ندارد همه جا باشی.

وی ادامه داد: اصلا انقلابی بدون ایثار انقلابی نیست؛ بلکه شبه انقلابی است. دوستانی که در دفاع مقدس بوده اند، رزمندگانی را دیده اند که پلاک شان را در می آوردند تا جنازه شان هم شناسایی نشود. لذا انقلابی یعنی کسی که دنبال مقام، شغل و پست نمی دود و رقابت در به دست آوردن منافع ندارد؛ والا واژه صحیحی را دزدیده است. انقلابی یعنی ایثارگر و از خودگذشته؛ کسی می تواند از خود نگذرد و انقلابی باشد؟!

وی در خصوص مولفه چهارم انقلابی بودن تاکید کرد: انقلابی گری منافات با عقلانیت ندارد. امام بعد از سقوط خرمشهر یک سخنرانی می کنند و می گویند خرمشهر آزاد شود. البته بلافاصله برای جلوگیری از هیجانات می گویند من نمی گویم سریع باشد، جنگ صفین هم 18 ماه طول کشید و دقیقا 18 ماه بعد خرمشهر آزاد شد. در جنگ صفین امیرالمومنین(ع) مظهر حق تام بود که در برابر معاویه قرار گرفته بود، اما این طور نبود که امیرالمومنین(ع) بگوید بی حساب بجنگید. عقلانیت باید در جوهره انقلابی بودن باشد و انقلابی کسی نیست که بی عقل باشد.

سید حسن خمینی یادآور شد: امام نگفته اند ما مامور به «هدف» نیستیم؛ بلکه گفته مامور به «نتیجه» نیستیم. اصلا وظیفه شما را هدفت تعیین می کند و بدون هدف وظیفه معنا ندارد. یعنی با تشخیص هدف وظیفه را می بینیم و عمل می کنیم. وظیفه بدون هدف وظیفه نیست. عقلانیت جوهره یک عمل انسانی است. عقلانیت یعنی ببینید کاری که می کنید باید منافعش از هزینه اش بیشتر باشد و راه بهتری نباشد. حتما انسان باید در مسیر زندگی به عقلانیت توجه کند.

وی با تاکید بر اینکه انقلابی بودن به فریاد بلندتر، مشت گره تر و چشم خشمناک تر نیست، گفت: انقلابی بودن به معنای احساسات کور نیست. انسان بی احساس نداریم، اما انقلابی بودن این نیست که انسان خودش را هر چه بیشتر با احساسات و هیجان نشان دهد. امام غیر از سیدالشهدا(ع) برای کمتر کسی گریه کردند. در این تعبیری که دشمنان دستاویز کرده اند که وقتی مردم برای امام جان می دادند، او گفت هیچ احساسی ندارم؛ این «هیچ» یعنی هر چه هست خداست و من کاره ای نیستم. امام تا آخر می گفتند اگر برای من کار می کنید نه دنیا را دارید و نه آخرت؛ اگر هم برای خدا کار می کنید، اجرش را از خدا بگیرید.