آرشیو سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۸۲۰۰
ایران اقتصادی
۷
تجارت

رئیس کل بانک مرکزی کشورمان از امکان دسترسی سریع ایران به 6٫7 میلیارد دلار از منابع ایران در صندوق بین المللی پول خبرداد

پیام های مثبت یک سفر برای بازار ارز

با وجود مقاومت دلالان و برجسته کردن برخی اخبار منفی از سوی رسانه های معاند، بازار ارز و طلا در یک هفته گذشته تحت تاثیر اخبار امیدبخش و مثبت تغییر جهت داده به طوری که درآستانه سقوط به کانال 49 هزارتومان و ازدست دادن مقاومت 50 هزارتومانی قرار گرفته است.

در هفته اخیر، درکنار تحولات مثبتی که درحوزه دیپلماسی و رفع برخی اختلافات با آژانس بین المللی انرژی اتمی صورت گرفته است، سفر رئیس کل بانک مرکزی به واشنگتن برای دیدار و گفت و گو با مسئولان صندوق بین المللی پول سیگنال قوی تخلیه حباب ارزی را به بازار ارز ایران مخابره کرده است. پیش از این نیز موضوع آزادسازی دارایی های بلوکه شده ایران در کره جنوبی و عراق ازسوی رسانه های خارجی منتشر شد که مجموع این تحولات مثبت موجب کاهش قابل توجه انتظارات تورمی در بازار ارز و طلا شده است. براساس اظهارات فعالان بازار، طی هفته اخیر فروشنده ها در بازار ارز افزایش قابل توجهی پیدا کرده اند و در سوی دیگر سکه خرید ارز نیز با هدف سرمایه گذاری متوقف شده است. رصد بازار ارز غیررسمی از ابتدای هفته گذشته تا کنون نشان می دهد درحالی که در روز شنبه هفته گذشته دلار غیررسمی در کانال 52 هزارتومان قرارداشت، درآخرین روز کاری گذشته به کف کانال 50 هزارتومان رسید. بازار روز شنبه به واسطه اینکه بین دو روز تعطیل قرار گرفته بود، معاملات کم حجم و کم رمقی را پشت سر گذاشت. قیمت دلار در این روز نیمه تعطیل همچنان در بازه 50 هزار و 200 تا 50 هزار و 700 تومان نوسان داشت. به گفته تحلیلگران هرچند دلار در کانال 50 هزارتومانی برای کاهش بیشتر از خود مقاومت نشان می دهد، اما به طور قطع با تداوم انتشار اخبار مثبت و عملیاتی شدن آنها این مقاومت نیز شکسته خواهد شد و برای یک بار دیگر دلار آزاد به زیر 50 هزارتومان خواهد رسید، موضوعی که دربسیاری از شاخص های اقتصاد ایران نیز اثر مثبت خواهد داشت.

احتمال برقراری رابطه با صرافی اماراتی

علاوه بر اخباری که طی روزهای گذشته از پایتخت ایالات متحده امریکا مخابره شد، آخرین موضوعی که می تواند ورود دلار به کانال 49 هزار تومانی را تسریع کند، گمانه زنی ها برای برقراری رابطه صرافی الانصاری امارات با ایران است.به عبارت دیگر، مهم ترین نکته بازار طی روزهای گذشته زمزمه های برقراری رابطه ای است که حدود پنج سال از قطع شدن آن می گذرد. در بازار گفته می شود صفحه رسمی صرافی الانصاری امارات از آغاز همکاری خودش با صرافی های ایرانی جهت تسهیل انتقال ارز پس از 5 سال توقف معامله خبر داده است.

بازار در طی معاملات روزهای گذشته به لحاظ فنی دو ویژگی داشته است. اولین ویژگی این بود که قیمت ها در بازار نسبت به یک کف ثابت بالا می رود و سقف می زند که این سقف ها هر روز کوتاه تر می شود. این سقف ها حکایت از یک مثلث در چارت فنی ها دارد. سقف های کوتاه نشان می دهد، نرخ بیشتر ظرفیت کاهش و نه افزایش دارد.

ویژگی دوم بازار این است که وضعیت اجاره ای دارد. در معاملات شنبه نرخ نقدی بازار بالای فردایی بود که به خودی خود نشان می دهد که حجم فروش فردایی در بازار بیشتر است. این موضوع نیز می تواند در نهایت به کاهش قیمت ارز در روزهای آینده منجر شود. بازار اجاره ای زمانی رخ می دهد که معاملات فردایی سهم بیشتری از معاملات نقد داشته باشد. در این وضعیت اگر میل معاملات فردایی به سمت کاهش باشد یا کمتر از نرخ نقد معامله انجام شود، معامله گران انتظار کاهش قیمت در روزهای آینده را دارند.

در بازار طلا هم تکنیکال کاران طلای آب شده معتقدند، دو روز است قیمت مثقال طلای آب شده بالای کف معامله می شود و از آنجایی که بین میانگین متحرک قیمت میان مدت با کوتاه مدت فاصله افتاده است، به واسطه آن قیمت طلای آب شده می تواند افزایش پیدا کند و به سمت قیمت میانگین متحرک میان مدت حرکت کند تا فاصله بین شان کم شود. در بازار سکه هم گفته می شود، قیمت حمایت 29 میلیون و 600 هزارتومان را سر راه دارد و با از دست رفتن این مرز، حمایت بعدی کف 29 میلیون است که در صورت از دست رفتن این سطح، سکه با فشار فروش می تواند تا مرز 27 میلیون پایین بیاید.

امکان دسترسی سریع ایران به 6.7 میلیارد دلار از منابع ایران در صندوق بین المللی پول

همان طور که اشاره شد یکی از سیگنال های قوی به بازار ارز سخنان رئیس کل بانک مرکزی درباره دسترسی سریع به 6.7 میلیارد دلار از منابع موجود ایران در صندوق بین المللی پول بود. براساس گفته های محمدرضا فرزین در حاشیه دیدارهای خود با مقامات صندوق بین المللی پول در واشنگتن، در حال حاضر ایران دارای 4.8 میلیارد SDR حق برداشت ویژه (معادل 6.7 میلیارد دلار) است که از این منابع به منظور کمک به وضعیت اقتصادی موجود می تواند با کمترین تشریفات اداری و به سرعت از این قابلیت استفاده کند. صندوق بین المللی پول در مقاطع زمانی مختلف که اقتصاد جهانی با رکود مواجه می شود به منظور کمک به اعضای خود اقدام به خلق نقدینگی موسوم به (SDR Allocation) «حق برداشت ویژه» می کند تا کشورها با تکیه بر آن نقدینگی مورد نیاز خود را برای برون رفت از وضعیت رکود به دست آورند. به گفته رئیس کل بانک مرکزی، درهمین راستا تا پیش از سال 2021 در حساب ایران 1.4 میلیارد SDR (حق برداشت ویژه) وجود داشت که در ماه های پایانی آن سال در قالب طرح صندوق برای مقابله با رکود اقتصادی ناشی از کرونا 3.4 میلیارد SDR به موجودی قبلی اضافه شد لذا در حال حاضر ایران دارای 4.8 میلیارد SDR (حق برداشت ویژه) (معادل 6.7میلیارد دلار) است.

رد درخواست دسترسی صندوق بین المللی پول به داده های اقتصادی ایران

رئیس کل بانک مرکزی کشورمان با کریستالینا جورجیوا رئیس صندوق بین المللی پول درمحل این صندوق در واشنگتن دیدار و بر افزایش تعاملات با این نهاد مالی بین المللی با رعایت منافع ملی بالاخص در شرایط تحریم های غیرقانونی امریکا تاکید کرد.در این دیدار برخی از معاونین و مدیران ارشد صندوق بین المللی پول از جمله جیهاد آزور، مدیر بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق حضور داشتند. کریستالینا جورجیوا در این نشست که بعد از چند دهه اولین نشست رسمی صندوق بین المللی پول با ریاست کل بانک مرکزی ایران بود ضمن تبریک بابت انتصاب دکتر فرزین از ملاقات با ایشان ابراز خشنودی نموده و از تلاش های ایران به عنوان ریاست کرسی جمهوری اسلامی ایران در صندوق شامل کشورهای پاکستان، مراکش، الجزایر، تونس، لیبی، غنا و افغانستان در حمایت از اعضا تشکر کرد. وی همچنین تاکید کرد: این نشست شروع مجدد از سرگیری تعاملات بانک مرکزی ایران با صندوق بین المللی پول می باشد و می تواند به ارائه تصویری مثبت از اقتصاد ایران بینجامد. فرزین رئیس کل بانک مرکزی ایران نیز در این دیدار ضمن اشاره به جلسات سازنده با جیهاد آزور مدیر بخش خاورمیانه صندوق، از تقویت ارتباطات با این نهاد پس از یک دوره توقف، ابراز خشنودی کرد و اظهار داشت: در خصوص موضوع مشاوره ماده 4 صندوق و تهیه گزارشی از وضعیت اقتصادی و کارآمدی سیاست های پولی و مالی کشور، پس از انجام هماهنگی های داخلی به اطلاع مقامات صندوق رسانده خواهد شد. همچنین درخصوص ارائه داده های اقتصادی به صندوق به منظور تکمیل گزارش ماده 4 نیز این اطلاعات به طور منظم توسط بانک مرکزی ایران و مرکز آمار ایران منتشر می شود ولی درخصوص برخی از اطلاعات اقتصادی به دلیل تحریم های یکجانبه و غیرقانونی امریکا، طبقه بندی محرمانه وجود دارد که قابل دسترس نخواهد بود. رئیس کل بانک مرکزی در ادامه تاکید کرد: در سال 1401 با اعمال سیاست های پولی، اعتباری و ارزی موثر توسط بانک مرکزی میزان رشد نقدینگی کشور با کاهش 9 واحد درصدی نسبت به سال 1400 به محدوده 30 درصدی رسید.فرزین ابراز امیدواری کرد که با تداوم برنامه های اصلاح سیاست های تثبیت اقتصادی، کاهش قابل توجه تورم و قرار گرفتن در کانال 30 درصد در سال جاری تحقق یابد. رئیس کل بانک مرکزی کشورمان همچنین در ادامه به سیاست های موفق ایران در خصوص بازار کار و ایجاد فرصت های شغلی و کاهش نرخ بیکاری به حدود 9 درصد اشاره کردند.

بهبود شاخص های اقتصادی ایران به رغم تشدید تحریم های غیرقانونی امریکا

همچنین رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در دیدار «جیهاد آزور» مدیر بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین المللی پول با اشاره به بهبود شاخص های اقتصادی کشورمان در 2 سال گذشته به رغم تشدید تحریم های یکجانبه و غیرقانونی امریکا، خواستار حمایت این صندوق از برنامه های تقویت بانکداری بین الملل به منظور ارتقا و گسترش روابط اقتصادی و تبادلات تجاری با کشورهای مختلف شد. فرزین با اشاره به تحولات اقتصاد ایران در دو سال گذشته گفت: بخش واقعی اقتصاد ایران در دو سال گذشته با وجود تکانه های ناشی از کرونا، افزایش قیمت جهانی مواد غذایی و تشدید تحریم های یکجانبه و غیرقانونی امریکا توانست با احیای مجدد به رشد در بخش های مختلف ادامه دهد. وی با بیان اینکه اقتصاد ایران در 2 سال اخیر با نرخ های رشد مثبت به ترتیب 4.4 و 3.7 درصد تولید ناخالص داخلی در تمام بخش های اقتصادی روند رو به رشدی را طی کرده است، افزود: در سال 2022 - 2021 (1401) بخش نفت با رشد 10 درصد و بخش صنعت با رشد 4.8 درصدی از بالاترین نرخ رشد در بخش های اقتصادی ایران برخوردار بودند. همچنین در این سال نرخ رشد منفی تشکیل سرمایه ثابت پس از سال ها به نرخ رشد مثبت 5.9 درصد رسید که شامل رشد 15.9 درصد در حوزه ماشین آلات و 2.1 درصد در بخش ساختمان می شود. رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: در این دوره هزینه های مصرفی بخش خصوصی با 5 درصد رشد و هزینه های مصرفی بخش دولتی با نرخ رشد منفی 4.4 درصد مهم ترین اجزای رشدGDP را تشکیل دادند. فرزین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحولات بخش واقعی اقتصاد در دو سال اخیر گفت: این تحولات نشانگر بارقه های امید در بهبود اقتصاد ایران در بخش های واقعی است، اگر چه در بخش مالی با پدیده نااطمینانی و هراس در بازار و رشد نقدینگی روبه رو بودیم و نرخ های تورم در 3 سال پیاپی بالاتر از 40 درصد بود. وی با تبیین اقدامات انجام شده توسط بانک مرکزی برای مقابله با تورم و اجرای سیاست های تثبیت گفت: محور اصلی سیاست های بانک مرکزی در سال جاری اجرای سیاست های تثبیت در حوزه های پول، ارز و سیاست های مالی است. در این دیدار «جیهاد آزور» مدیر بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین المللی پول نیز با اشاره به تجربه موفق ایران در طرح تثبیت اقتصادی در شرایط سخت تحریمی و در مواجهه منطقه با ریسک های مهم جهانی از جمله افزایش قیمت مواد غذایی، بحران جنگ روسیه و اوکراین از تقویت همکاری های صندوق و ایران استقبال کرد و خواهان توسعه روابط همکاری با ایران در تمام حوزه های کاری صندوق از جمله توسعه کمک های فنی در موضوعات مالی شد.