جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « طرد اجتماعی » در نشریات گروه « تاریخ »
تکرار جستجوی کلیدواژه «طرد اجتماعی» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
چکیدهجذام یکی از قدیمی ترین بیماری ها و از جمله مسایلی بود که انسان ها در تمامی جوامع از جمله ایران درگیر آن بودند. پژوهش حاضر، با طرح این پرسش که امنیت اجتماعی در دوره میانه ایران بر نظام سلامت و جایگاه جذامیان چه تاثیری داشت؟ نسبت میان نظام سلامت اجتماعی و امنیت اجتماعی را با مطالعه موردی جذامیان بررسی می کند. دستاورد تحقیق که با رویکرد میان رشته ای و رهیافت توصیفی- تحلیلی انجام شده، موید آن است که جامعه و حکومت ایران در دوره میانه به مانند بسیاری از جوامع دوران پیشامدرن، طرد اجتماعی جذامیان را در دستور کار داشت. «داغ ننگ» بیماری یادشده، زیستی متمایز، مستقل اما فرودست و محروم از امکانات موجود را بر جذامیان تحمیل کرده بود. این داغ ننگ، با دخیل دانستن مبتلایان و وارد کردن اتهام گناه در ابتلا به بیماری، رویکردی سلبی را در مواجهه با جذامیان به کار می گرفت. این رویکرد، جذام را از مسیله ای پزشکی- زیستی به مسیله ای فرهنگی- اجتماعی تبدیل می کرد و به ناگزیر جذامیان را به پذیرش شرایطی که خود در رقم زدن آن دخیل نبودند مجبور می نمود. امنیت اجتماعی در دستور کار جامعه تنها اکثریت غیر جذامی را پوشش می داد و جذامیان را به عنوان کسانی که نظام سلامت و امنیت موجود را تهدید می کردند از شمول امن خویش خارج می ساخت؛ به نحوی که جذامیان نیز این شرایط را پذیرفته بودند و رنج و عواقب برآمده از آن را متحمل می شدند.کلید واژگان: جذام, جذامیان, طرد اجتماعی, داغ ننگ بیماری, امنیت اجتماعی}Leprosy was one of the oldest diseases and one of the issues that humans were involved in all societies including Iran. The present research, by raising the question, what effect did social security have on the health system and the status of lepers in the middle period of Iran? It examines the relationship between the social health system and social security with a case study of lepers. The result of the research, which was carried out with an interdisciplinary approach and a descriptive-analytical approach, confirms that the society and government of Iran in the middle period, like many societies of the pre-modern era, had social rejection of lepers on their agenda. "Hot disgrace" of the mentioned disease had imposed a distinct, independent, but inferior and deprived of existing facilities on the lepers. This shame used a negative approach in dealing with lepers by implicating the sufferers and accusing them of guilt in contracting the disease. This approach turned leprosy from a medical-biological issue into a cultural-social issue and inevitably forced the lepers to accept conditions that they themselves had no part in creating. Social security in the society's agenda covered only the non-leper majority and excluded lepers as those who threatened the existing health and security system from its safe inclusion; In a way that the lepers also accepted these conditions and suffered the suffering and consequences arising from it.Keywords: leprosy, lepers, social exclusion, disease stigma, social security}
-
باگسترش فتوحات در سرزمین هایی که ساکنانش در زمره اهل کتاب بودند، مساله جدیدی فراروی دستگاه خلافت قرار گرفت و آن ورود طیف عظیمی از اهل کتاب اعم از یهودی،مسیحی وزرتشتی بود که در این سرزمین ها ساکن بودند. این پژوهش برآنست تا بدین پرسش که ذمیان در جامعه عصر خلافت عمر از چه جایگاه اجتماعی برخوردار بودند و اینکه میزان پذیرش و یا طرد اجتماعی آنها در جامعه به چه میزان و بر اساس چه ملاکهایی بوده است پاسخ دهد. عمر در تعامل با ذمیان دو شیوه کاملا متفاوت داشت. در مواردی براساس ملاکهای قرآنی وبهره مندی از سیره رسول خدا(ص) و در مناطقی همچون شام براساس طرد اجتماعی ذمیان از دسترسی به مشاغل اداری و برقراری محدودیت های اجتماعی و مذهبی درصدد کنترل و نظارت بر رفتارهای اجتماعی آنان برآمده است که این شیوه برخورد در متاثر از شرایط جغرافیایی سکونتگاه ذمیان و تعاملاتی که با پیروان خود در آن سوی مرزهای دولت اسلامی داشته و می توانستند کیان جامعه اسلامی را با مخاطره مواجه سازند.کلید واژگان: عمربن خطاب, ذمیان, طرد اجتماعی, جایگاه اجتماعی}The expansion of the conquests in the lands inhabited by its inhabitants was a new issue faced by the caliphate system. It was the arrival of a huge range of Jewish, Jewish, Christian, and Zoroastrian inhabitants residing in these lands.
This research is aimed at answering the question of the social status of the society in the era of the caliphate of Omar and how much their social acceptance or rejection in society was based on what criteria. Omar had two completely different ways of interacting with the people of Dhimma. In some instances, based on the Qur'anic standards, and on the basis of social exclusion, the people of Dhimma sought access to administrative jobs and the establishment of social and religious restrictions and sought to control and monitor their social behaviors. This method of dealing with the conditions geographically, the dwelling place and interactions that were with their followers beyond the borders of the Islamic state and could put the Islamic society at risk.Keywords: Omar ibn Khattab, people of Dhimma, social exclusion, social status}
نکته
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.