جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « essences » در نشریات گروه « علوم انسانی »
-
نشریه اندیشه فلسفی، پیاپی 12 (پاییز 1402)، صص 271 -291
الهی دانان ادیان ابراهیمی فاعلیت ایجادی خدای یگانه را منشا وجود ممکنات می دانند. اما پیش از آن می توان پرسید «چرا ممکنات ممکن اند؟». برایان لفتو با بازاندیشی سنت الهیات فلسفی می گوید اغلب الهی دانان علم ذاتی خدا را منشا امکان ممکنات می دانند؛ خدا به علم ذاتی سیب را می داند پس سیب ممکن است. لفتو از این پاسخ خرسند نیست، زیرا به باور او ذات الهی بی نیاز از فرض امکان ممکنات است. چه سیب ممکن باشد چه نباشد، خدا خداست. از طرفی امکان هر ممکنی ضروری می نماید، اما به باور لفتو منشا این ضرورت نیز مندرج در ذات خدا نیست، بلکه مجعول به آفرینش ارادی او در ساحت علم است. خدا نه تنها نگارنده واقعیت مخلوق بلکه مبدع زبان سازنده آن است. مقاله پیش رو ماجرای تصویر لفتو از این آفرینش را بازگو می کند و بر آن است که این تصویر برخلاف سودای لفتو، در پشتیبانی از الهیات موجود کامل با کاستی هایی روبه روست.
کلید واژگان: آفرینش ذوات, متافیزیک موجهات, اراده گروی, الهیات موجود کامل, برایان لفتو}Theologians believe that the creatures exist based on the activity of the oneness god. But before that, we can ask “Why are creatures possible?”. Brian Leftow has criticized the traditional responses that maintain possible objects are possible due to knowledge of god. God knows the apple, so the apple is possible. It is not a satisfactory response for Leftow, because the essence of God does not need this possibility. Whether the apple is possible or not, God is the God. Also, it seems that the possibility of any creature is necessary. Leftow maintains that this necessity is not written in the essence of God but instead depends on God’s thinking and voluntary creation in his mind. God is the author not just of created reality, but of its vocabulary. This paper explains Leftow’s theory and then criticizes its idea depending on the perfect being theology that Leftow has accepted.
Keywords: Creation, Essences, Modal Metaphysics, Voluntarism, Perfect Being Theology, Brian Leftow} -
مسئله تجدد امثال یکی از مسائل مهم عرفان نظری است که درک دقیق آن جز از طریق شهود امکان پذیر نیست. این موضوع بیانگر خلقت عرفانی است. بر اساس تجدد امثال، مظاهر خارجی انعدام ذاتی دارند و بیش از لحظه ای در متن وجود خارجی دوام نخواهند داشت و دایم جای خود را به مظهری کاملا مشابه می دهند. به تعبیر دیگر، در تجدد امثال، موجودات دایم در حال آفرینشند و هر موجودی در هر لحظه، جایگزین موجودی مشابه اما غیریکسان در لحظه قبل می شود. طبق این دیدگاه، آنچه را دوران بقای یک موجود می پنداریم در واقع، مجموعه ای است بی شمار از آفرینش های متوالی و البته متکامل. از نتایج این نظریه، می توان به وجود تکامل در نشآت گوناگون عالم و نیز نفی هرگونه تجلی اعدامی(در مقابل تجلی ایجادی) اشاره کرد.
کلید واژگان: تجدد, امثال, آفرینش, آن, نفس, جوهر, انعدام, استکمال}One of the important issues in theoretical mysticism is renewal of essences, a notion which cannot be perceived except through intuition. This issue is an exposition of mystical creation. According to renewal of essences, appearances are essentially non-existent, do not last in the context of external existence for more than a moment and lend their always place an entirely to similar appearance. In other words, in renewal of essences, the creation of things is permanent and in every moment every creatures is replaced by a similar existing thing though not identical in the previous moment. Given this point, what we consider creature during the period of existence is in fact a series of continuous and, in fact, accurate and successive creations. Among the findings of this research is that it is possible to the existence of perfection in the different configurations of the world and to the negation of any eliminating manifestation (versus creating manifestation).Keywords: renewal, essences, creation, moment, soul, substance annihilation, seeking perfection}
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.