به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « مهرها » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه « مهرها » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • حکیمه احمدی زاده شندی، رضا شعبانی*، جواد هروی
    برپایه اسناد بجا مانده از دوره ساسانی چون کتیبه ها، مهرها و متون پهلوی بر ما مشخص می شود که گزینش نام های مرکب برای شهرها در این عصر بسیار رواج داشته است. شواهد نشان می دهد نام شهرهای ایران ساسانی که به صورت مرکب انتخاب می شد، از ترکیب دو یا سه واژه و حتی بیشتر نیز بوده است. ایرانیان در این دوره از تاریخ، علاوه بر نام شهرها در ابعاد مختلف اجتماعی، سیاسی و حتی نظامی، از این شیوه نام گذاری پیروی می نمودند. ما مشاهده می نماییم به سبب اهمیت سنت شهرسازی در عصر ساسانی و مبحث نام گذاری آن شهرها، شاهنشاهان ساسانی از نام خود برای نام گذاری شهرهای نوبنیاد بهره می بردند. بدین صورت که نام انتخاب شده نامی ترکیبی بوده است که یک جزء آن نام پادشاه سازنده آن شهر بود. به یمن همین روش نام گذاری است که امروزه نام مرکب شهرهای فراوانی از عصر ساسانی برایمان به یادگار مانده است. اکنون ما با بررسی نشانه های اختصاری نام های مرکب شهرها که در مسکوکات ساسانی بجای مانده و همچنین تطبیق آنها با کتیبه ها، مهرها و متون پهلوی ساسانی که حاوی ریخت کامل این شهرهای با نام مرکب هستند هم نشانه ی اختصاری مختص به این نام ها را به دست خواهیم آورد و هم موقعیت جغرافیایی دقیق آنها را شناسایی خواهیم نمود. تحقیق بر این مساله همچنین نشان خواهد داد یک نام مرکب که متشکل از دو، سه و یا حتی چهار واژه است، با اهدافی چون تبلیغات سیاسی شاهان به شکل نام اختصاری در معرفی نام شهرها صورت می گرفته است
    کلید واژگان: ساسانیان, مسکوکات, ضرابخانه مرکب, مهرها, متون پهلوی}
    Hakimeh Ahmadizadeh Shendi, Reza Shabani *, Javad Heravi
    Based on the documents left from the Sassanid period, such as inscriptions, seals and Pahlavi texts, it is clear to us that the choice of compound names for cities was very common in this era. The evidence shows that the names of Sassanid Iranian cities, which were chosen in compound form, were composed of two or three words and even more. In this period of history and a lot earlier than in addition to the names of cities, Iranians followed this naming method in various social, political and even military matters. The interest in choosing compound names was such that the Sasanians used compound names even for their children. We observe that due to the importance of the tradition of urban planning in the Sassanid era and the issue of naming those cities, the Sassanid emperors used their own names to name newly founded cities. This issue in itself led to the discovery of new compound words in the Sasanian era, which investigating them opens another window for researchers to study Sasanian history. In this way, the chosen name was a combined name, one of which was the name of the king who built that city. It is because of this naming method that the compound names of many cities from the Sassanid era have remained today. Now, by examining the abbreviated signs of the compound names of the cities that remain in the Sassanid mosques, and also matching them with the Sasanian inscriptions, seals, and Pahlavi texts that contain the full form of these cities with compound names, we will obtain the abbreviated signs of these names and also We will identify their geographical location precisely. The research on this issue will also show that a compound name consisting of two, three or even four words was used for the purpose of political propaganda of kings in the form of an abbreviated name in introducing the names of cities. In this article, we will introduce the compound names, the reason for their occurrence, and the way to abbreviate them
    Keywords: assanid, coinage, Compound Mint, Seals, Pahlavi texts}
  • احمد حیدریان کاخکی*
    هدف

    ظهریه ها یکی از این قسمت های فراموش شده در نسخه های خطی هستند که حاوی یادداشت ها و اطلاعات ارزشمندی هستند. هدف پژوهش حاضر، معرفی ظهریه های نسخه های خطی به عنوان منابع اطلاعاتی مهم به پژوهشگران به خصوص در زمینه هایی است که کمتر مورد توجه واقع شده و اطلاعات و پیشینه تحقیق معدودی دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی محتوایی ظهریه های نسخ خطی با تاکید بر یادداشت های مجموعه نسخ خطی وقفی نادرشاه افشار، موجود در کتابخانه آستان قدس رضوی، انجام شده است.

    روش/ رویکرد پژوهش: 

    در بررسی ظهریه های مجموعه نسخه های خطی وقف شده توسط نادرشاه افشار موجود در کتابخانه آستان قدس رضوی ابتدا شماره اموالی و عناوین نسخ از رایانه و اسناد موجود استخراج گردید، سپس با مراجعه به تصویر دیجیتالی آن و در مواردی به اصل نسخه، محتوای موضوعی یادداشت ها، انواع مهرها، تاریخ مکتوبات و اسامی مذکور در ظهریه و دیگر مندرجات، یادداشت، فیش برداری و در چک لیست هایی که بدین منظور تهیه شده بود قرار گرفت. در این پژوهش به روش توصیفی با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا یادداشت ها و مهرهای ظهریه های تعداد 429 نسخه موجود از مجموعه مذکور مورد بررسی قرار گرفت و داده های مورد نیاز با استفاده از چک لیست هایی که بدین منظور طراحی شده بود گردآوری شد. سپس داده های گردآوری شده با روش های توصیفی و آماری بر اساس پرسش های پژوهش با ذکر نمونه های یادداشت ها مورد تحلیل واقع گردید.

    یافته ها و نتایج

    نتیجه تحلیل ها نشان می دهد یادداشت های ظهریه دارای ساختار و محتوای مشخص و قابل توجهی هستند که افراد گوناگون به تناسب ارتباط با نسخه، این یادداشت ها را بر ظهریه آن نگاشته اند و این یادداشت ها به انواع مختلفی قابلیت تقسیم بندی دارند و همچنین انواع مهرهای مرتبط با این یادداشت ها نیز شناسایی گردید. بر اساس یافته های این پژوهش، در پایان پیشنهادهایی مبنی بر تحقیق در سایر مجموعه های نسخ خطی مشابه و بررسی انواع یادداشت ها، برافزوده ها و مهرهای آن ها ارایه شد.

    کلید واژگان: نسخ خطی, ظهریه, یادداشت ها, مهرها, برافزوده ها, کتابخانه آستان قدس رضوی, نادرشاه افشار}
    Ahmad Hedarian Kakhki *
    Objective

    Various notes that were written in summary on the pages at the beginning and end of the manuscripts upon its writing and production in order to be preserved and remembered by the owners, scribes, scholars, readers, etc. are called ẓahriya (manuscript endorsement) notes. These ẓahriyas are among the forgotten parts in manuscripts that contain valuable notes and information. The present research is intended to introduce ẓahriyas of manuscripts as important sources of information to researchers, especially in fields that have received little attention and have little information and research background. The present study was carried out with the aim of examining the content of the ẓahriyas of manuscripts with an emphasis on the notes of the Nādīr Shīh Afshār’s endowed manuscript collection preserved in Astan Quds Razavi Library.

    Research Method/Approach: 

    In examining the ẓahriyas of the manuscript collection endowed by Nādīr Shīh Afshār preserved in Astan Quds Razavi Library, first the property numbers and manuscript titles were extracted from the computer and extant documents, then by referring to its digital copy and in some cases to the original copy, thematic content of the notes, types of seals, dates of writings and names mentioned in the ẓahriyas and other contents were written down, indexed, and placed in the checklists that were prepared for this purpose. In this research, using the content analysis technique, the notes and seals of the ẓahriyas of 429 copies of the above-mentioned collection were examined and the required data were collected using the checklists that were designed for this purpose, then the data collected by descriptive and statistical methods were analyzed based on the research questions by mentioning the samples of the notes.

    Findings and Conclusions

    The results of the analysis show that the ẓahriya notes have a specific and significant structure and content that different people، according to their relationship with the copy of these notes, have written these notes on their ẓahriya and these notes can be divided into different types and different seals related to these notes were identified as well. Based on the findings of this research, at the end, some suggestions were made for researching other similar manuscript collections and examining various types of notes and their addenda and seals.

    Keywords: manuscripts, ẓahriyas, notes, seals, addenda, Astan Quds Razavi library, Nādīr Shīh Afshār}
  • نفیسه صداقت*، غلامعلی حاتم، علی اصغر میرفتاح، رضا شعبانی صمغ ابادی

    در دوره ساسانی آثار هنری بی شماری توسط هنرمندان خلق شده است که شامل انواع نقوش می باشد که در این پژوهش به بررسی نقوش حیوانی به دو صورت 1- جانوران حقیقی 2- جانوران اسطوره ای وترکیبی و پی بردن به مفاهیم نمادین و اسطوره ای هر کدام می پردازد وسوال اصلی پژوهش این است که از کدام جانوران به صورت حقیقی و یا اسطوره ای و ترکیبی در نگارکندها و گچبری ها و مهرها استفاده شده و مفاهیم نقوش هریک در دوره ساسانی چه می باشد و هرکدام از این نقوش در کدام یک از این سه آثار هنری وجود دارد؟ هدف پژوهش به دست آوردن مفاهیم نمادین و اسطوره ای و دسته بندی کردن این حیوانات در سه نوع آثار نگارکند، گچبری و مهرهای دوره ساسانی می باشد. در نتیجه پژوهش به صورت جدولی درآورده شده است که نشان می دهد این نقشمایه ها با مفاهیم نجومی، کیهانی، زرتشتی و اساطیر ایرانی ارتباط دارند. به کارگیری نقوش جانوری متعدد به خاطر تجلی نویدها و نعمت های زندگی بوده است که به شکل استعاره های بصری توسط هنرمند بیان شده است و هنرمند دوره ساسانی در نقش های نمادین تمایلی به بیان واقعیت موجود ندارد بلکه هدفش پرداختن به پس پرده است. به طور کلی هرچه از زمان باستان به اواخر دوره ی ساسانی نزدیک تر می شویم، تعداد آثار با نقش مایه ی جانوران ترکیبی و نیز از جنبه خداگونه بودن آن ها کاسته می شود و بیشتر با اساطیر ایرانی پیوند می یابند. تصویرپردازی در هنر ساسانی با توجه به دیدگاه در ایران باستان اهمیت خاصی می یابد.

    کلید واژگان: دوره ساسانی- نماد- نقوش جانوری - نگارکندها, گچبری ها, مهرها}
    Nafiseh Sedaghat *, Gholamali Hatam, Aliasghar Mirfatah, Reza Shabanisamghabadi

    During the Sassanid period, countless artworks have been created by artists that include types of motifs The study of animal designs two forms 1- Real animals 2- Mythical and mixed animals, and understanding the symbolic and mythical meanings of each one in this research And the question of the research is, what animals real or mythical and combined are involved in the rock reliefs,filets  and seals of the Sassanid period, and what are the concepts of these animals and which of these three works of art does each of these motifs have? The purpose of the research is to obtain concepts and categorize these animals in three types of rock reliefs,filets  and seals of the Sassanid period. As a result, the research is presented in a tabular form which shows that these elements are related to the astronomical, cosmic, Zoroastrian, and mythological concepts of Iran. The use of numerous animal designs for the manifestation of the gifts and blessings of life expressed in the form of visual arts by the artist and the Sassanian artist in symbolic roles is reluctant to express the reality, but his aim is to look after the scenes. In general, as we get closer to the end of the Sassanian period from the ancient times, the number of works with the role of mixed beasts and their godliness is diminished and associated more with Iranian mythology.Illustration in Sassanid art is of special importance according to the perspective in ancient Iran.

    Keywords: Sasanian period, symbol, animal images, Rock Reliefs, filets, Seal}
  • نعمت الله علی محمدی*، محرم باستانی

    مهرها ازجمله اشیاء باارزشی هستند که سابقه بسیار طولانی در تاریخ دارند. بنا بر شواهد باستان شناسی قدمت این اشیاء به هزاره ششم قبل از میلاد بازمی گردد. چنان که از اسناد و مدارک برمی آید، مهر در طی ادوار تاریخی تحولات زیادی پشت سرگذاشته است؛ به طوری که طرح ها، شکل ها، رنگ ها و کتیبه های آن بنا به شرایط زمانی دست خوش تغییر شده و هریک از تعلیقاتش، مفاهیم پیچیده ای را در خود کتمان کرده است. مهرها کاربردهای متعددی چون اداری، سیاسی، اقتصادی، دینی، قضایی و غیره داشته اند؛ از این رو، تحلیل و تفسیر تعلیقات آنها می تواند برخی از ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، دینی، فرهنگی و زبانی هر دوره تاریخی را روشن سازد و به سبب دامنه اطلاعاتی آنها در حوزه های متعدد، گفتار حاضر درصدد آن است تا با بررسی یک نمونه از این آثار که اخیرا در چین یافت شده است، برخی از زوایای آن را روشن سازد و به این پرسش ها پاسخ دهد که مهر مکشوفه در چین حاوی چه نوع اطلاعاتی است و کارکرد آن چه بوده است؟ و چرا شاهان یا حاکمان و یا سایر اقشار جامعه از این ابزار استفاده می کرده اند؟ بررسی های مقدماتی در حوزه خط شناسی نشان می دهد که این وسیله باارزش مربوط به دوره ساسانی است، ولی کارکرد آن دقیقا مشخص نیست.

    کلید واژگان: مهرها, ایران, چین, ساسانی, مهر نویافته ساسانی}
    Nematollah Alimohammady *, Moharram Bastani

    Seals are of the most valuable things that enjoy a long history. According to the archaeological evidences, their antiquity goes back to the 6th century BC. As it comes out of the documents, the seals have experienced many changes during the historical periods, in a way that their designs, their shapes, their colors and the words or signs inscribed on them have been the subject of changes based on the conditions of times, and each of these alterations holds complex concepts. Numerous applications such as administrative, political, economic, religious, judicial, etc. are imaginable for seals. So, the analysis and interpretation of their alterations can make some of the political, social, economic, religious, cultural and linguistic aspects of each historical period clear, and due to the scope of obtained data in several areas, it has been tried in present study to clarify some of its aspects through examining a newly-discovered seal in China to find out what kind of data it contains and what it was used for? Why kings, rulers and even other people used it? The preliminary studies have been conducted in the field of graphology show that this valuable tool belongs to the Sassanid era, however its exact function is unknown.

    Keywords: Seals, Iran, China, Sassanid, Newly-discovered}
  • نعمت الله علی محمدی، محرم باستانی*
    طرح مسیله

    مهرها از جمله اشیا باارزشی هستند که سابقه بسیار طولانی دارند. بنابر شواهد باستان شناسی قدمت این شییی به هزاره ششم قبل از میلاد باز می گردد.

    اهمیت مسیله

    چنانکه اسناد و مدارک شهادت می دهند، این شییی در طول ادوار تاریخی تحولات زیادی را پشت سر گذاشته است، به طوری که طرح ها، شکل ها، رنگ ها و کتیبه های آن بنا بر شرایط زمانی دشت خوش تغییر شده اند و هر یک از تعلیقات آن مفاهیم پیچیده و اطلاعات ارزشمندی را در خود کتمان کرده اند که واکاوای آنها می تواند بسیاری از ابهامات موجود در متون تاریخی را تبیین نماید.

    اهمیت موضوع(دغدغه مقاله)

    هدف اصلی این تحقیق، پویش و کاوش نشانه ها و علایم موجود در مهر ساسانی موزه پاریس است که برخی از محققان با بررسی ابعادی از آن به اشتباه این مهر ساسانی را به قباد اول ساسانی منسوب می سازند که با توجه به شواهد و مدارک، این مهر نمی تواند به او تعلق داشته باشد، بلکه از ظواهر امر چنین بر می آید مهر موجود موزه پاریس از آن کسی دیگری است. رویکرد پژوهش: برای این منظور مقاله حاضر درصدد است تا با رویکرد تطبیقی و مقایسه ای و تلفیق داده های باستان شناسی و شواهد تاریخی و همچنین با استناد به شواهد سکه شناسی با دیدی جامع نسبت به شناسایی هرچه بهتر این اثر تاریخی بپردازد؛

    پرسش تحقیق 

    و با این پرسش؛ مهر پیداشده مربوط به کدام دوره تاریخی است؟ در صورت مشخص شدن دوره تاریخی آن، نشانه های و تعلقات آن دوره تاریخی چیست؟ نقوش کاربردی آن نمادی چه چیزی است؟ سبک هنری و نقوش آن از کجا تاثیر پذیرفته و چه اطلاعاتی را در خود دارد؟ کارکرد، نوع رنگ، شکل و کتیبه آن چه مفاهمی را بیان می کند؟

    روش پژوهش و استنتاج

    مبنای تحقیق بر روش تحلیلی و توصیفی است و نگارندگان قصد دارند تا با استفاده از جمع آوری و تحلیل اطلاعات و مشخص کردن تاریخ ، تلفیق داده های باستان شناسی، سکه شناسی و شواهد تاریخی در جهت اثبات این موضوع اینکه مهر موجود در موزه پاریس متعلق به پیروز ساسانی، شواهد و قراین مستدل را ارایه دهند؛ چرا که داده های باستان شناسی و سکه شناسی و همچنین اسناد تاریخی نشان می دهند که تمامی علایم و نشانه های روی مهر با سکه های به جا مانده از پیروز مطابقت دارد. شاید برخی از نشانه ها و علایم موجود با سایر شاهان ساسانی تطبیق نماید، ولی در برخی از جهات با سایر آثار به دست آمده از شاهان ساسانی چون خسروانوشیروان، قباد اول، هرمزد چهارم و خسروپرویز تفاوت اساسی دارد و از این رو می توان حدس زد که مهر متلعق به هیچ یک از شاهان مورد اشاره نیست و به شواهد و نمادهای سکه پیروز ساسانی نزدیکتر است.

    کلید واژگان: ایران, باستان شناسی, ساسانی, موزه پاریس, مهرها}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال